1,593    21    0  

Lease bil, noen med erfaringer som privatperson?

 282     Tønsberg     0
Nå viser det seg at min gamle BMW trolig ikke overlever EU-kontroll, samt at jeg begynner å bli lei gammel bil.
Hva med å lease, 1500 kr i mnd for en liten bil høres greit ut? I 3 år? Erfaringer?

Ser på finn.no at det ligger biler som er leaset av andre, som vil overdra leasinkontrakt med ulik varighet. er det noen fallgruber her, eller fordeler?

Tar i mot andres erfaringer med stor takk!

   #1
 22,342     Akershus     0

Nå viser det seg at min gamle BMW trolig ikke overlever EU-kontroll

Da har du ikke brukt nok tape.

De gir deg noen heftige ekstraregninger hvis det er skader på bilen. Pass enormt godt på at du ikke overtar andres skader.
  (trådstarter)
   #2
 282     Tønsberg     0
Så en tur til NAF er å anbefale før man leverer en leasing bil tilbake, samt oxo hvis man vurderer å ta over en annens private avtale. Tror ikke tape fikser min lekasje på drivstoffpumpa, samt at det lekker bremsevæske fra påfyllingsbeholder+++ en del andre dyre ting, støtdempere etc.
Naboen har fått seg splitter ny Q5, kjenner lysten på ny bil bare øker Smile
   #3
 22,342     Akershus     0
Sjekk interiøret også. Lukter det, hund, røyk osv blir det en kostbar affære.
   #4
 733     Drøbak     0
Har skjønt at et viktig poeng er hvilke instanser som er godkjent for vurdering av bilen ETTER endt leasing. Noen aksepterer NAF som vurderingsinstans, mens andre bare godtar egne verksteder. Sistnevnte vil jeg tro kan bli ganske mye dyrere. Dette fordi alt utover "normal" (forventet) slitasje rettes og må betales av den som leaser. Hva NAF og leasingselskpa anser som normalt avviker helt sikkert. Så se etter avtaler der NAF er godkjent vurderinsinstans. Et annet punkt er at hvis man leaser er jeg ganske sikker på at det lønner seg å rette alle skader etc utover normal slitasje FØR vurderingen. Hvis ikke ønsker nok leasingselskapet skadene utbedret på "egne" verksteder. Jeg synser her, bare så det er sagt.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 282     Tønsberg     0
Noen som har en grei byggebil, de kan selge til meg? Må være EU godkjent nylig, ha sommer og vinterhjul, og kunne frakte minst 3 personer samtidig. På østlandet, helst!
Må være billig, kan gis videre her på Byggebolig når jeg er ferdig med den. Hengerfeste er et must, har vært huseier i 8 år uten hengerfeste, så nå er det på tide. Greide å frakte 6 pakker XPS på taket i høstferien, men det var med hjerte i halsen jeg kom meg hjem. Bor heldigvis bare ca 4 km fra byggevaresjappa.
Noen som har en byggeboligbil klar for nye oppgaver hos meg? Kanskje nissen kunne komme tidlig i år? Har vært snill :-\
   #6
 120     0

Så en tur til NAF er å anbefale før man leverer en leasing bil tilbake, samt oxo hvis man vurderer å ta over en annens private avtale. Tror ikke tape fikser min lekasje på drivstoffpumpa, samt at det lekker bremsevæske fra påfyllingsbeholder+++ en del andre dyre ting, støtdempere etc.
Naboen har fått seg splitter ny Q5, kjenner lysten på ny bil bare øker :)

Hvor mye må man ut med i mnd for å lease en Q5 ? Selv har jeg sett på diverse Land Rover, men syns det ble dyrt da engangsinnbetalingen var på over 100 000 kr, i tillegg til månedsbeløpet.
   #7
 368     Skedsmo     0
Lease bil som privatperson uten å få fradrag for moms og utgiftsført kostnadene blir dyrt. Husk alt blir 25% dyrere gjennom leasing selskapet, tenker da på forsikring, veiavgift, bøter, enkelt og greit alt. Du må ut med et kontantbeløp når du tar ut bilen i tillegg til månedsbeløp og vanlige driftskostnader. Alle servicer må selvfølgelig utføres. Så kommer det som er mindre hyggelig når du levere bilen tilbake etter 3 eller 5 år, du må betale for alle skader defekter og eventuelt overkjørte kilometer. Her flyr 40 - 50000 veldig fort og mange velger å kjøpe ut bilen for å selge den videre selv for å komme litt gunstigere ut. Kjøpe brukt eller ny bil selv om pengene er lånt vil være billigere da du bestemmer det meste. Husk også at vil du ut av leasing avtalen før tiden så kan det bli dyrt, er du uheldig og bilen blir kondemnert ved skade bør du sjekke hva som skjer hvis du må hente ut ny bil i leieperioden. Må du ut med nytt kontantbeløp?

Her ble det mye negativt men hvis noen mener privat leasing er gunstig eller har gode erfaringer med dette så hadde det vært fint å høre om det!

Signatur

   #8
 5,432     Akershus     0
Jeg er helt enig med dypen, eller nesten. Mener bestemt at du kan forsikre selv og slipper dermed 25 % mva ekstra på dette.

Privatleasing er det siste alternativet jeg hadde brukt hvis det ikke var for å kjøpe ut bilen. Det er et smutthull for å slippe moms eller deler av moms på biler som har vært laset en stund. Leasingselskapet trekker jo ut momsen når de kjøper bilen og du har som privatperson rett til å bryte en leasingkontrakt etter 6 mnd. mot å betale et gitt gebyr.

Får du kjøpe ut denne etter f.eks 8-9 mnd vil ikke staten kreve momsen tilbakebetalt og da kan du i teorien få kjøpe bilen med momsrabatt hvis forhandler ikke blir for grisk.

Jeg ville ha kjøpt bil med annen type finansiering eller greid meg med rimeligere bil.
   #9
 19     0
Mye fordommer her gitt.

Jeg har leaset en BMW 116D som har listepris 390.000kr. Har betalt innskudd på 50000kr og betaler 2306kr/mnd i 3 år. Dette blir totalt: 133.016kr. Servicer er også inkludert i denne avtalen. (Dette var en kampanje, og jeg har sett andre avtaler som var betydelig mindre gunstig) 

Tilsvarende biler som er 3 år gamle ligger til ca 200-220.000kr ut fra forhandler på finn.no. Med andre ord kan man forvente et verdfall på godt over 200.000kr hvis man kjøper bilen og ønsker å bytte inn bilen etter 3 år. 

Om du skulle finansiert bilen med lån:
390.000kr med 7 års nedbetalingstid og 5% rente vil bli ca. 5600kr/mnd. I starten er ca 1600-1700kr/mnd rente som også vil si å kaste pengene ut av vinduet. (Får riktignok skattefradrag)

Alt i alt så har man mulighet til å få en ny bil og et forutsigbart bilhold til en oversiktlig pris som i dette tilfellet jeg ser som rimelig.

Andre ting som har kommet opp i denne tråden:
Forsikring: Ingen forskjell fra å eie bilen selv. Du forsikrer bilen selv på vanlig måte.

Årsavgift: Her tilkommer 25% mva.

Bøter: Leasingselskapet tar et gebyr på noen få hundrelapper for å videresende bota til deg.

Skader: Bruker man bilen som hundebur og har en uforsiktig atferd knyttet til bruk av kjøretøy bør man kanskje ikke lease bil. Det er uansett verdt å nevne at dersom man kjøper bilen og har den i tilsvarende periode for så å bytte den inn hos forhandler så trekker de nok fra lignende summer pga skadene. Jeg er nok langt over snittet nøye når det gjelder bilhold så ser ikke på dette med skader som noe problem. Blir det skader på bilen fikses dette uansett fortløpende.

Andre ting man må tenke over før man leaser er hvor mye man kjører siden overskridende kilometre blir fakturert ved tilbakelevering. Kan livsituasjonen forandre seg iløpet av de nærmeste 3 årene slik at man må bytte bil så kan det bli dyrt å kjøpe seg fri fra leasingavtalen.
   #10
 992     Østlandet     0
Den som vil ta et verditap på 45000 i året for å kjøre en liten BMW er nok ikke hovedmarkedet her i landet.

For mange er usikkerheten rundt tilbakeleveringen i seg selv en "showstopper".

De fleste av oss har vel en bil som i snitt er rundt 8-9 år gammel. Hva tjener man på det? Lavere verditap i snitt og derved billigere bilhold. Hva taper man? Kjører bare ny bil noen få ganger i livet.

Personlig ville jeg nok heller hatt en i snitt fem år gammel X5 enn en i snitt 18 mnd 116.