498    11    0  

Ladekabel og tyveri

 24,032     Akershus     0
Er det slik at dersom jeg skal lade en el-bil, så jeg benytte en ladekabel til 3-9.000 kroner, en EVSE? En kabel som henger fritt til "avhending" til forbipasserende? Ser for meg et marked her.

Hvorfor er ikke dette innebygget i bilen?

Signatur

   #1
 7,685     Bærum     0
Fordi de tjener grovt på ladekabler folk roter bort eller kjører over. Argumentet er sikkert at bilen blir 200 gram tyngre med innebygget ladekontroll.
  (trådstarter)
   #2
 24,032     Akershus     0
Så dermed har vi ytterligere et behov for å rappe "naboen" sin. Dette er som å måtte legge lommeboka fra seg på panseret mens en står parkert.
Signatur
   #4
 1,323     Østlandet     0
Hva skulle være innebygget i bilen? Kabelen? Eller "klumpen" som henger på kabelen?
Den klumpen er der bare for "å gi laderen i bilen beskjed" om hvor høyt strømtrekk laderen kan bruke (normalt 10A) og inneholder releer som slår på strømmen når kabelen har kontakt med bilen.

Dette fordi kontakten på kabelen ikke skal være strømførende slik at klåfingrede ikke skal få støt når de putter et par skrutrekkere (eller strikkepinner) inni der  ???

Prisen er hinsides og reflekterer absolutt ikke materialkostnaden.
  (trådstarter)
   #5
 24,032     Akershus     0

Hva skulle være innebygget i bilen? Kabelen? Eller "klumpen" som henger på kabelen?


Alt innebygget i bilen med ladekommando på skvettbrettet. Eneste som kommer ut er en helt standard skjøteledning til "10kr". For en tid tilbake fantes en "stvsugersnelle" for motorvarmer. En trakk bare kabelen ut som på støvsugeren.

Ellers enig i at det synes å være en vanvittig pris på det klumpen. Derfor er det folk som lager den selv.

PS. Ser at dette er et gryende problem:http://elbil.no/elbilfakta/okonomi/359-tyveri-av-ladekabel
Siste redigering: Saturday, January 18, 2014 5:20:10 PM av KjellG
Signatur
   #6
 492     Trondheim     0
Somsagt tidligere her er de låsbare. Du henger en henglås i "håndtaket" slik at det ikke slipper bilen. I tillegg så er de fleste offentlige ladestolper med låsbare lokk slik at du kan låse den enden også. Den enden er derimot ganske enkel å åpne iom at alle elbileiere har en slik nøkkel. Men da har du i allefall prøvd det du kan for å unngå at det skjer.
   #7
 5,410     Langhus     0
En ting som forundrer meg med denne kabelen er: Hvorfor har de ikke bare koblet inn en låsemekanisme basert på bilens sentral-lås?

Svaret er vel at dette er en standard fra da elbilene var basert på 4-hjuls motorsykkel med et fastmontert plastbadekar oppå, hvor slike komfortdetaljer som sentral-lås veide for mye og brukte for mye strøm..

Selv om den er rimelig enkel å rappe er det jo et forsvinnende lite marked, få biler og veldig få av bileierene som faktisk trenger ny kabel.
Signatur

   #8
 5,432     Akershus     0
Kabelen til Tesla er da låsbar? Har bare prøvd en gang, men da måtte jeg bruke nøkkelbrikken for å få frigjort kabelen.
   #9
 5,410     Langhus     0
Tesla stiller i en egen klasse, og bruker jo ikke samme standard som "resten" Smile
Signatur
   #10
 6,009     Finnmark     0

Tesla stiller i en egen klasse, og bruker jo ikke samme standard som "resten" :)


..............og den virker visst dårlig i kulda Cool
Signatur