(trådstarter)
   #61
 6,693     Akershus     0
1,6 liter blir åpenbart litt pinglete i forhold til 2-liter, men tror det er helt greit for oss. Er godt vant med biler uten voldsom kraft.

Stort sett blir det kjøring med 2 voksne og 2 småbarn uten særlig last. Ferieturer på 1-2 timer med fullpakket bil noen ganger innimellom og 30-40 mils turer et par ganger i året. Ellers medium lastet henger med tillatt totalvekt på 1300 kg. fra tid til annen.

Av økonomiske hensyn tror jeg det er lite aktuelt å gå for en 2-liter, men har ikke sett så nøye på dette segmentet ennå.
Signatur

   #62
 360     Røyken     0

1,6 liter blir åpenbart litt pinglete i forhold til 2-liter, men tror det er helt greit for oss. Er godt vant med biler uten voldsom kraft.

Stort sett blir det kjøring med 2 voksne og 2 småbarn uten særlig last. Ferieturer på 1-2 timer med fullpakket bil noen ganger innimellom og 30-40 mils turer et par ganger i året. Ellers medium lastet henger med tillatt totalvekt på 1300 kg. fra tid til annen.

Av økonomiske hensyn tror jeg det er lite aktuelt å gå for en 2-liter, men har ikke sett så nøye på dette segmentet ennå.


På Mk4 Mondeo ville jeg ikke valgt 115hk 1,6 literen.
Det er triste greier.

Folk er forskjellige, jada, og horses for courses, men det er en undermotorisert bil.
Allerede før du laster noe over 75kg fører.

Det er i mine øyne (Ford-øyne ja) bare ett alternativ i Mk4 og det er 2.0 tdci 140. Og med PowerShift dobbelclutch kasse.
Ingen reelle grunner til å velge hverken 1.6 eller manuell.

Og før noen kommer med argumentet om at begge deler er fordyrende, så er det en differansen du prosentvis får igjen når du selger bilen.
For det gjør man i 99% av tilfellene. Selger bilen altså.

Det er som nevnt en drøss av 2011 modeller i markedet nå, og Mondeo er en av disse leasingbiler det er mange av.

Passasaten er et annet alternativ, men personlig er jeg litt skuffa over lakkkvalitet på VW, det er stor forskjell på en Mondeo og en Passat fra samme år (2011) med samme km.

I tillegg mener jeg at Mondeoen gir deg mer utstyr og en noe bedre kjørecomfort  til samme pris.
O G ...det er jo som kjent mer trøbbel (fortsatt....) med VW sin DSG enn PowerShift kassa Ford bruker.

Signatur
  (trådstarter)
   #63
 6,693     Akershus     0
Flotte innspill, Vegard. Ad økonomi: enig i at det betaler seg når bilen skal selges igjen en gang, men man må jo finne penger til å kjøpe kjerra i utgangspunktet også. Det er nok det største problemet nå.

Har fått forholdsvis god oversikt over 2011 Mondeo-utvalget i Oslo og Akershus, og innenfor en ramme på 210 000 er det ikke mange 2-litere å oppdrive. Modeller med powershift har jeg ikke oversikt over.

Passat er egentlig ikke særlig interessant.
Signatur
   #64
 360     Røyken     0
Et kjapt søk..

2011 Mk4 Titanium/Ghia 2.0 tdci manuell kasse:
http://www.finn.no/51570652
http://www.finn.no/48401223


PowerShift :
http://www.finn.no/42328683
http://www.finn.no/51972176
http://www.finn.no/50017038
http://www.finn.no/47051337
http://www.finn.no/48400540

Jeg vet at noen av de priset til over dine 210.
Men det er ikke langt unna, og alle priser er diskutterbare Smile
Signatur
   #65
 360     Røyken     0
Le Chef; you have a PM
Signatur
  (trådstarter)
   #66
 6,693     Akershus     0
Takk for søkehjelpen, Vegard! De fleste av bilene ligger en del over det vi har anledning til å betale, men med litt forhandlinger bør det være mulig få til noe på den hos Autolease på Kløfta. Var faktisk der vi var i går for å se på 1,6-Mondeoen.

Får ta en liten rådslagning med samboeren, hun er ikke veldig villig til å innsnevre utvalget og eventuelt betale mer for å få en sterkere motor..
Signatur
   #67
 10,486     Akershus     0
Hvis det er snakk om å bruke 210.000, og bilene er annonsert til 220-230, så bør det vel være mulig å få til en løsning?
Signatur

  (trådstarter)
   #68
 6,693     Akershus     0

Hvis det er snakk om å bruke 210.000, og bilene er annonsert til 220-230, så bør det vel være mulig å få til en løsning?


Godt mulig det. 210 000 er et absolutt tak, vi vil helst litt under 200 000. Det kan muligens bli litt vanskelig på biler som er annonsert til rundt 230. Den største utfordringen er vel at jeg er fryktelig dårlig på slike forhandlinger ;D
Signatur
   #69
 10,486     Akershus     0
Det er lov å prøve seg. Hvor mye det er å gå på varierer nok litt, men normalt sett bør det være noe.

Du har ikke vurdert 2-3-4 år eldre bil, da? Mondeoer ser ut til å bli ganske fort verdiløse, så ved å kjøpe en såpass ny, må du nok regne med ganske mye verditap.
Signatur
  (trådstarter)
   #70
 6,693     Akershus     0
Joda, har for så vidt vurdert noe eldre biler også. Og det er ikke slik at vi absolutt skal ha en Mondeo. Mondeoen er først og fremst aktuell fordi det er ganske mange 2011-modeller i markedet og det er gode muligheter for å få tak i en med litt nybilgaranti igjen.

Vi er kanskje litt i overkant farget av å ha hatt trøblete bilhold med franskmannen i 2-3 år nå, men vi er uansett ute etter en bil som gir oss bekymringsløst bilhold til en fornuftig pris.


Signatur