Selv bruker jeg et måleur. Det kan være maksimalt 1/10 mm kast i skivene før de er utenfor spec. Felgene bør være skrudd på før man tar måleur testen (de holder ofte på plass skivene skikkelig).
Videre er særlig renslighet viktig. Ikke fett på skiver eller klosser. Rengjøre med aceton. Ikke skitt mellom skiver, nav og felg.
Det kan også være tykkelseforskjell, noe som f.eks. kan oppstå hvis man tar en panikkbrems fra ganske høy fart til stillestående og så blir stående bom stille med pedalen godt trykt inn. Da kan man få bremseklossmerke på skiva, der tykkelse og friksjon kan bli en annen enn på resten.
Det vil ikke hjelpe å bytte side på skivene. Man kjenner ikke om det er høyre eller venstre som rister.
Hvis klossene er ganske bra, og det ikke er særlig striper i skivene, kan du bruke dem om igjen, men klosser koster normalt ikke så mye at de er noe å spare på.
Man trenger ikke være to for å sjekke om skiva er skeiv. Det holder normalt å bare jekke opp og snurre hjulet rundt. Klossen vil vanligvis subbe litt uansett. Er det jevn subbelyd, så er nok skiva rett, men sier det mer subb-subb-subb-subb når du snurrer, så er den skeiv.
Jeg har opplevd noen ganger at kast i skivene kommer og går med hvilke hjul som sitter på.
Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Mellom skive og nav er det enda viktigere at det er "rent".
Ser jeg skrev feil. Mellom skive og nav var det jeg mente.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Mellom skive og nav er det enda viktigere at det er "rent".
Når jeg får antydning til vibrasjon og ujevn nedbremsing ved lav fart, tar jeg av skivene og plansliper de. Det skjer ca annethvert år. Med så plane og blanke skiver til enhver tid er "problemet" at klossene ikke slites. Kjører ca 60 70 tusen km på klossene før de er slitte.
Når jeg får antydning til vibrasjon og ujevn nedbremsing ved lav fart, tar jeg av skivene og plansliper de. Det skjer ca annethvert år. Med så plane og blanke skiver til enhver tid er "problemet" at klossene ikke slites. Kjører ca 60 70 tusen km på klossene før de er slitte.
Jeg har faktisk like over 230.000 km på 2 sett klosser foran, og ett sett klosser bak. Samme skivene hele veien også. Bil med automat.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hm, skruene på den ene kalipperbraketten satt selvsagt godt fast. Og så er det torx55, yey :p Tenkte å kjøpe en elektrisk muttertrekker og prøve.
Ser det står "ikke til maskin på noen av T55 1/2"-bitsene på nettet. Er det nødvendig å finne en som er beregnet for muttertrekker? Noen som vet hvor jeg finner det i Ås - folloområdet?
Videre er særlig renslighet viktig. Ikke fett på skiver eller klosser. Rengjøre med aceton. Ikke skitt mellom skiver, nav og felg.
Det vil ikke hjelpe å bytte side på skivene. Man kjenner ikke om det er høyre eller venstre som rister.
Hvis klossene er ganske bra, og det ikke er særlig striper i skivene, kan du bruke dem om igjen, men klosser koster normalt ikke så mye at de er noe å spare på.
Man trenger ikke være to for å sjekke om skiva er skeiv. Det holder normalt å bare jekke opp og snurre hjulet rundt. Klossen vil vanligvis subbe litt uansett. Er det jevn subbelyd, så er nok skiva rett, men sier det mer subb-subb-subb-subb når du snurrer, så er den skeiv.
Jeg har opplevd noen ganger at kast i skivene kommer og går med hvilke hjul som sitter på.
Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Og mellom felg å skive:)
Jeg har faktisk like over 230.000 km på 2 sett klosser foran, og ett sett klosser bak. Samme skivene hele veien også. Bil med automat.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ser det står "ikke til maskin på noen av T55 1/2"-bitsene på nettet. Er det nødvendig å finne en som er beregnet for muttertrekker? Noen som vet hvor jeg finner det i Ås - folloområdet?