337    10    0  

Krav til kjøretøy på 90 tallet.

Fox
 519     Østfold     0
Var i kontakt med en trafikkstasjon i går ang import av en bil. Siden bilen er fra 1990 tallet så var det ca 7 - 8 forskjellige krav til bilen for at den skulle kunne godkjennes. Bla typegodkjenning på belter og lys. Prøver å google opp hvilke krav som gjaldt da bilen var ny. Noen som har en lur side hvor alle direktivene står? Prøvd å lete i jungelen på lovdata. På slutten av 90 tallet kom det en hel haug med nye regler og nå var vi visst oppe i 60 - 70 stk på nye biler.

   #1
 22,342     Akershus     0
Er det ikke slik at hvis du tar bilen fra et EØS land så skal den være godkjent her også?
Fox
  (trådstarter)
   #2
 519     Østfold     0
jo, men dette er en USA bil som også er solgt i Norge, men det holder jo ikke. Det er en som har importert samme bil og gikk en runde med BT og importøren for å få godkjent bilen på vanlig vis og ikke på unntaksregelen. Siden vedkommende skal ha alt for mye for bilen så tenkte jeg meg å prøve på det samme. Venter på tilbakemelding fra importøren. I følge BT så måtte importøren bekrefte at delene er de samme og at bilen oppfyller kravene som gjaldt da den var ny i tidlig 90 åra. Det skulle være 7 - 8 krav den gangen.
   #3
 3,412     Akershus     0
Jeg er ikke sikker på hvor sant det er, men det ble nå ihvertfall fortalt at hvis du skulle importere en bil som ikke hadde full typegodkjenning i orden, så måtte sikkerhetsselene testes for å sjekke om de var sterke nok.  Etter testen ville selene ikke være godkjente, siden de hadde vært med på en hendelse som svekket dem, så de måtte skiftes...  Så man måtte kjøpe nye sikkerhetsseler, og det måtte testes for å sjekke om de var sterke nok...
Signatur
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg tok inn en fransk Volvo (bygd i Italia) for noen år siden. Det var utrolig enkelt.
Måtte bare få et papir fra Volvo Norge der de bekreftet at den fylte kravene.
Så måtte jeg vise den. Da sjekket de chassisnummer, merking av beltene, lys, hønn og varseltrekant.  Så sjekket en annen mann papirene den første hadde laget.  :P

En tidligere nabo tok inn flere Volvo fra USA. Det var også ganske plankekjøring.
Men da var det noe som måtte fikses for å fylle kravene.

Men du er avhengig av at importøren er samarbeidsvillig. Etter hva jeg har hørt er ikke alle det. Da må du prøve TÜV. Så er det noen stasjoner som krever oversatt versjon.  :P

Det med testing av beltene er bare tull. Alt han "testet" på min var at de gikk an å bruke og merkingen. Mulig USA belter må byttes om de ikke har rett merking.

Hva slag bil er det snakk om?
Signatur
Fox
  (trådstarter)
   #5
 519     Østfold     0
Snakket med biltilsynet og importøren i dag. Fikk en liste over ca 40 - 50 krav som måtte oppfylles fra biltilsynet om man ville prøve seg på USA import på "normal" måten.
(ikke alle var relevante for "min" bil).

Jeg kom på sporet av en tilsvarende bil som var importert fra USA på denne måten. Da jeg snakket med importøren så kjente vedkommende jeg snakket med til denne bilen. Det er mindre forskjeller på USA og Euro modellen. Skulle få tilbakemelding i løpet av noen dager på hvilke årsmodeller jeg måtte se etter for at det skulle være mulig, og hvilke endringer jeg må gjøre. (Sikkert lys, og speedometer) Bilen må ha vært solgt i Europa samme år som modellen jeg finner.
Bilen det er snakk om er en Honda NSX.
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
Lys er en gjenganger. USA har endel sære løsninger.
Speedometer er av og til merket både Km/h og MPH. Det skal de godta.
Ellers er mitt intrykk at de vanskeligste er biler produsert i USA.
Importøren bør se markedsføringsverdien av å hjelpe deg med å få inn en slik.

Forøvrig en bil jeg selv har hatt i kikkerten. Det er et tidløst og velbygd råskinn!

Om du vurderer alternativ fortolling, så finner du en i denne listen: http://toll.no/upload/Dokumenter/Tollvesenets%20vedtak/Historiske_vedtak_2007-2011.pdf Men husk da søknadsfristen!

Lykke til! Vi ser frem til mer øye og øregodt på våre veier.
Signatur
Fox
  (trådstarter)
   #7
 519     Østfold     0
En på biltilsynet tipsa om den pdf'en. Det var ikke mye å hente på alternativ beregning. Bilen det ble gjort det på hadde gått langt også.

   #8
 1,323     Østlandet     0
Noen år siden jeg var borti bil fra Uniten, men da var det lykter med E-merking, oransje blinklys, blinklys på forskjermene,  blending av markeringslys på sidene og gjenomsiktig bremsevæskebeholder som måtte til. Det er ihvertfall hva jeg husker i farten.
   #9
 923     0
Sikkerhetsbelter må muligens skiftes også, er strengere krav i USA, men de har feil merking i hht. våre krav.
   #10
 1,323     Østlandet     0
Sikkerhetsbelter skal også ha E-merking, men om de ikke har det så kan de allikevel bli godkjent om nummeret som står innerst på snellen finnes i listene til biltilsynet.