554    14    0  

Lading av bilbatteri

 22,342     Akershus     0
Etter å ha lest tråden om ladespenning fant jeg ut at jeg skille lade batteriet på gamlebilen. Det var helt utladet. Med noe lading kunne få starteren til å ta noen runder. Etter at laderen hadde stått på et døgn etter dette så jeg at sikringen hadde gått. Jeg trykket på knappen og målte ladespenningen. Den var ca 10 volt. Uten laderen på var batteriet 8 volt. Her har noe skjedd. Kan ikke batteriet lades over tid?

Jeg satte laderen på et annet utladet batteri. Dette batteriet var på 2 v før lading. Ladespenningen var på 15v til å begynne med, men har falt til 13,7 når batteriet har begynt å trekke strøm.

Tåler ikke batterier å lades over tid?
Hvor lenge skal de lades?
8 voltsbatteriet er vel skutt. Har det blitt kortslutning i det?

   #1
 7,685     Bærum     0

Etter å ha lest tråden om ladespenning fant jeg ut at jeg skille lade batteriet på gamlebilen. Det var helt utladet. Med noe lading kunne få starteren til å ta noen runder. Etter at laderen hadde stått på et døgn etter dette så jeg at sikringen hadde gått. Jeg trykket på knappen og målte ladespenningen. Den var ca 10 volt. Uten laderen på var batteriet 8 volt. Her har noe skjedd. Kan ikke batteriet lades over tid?

Jeg satte laderen på et annet utladet batteri. Dette batteriet var på 2 v før lading. Ladespenningen var på 15v til å begynne med, men har falt til 13,7 når batteriet har begynt å trekke strøm.

Tåler ikke batterier å lades over tid?
Hvor lenge skal de lades?
8 voltsbatteriet er vel skutt. Har det blitt kortslutning i det?

8 voltsbatteriet er det nok kortslutning i så det er defekt. Det andre har i beste fall fått redusert kapasitet. Beste måten å sjekke ladetilstanden på blybatterier er å måle syrevekten.
   #3
 7,685     Bærum     0

Men får det kortslutning av å lades.
Nei, ikke hvis batteriet er i orden og du ikke overlader. Hvordan vet du at det ikke var kortslutning før du begynte ladningen? Målte du spenningen før du startet ladingen?
  (trådstarter)
   #4
 22,342     Akershus     0
Midtveis i ladingen klarte starteren å dra noen runder. ca 20 sekunder. Nå klikker det bare.
   #5
 7,685     Bærum     0

Midtveis i ladingen klarte starteren å dra noen runder. ca 20 sekunder. Nå klikker det bare.
Det er mulig at du har fått kortslutning under ladning. Under ladningen kan noe av materialet i platene ha falt ned og dannet bunnfall som kortslutter platene. Dette kan jo være interessant nok å finne ut av for nysgjerrighetens skyld. Det som er helt sikkert er at batteriet nok må på batterikirkegården. Regner med at du sjekker syrenivået i batteriene dine hvis de ikke er av den forseglete typen. ::)
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ved full kortslutning er det nok platene som har krummet seg så de treffer hverandre. Om det skjer i en av de 6 cellene så mister du 1/6 av spenningen. Ellers er det en vanlig alderssvakhet at det samler seg materiale som er erodert av platene i bunnen av batteriet. Det fører ikke til full kortslutning, men øket selvutlading. Det blir en motstand i parallell med hver celle. I teorien kan vel denne bli stor nok til at laderen slår ut, men det virker noe utenkelig.

Blyakkumulatorer tåler lading over tid forutsatt at den ladingen er kontrollert. Hvis det er en billig "brumboks" så må du selv kontrollere ladingen og avbryte den når batteriet er fulladet. Jeg sikter da til disse billigladerene som bare er en transformator etterfulgt av likeretter.

Et eksempel på batteri som lades hele tiden er de som er i UPS'er. Og det du har i bilen lades jo også hele tiden når du kjører.
Signatur
   #7
 10,486     Akershus     0
Hva slags lader er i bruk?

Er det en "smart" lader, så vil den se på spenningen og justere ladingen utfra det. Slike kan stå på "evig". En "dum" lader må enten har en spenning som gjør at batteriet ikke overlades, men da tar det svært lang tid å få det helt fullt siden ladingen flater ut etterhvert som batteriets spenning nærmer seg det laderen er stilt inn på. Høyere spenning vil gjøre at batteriet fullades mye fortere, men det vil etterhvert begynne å koke. Når det koker, vil vannet i batterisyren forsvinne.

Begge de batteriene dine kan du nok pælme.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 22,342     Akershus     0
Laderen er dritdum. Det andre batteriet ladet over kvelden og bilen startet. Begge batteriene er over 6 år gamle uansett.
   #9
 10,486     Akershus     0

Laderen er dritdum. Det andre batteriet ladet over kvelden og bilen startet. Begge batteriene er over 6 år gamle uansett.


Følg litt med på ladingen hvis du bruker den laderen. Dunker du litt i batteriet og ser/hører at det bobler, så er det i hvertfall fullt. Prøv å lade batteriet fullt, la bilen stå med lysene på noen timer og se om bilen starter da. Hovedlys + baklys vil normalt dra ca. 10-12A, så et batteri i sånn noenlunde stand bør i hvertfall greie et par timer med den lasten uten at du får startproblemer.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 22,342     Akershus     0
Jeg satte laderen på nok et gammelt batteri og laget nok et 8 voltsbatteri. Er dette med kortslutninger så vanlig?