#21
 3,010     Akershus     0
Jeg har montert xenon i fjernlys og er veldig fornøyd. Synes det har vært ubehagelig å kjøre nordover på vinterstid pga. dårlig sikt, men med xenon-lysene så har kjøreturen denne julen vært langt mer behagelig. Tenningstiden er en ulempe, men det er utrolig behagelig når man har veien godt opplyst foran seg.

Selv med ferske reflektorer, glass og de lekreste halogenpærene så er de ikke i nærheten av xenon. Jeg har brukt mye Nightbreakers og de er bra for å være halogen, men teknologien er en annen. Det er langt høyere virkningsgrad i xenon.

Man skal unngå å være en "harrytass" og blende fjernlysene ned i god tid ved møtende trafikk. Bare se på vogntog som er fullpakket med ekstralys i heftige dimensjoner. Sjåfører som vet hva de driver med blender ikke deg med dine fattige 2x 35W halogen.

Jeg har vurdert ulovligheten av dette opp mot det faktum at jeg blir en sikrere sjåfør av å se bedre og bli mindre sliten av å kjøre langt. Jeg bruker praktisk talt aldri fjernlys her sørpå, det blir kun på langturer. Jeg merket flere ganger på de ca. 300 mil jeg har kjørt i julen at flere andre foretrakk å ligge bak meg istedet for å kjøre forbi eller sakte akterut. Etisk vil jeg kunne argumentere sterkt for konverteringen selv om jeg ikke har loven på min side.

   #23
 611     Hjemme     0
Hva med et solid lim/fug?
Skikkelig rens først og en strips til det har tørket.
   #24
 598     Midt-noreg     0


oblygre: Om det er orginal NBB 225 35 w xenon du har; hva er lysverdien på dem?

Orginale ja, lysverdien tenker du på lumen eller lux?
1 lux på 1100 m skal dei iallefall gje.

Tenkte mer på lysverdien i forhold til den totale verdien på bila. Maks total lysverdi for personbil er 100. Mine NBB'er har en verdi på 37,5 pr lykt som orginale halogenlykter, men det er ikke så relevant da de er konvertert med 75W xenonkit. Nær/fjærnlysene(Halogen) har en verdi på 17,5 pr side, så bare Halogenlyktene fra NBB gjør bilen min ulovlig, derfor jeg lurte på verdiene fra xenonlampene?
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 5,608     0
Ser den ja, kjøpte lyskasterene i god tru, eg får ta problemet om det dukker opp.
Ein lærer så lenge ein har lever ;)


Tenkte mer på lysverdien i forhold til den totale verdien på bila. Maks total lysverdi for personbil er 100. Mine NBB'er har en verdi på 37,5 pr lykt som orginale halogenlykter, men det er ikke så relevant da de er konvertert med 75W xenonkit. Nær/fjærnlysene(Halogen) har en verdi på 17,5 pr side, så bare Halogenlyktene fra NBB gjør bilen min ulovlig, derfor jeg lurte på verdiene fra xenonlampene?

Max total lys er 480 Lux, og lysverdi oppgis som % av dette såvidt eg har forstått av google...
Hovedlysa mine er merket med 13 og NBB lysa merket med 11... 26+22=48.
Har litt å gå på mao.
11 er vel med 55 W Halogen, nå gir vel 35W Xenon 3x dette da er eg vel nærmere 92.

   #27
 598     Midt-noreg     0

Ser disse lyktene er levert med xenon ja, men de er ikke godkjente for xenon.


Levereres montert med xenonpære.
Ekstralyset er ikke E-merket i denne xenon versjonen.
http://www.xenonlys.com/no/extralykte/abl-alpha/ekstralys-35w-nbb225.html


NBB lager en versjon med orginal 35w xenon også.  De du linker til er ikke med orginale NBB xenonsatser, men bygd om av mellomledd. Det er flere som selger NBB/ABL sine lykter med ferdigkonvertert xenonkit, xenonkungen, oljbaren.se osv.
Takk for oppklarende googling, obligyre;)
Signatur

  (trådstarter)
   #28
 5,608     0
Mine lamper kom i orginalemballasje med Xenon påskrevet på selve pakningen, må vel anta at de da er orginale xenon?
Men mulig de ikkje er godkjent til veibruk med Xenon.
   #29
 10,486     Akershus     0
Reglene for lys kan man bli litt smårar av. Jeg er enig i at det bør håndheves strengt når det kommer til nærlys. Der er jeg litt na*i selv også, og har helt vanlige, originale halogen nærlys, dog +60%-pærer og økt ladespenning. Det lyser helt greit, men det hadde jo vært fristende å kline inn xenon der også. Dog vet jeg hvordan det ser ut for andre som kommer i mot.

Fjernlys, derimot? Hvorfor skal det være så strenge regler for det? Det finnes knapt en bil som kan bruke 37,5%-lamper lovlig, og selv det lyser jo ikke allverden. Selv har jeg bil med innebygde tåkelys, som jeg har konvertert til fjernlys, og dyttet xenon i. Jeg kan bruke vanlig H4 nær/fjern alene, eller aktivere xenon i tillegg, som da skrus av og på sammen med fjernlyset. Jeg greier liksom ikke helt å se problemet. Jeg vet jo at jeg risikerer å bli hengt på stedet hvis noen av våre venner i statens vegvesen kommer og ser det, men den sjansen får jeg heller ta. Jeg kjører mye på mørke veier, og da foretrekker jeg å se ordentlig.
Hadde jeg hatt bil som kledde bøttelamper, hadde jeg nok satt på noen sånne, med xenon i.
Signatur