Nybil har ingenting med fornuft å gjøre. Det er noe med det å bestemme hvilken farge og utstyr du skal ha og motta en bil som ingen andre har brukt før. Alt er nytt så man slipper å tenke på å skifte dekk og slitedeler fra dag en. I tillegg har jeg inntrykk av at kvaliteten på nyere biler er blitt dårligere så verkstedregnigner i fleretitusenklassen bare blir vanligere og vanligere. Regnestykket for 1-serien kan nok overføres direkte på en Ford Mondeo, Volvo V70 eller VW Passat som vel er typiske norske familiebiler.
Vi har 1-serien som sekundærbil/konebil og syntes det var en rimelig måte å få en topp moderne og sikker bil som er rimelig i drift. Vi har ikke noen primærbil for øyeblikket, men det blir sannsynligvis å kjøpe en brukt X5, 5-serie eller E-klasse til det formålet ganske snart.
Om du skulle finansiert bilen med lån: 390.000kr med 7 års nedbetalingstid og 5% rente vil bli ca. 5600kr/mnd. ...
Jeg ser poenget med leasing i enkelte tilfeller; men når du skal regne det mot hverandre; hva gjør at du kan betale 50 000 upfront på leasing, men ikke når du kjøper bilen? Har du pengene, kan du trekke disse fra på lånet når du kjøper ny bil, har du ikke pengene, må de lånes når du leaser uansett... Greit å holde tunga rett i munnen når man sammenligner.
Nybil har ingenting med fornuft å gjøre. Det er noe med det å bestemme hvilken farge og utstyr du skal ha og motta en bil som ingen andre har brukt før. Alt er nytt så man slipper å tenke på å skifte dekk og slitedeler fra dag en. I tillegg har jeg inntrykk av at kvaliteten på nyere biler er blitt dårligere så verkstedregnigner i fleretitusenklassen bare blir vanligere og vanligere...
Jeg kjøpte ny bil i mai 2006, når jeg ser på brukte tilsvarende biler i dag så er det ingen som er utstyrt som min, bilen blir nå 7 år og ved salg får jeg muligens bortimot halve beløpet av hva jeg betalte, bilen er skadefri en eiers bil kjøpt ny i Norge gått 77000 km (vi har to biler vi bruker) og jeg kan ha bil i 10 år til, bytter olje for hver 10000 km og service ble utført på 60000 km. Har ikke kostet på bilen en nikkel utenom service matriell, har hatt garanti / kjøpsloven i 5 år og mobilitetsgaranti fra 60000 til 86000 km tror jeg det var.
Kvaliteten på nye biler er ikke dårligere! Bilene er derimot blitt mye bedre, har lange service intervaller og servicedeler byttes veldig sjelden i forhold til en del år tilbake i tid da alt av filtrer og plugger med væsker ble byttet på hver 15000 km.
For all del ikke sammenlign bilers livshistorie med hva som er bra og dårlig når dere ikke kjenner bilens historikk, tenker da på bruktimportert med en eller flere eiere og selvfølgelig lav kilometerstand. Her har jeg flere eksempler hvor bileier har reparert og byttet ut det utroligste før bilen har gått 100000 km, eks bremser, forstillingsdeler, drivstoffrør i plast, tannstang, støtdempere osv
Vi i familien har vår 6 nye bil nå og aldri kostet på så mye som bremseklosser før kjørte 100000 ......
Det som er interessant er vel hva kostnaden blir pr.mnd? Om jeg tar de 50.000kr i innkudd å fordeler på 36mnd blir det uansett ikke mer enn 3694kr. Hvis verditapet på bilen er 200.000kr iløpet av 36mnd så utgjør dette i seg selv 5555kr/mnd Dette betinger såklart at man bytter bil etter 3år og dermedrealiserer tapet. Om man beholder bilen i 5-6år kan no regnestykket frot se annerledes ut, men da kommer uansett renteutgiftene i tillegg.
Går å kikker på en to år gammel BMW som selges via Bilia. Den har vært leaset. Forrige eier må betale for omlakkering av panser og bakskjerm. Visstnok blei han forrige eieren ikke spesielt happy med den løsningen..tror usikkerheten rundt hva som skjer på takseringen ved leveranse kan være stor nok til å vurdere å eie bilen selv...
Signatur
2005 - totalrenovering bygårdsleilighet Sagene 65m2 2008 - totalrenovering ink.loftsutbygging Sagene/Bjølsen 128m2 2011 - middels oppussing innvendig hus fra 1967/2007. 2012/2013 - Garasje med carport, ny trapp og nytt gjerde
Mye interessant lesning der. Så de brukte samme bil som jeg har som eksempel. Jeg får dog ikke tallene helt til å stemme ut fra de opplysninger som er gitt i artikkelen.
***
PRISEKSEMPEL: BMW 116d. 116 hestekrefter, sportsratt i skinn, lyspakke og 16 tommers aluminiumsfelger på vinterhjulene. Pris ny bil, Bilia Drammen: 309.870 kroner. Privatleie per måned: 4321 kroner. Billån: 3575 kroner. Billån, bilforhandler: 3790 kroner.
***
Vi har en del ekstra utstyr på bilen slik at den hadde kostet ca. 388.000kr dersom vi skulle kjøpt den. Innskudd var 50.000kr og leie pr.mnd 2306kr hvilket gir 3694kr/mnd.
Så over til billånregnestykket i artikkelen. Her er det ikke oppgitt noe om egenkapital, kun at de har operert med 4% rente og sikkerhet i bolig med løpetid på 3år.
Ved å låne 100% altså 309.870kr blir det ca 9240kr/mnd.
Ved samme egenkapital som ved leasing, altså 50.000kr låner man 259.000kr som blir ca 7760kr/mnd
Om du betaler disse beløpene pr.mnd så sitter du uansett igjen med en del kr etter salg av bilen om du selger den etter 3 år. Kan de ha tenkt at de kun innbetaler sum tilsvarende verditapet? Synes regnestykkene deres var veldig mangelfulle.
Jeg kunne cashet ut denne bilen om jeg hadde hatt lyst til det, men syntes ikke det var verdt å binde opp egenkapital som jeg tenker å benytte til bolig i en bil. Om du kommer til banken med 250.000kr i "kortsiktig gjeld" så utgjør det ganske mye på bankens vurdering av din belåningsevne. Et fast måndtlig beløp er mye ryddigere å forholde seg til i slike sammenhenger. Og som sagt så er jeg ikke redd for noen overaskelser ved tilbakelevering av bilen siden jeg behandler bilen langt bedre enn gjennomsnittet og om det oppstår skader blir det rettet umiddelbart.
Vi har 1-serien som sekundærbil/konebil og syntes det var en rimelig måte å få en topp moderne og sikker bil som er rimelig i drift. Vi har ikke noen primærbil for øyeblikket, men det blir sannsynligvis å kjøpe en brukt X5, 5-serie eller E-klasse til det formålet ganske snart.
Skattefordeler eksisterer vel ikke, så da må vel leasingselskapet bli et fordyrende mellomledd mellom bilkjøper og bilforhandler/bank? Eller...?
Jeg ser poenget med leasing i enkelte tilfeller; men når du skal regne det mot hverandre; hva gjør at du kan betale 50 000 upfront på leasing, men ikke når du kjøper bilen? Har du pengene, kan du trekke disse fra på lånet når du kjøper ny bil, har du ikke pengene, må de lånes når du leaser uansett...
Greit å holde tunga rett i munnen når man sammenligner.
lever vel av renten og momsfradraget som de får på bilkjøpet?
Jeg kjøpte ny bil i mai 2006, når jeg ser på brukte tilsvarende biler i dag så er det ingen som er utstyrt som min, bilen blir nå 7 år og ved salg får jeg muligens bortimot halve beløpet av hva jeg betalte, bilen er skadefri en eiers bil kjøpt ny i Norge gått 77000 km (vi har to biler vi bruker) og jeg kan ha bil i 10 år til, bytter olje for hver 10000 km og service ble utført på 60000 km. Har ikke kostet på bilen en nikkel utenom service matriell, har hatt garanti / kjøpsloven i 5 år og mobilitetsgaranti fra 60000 til 86000 km tror jeg det var.
Kvaliteten på nye biler er ikke dårligere! Bilene er derimot blitt mye bedre, har lange service intervaller og servicedeler byttes veldig sjelden i forhold til en del år tilbake i tid da alt av filtrer og plugger med væsker ble byttet på hver 15000 km.
For all del ikke sammenlign bilers livshistorie med hva som er bra og dårlig når dere ikke kjenner bilens historikk, tenker da på bruktimportert med en eller flere eiere og selvfølgelig lav kilometerstand. Her har jeg flere eksempler hvor bileier har reparert og byttet ut det utroligste før bilen har gått 100000 km, eks bremser, forstillingsdeler, drivstoffrør i plast, tannstang, støtdempere osv
Vi i familien har vår 6 nye bil nå og aldri kostet på så mye som bremseklosser før kjørte 100000 ......
2008 - totalrenovering ink.loftsutbygging Sagene/Bjølsen 128m2
2011 - middels oppussing innvendig hus fra 1967/2007.
2012/2013 - Garasje med carport, ny trapp og nytt gjerde
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10074640
http://mariuspaus.na24blogg.no/?p=127
http://bil.bt.no/bil/Leasing-bedre-enn-a-ta-opp-billan-10872.html#.URC8yaXlB9s
***
PRISEKSEMPEL: BMW 116d. 116 hestekrefter, sportsratt i skinn, lyspakke og 16 tommers aluminiumsfelger på vinterhjulene.
Pris ny bil, Bilia Drammen: 309.870 kroner.
Privatleie per måned: 4321 kroner.
Billån: 3575 kroner.
Billån, bilforhandler: 3790 kroner.
***
Vi har en del ekstra utstyr på bilen slik at den hadde kostet ca. 388.000kr dersom vi skulle kjøpt den. Innskudd var 50.000kr og leie pr.mnd 2306kr hvilket gir 3694kr/mnd.
Så over til billånregnestykket i artikkelen. Her er det ikke oppgitt noe om egenkapital, kun at de har operert med 4% rente og sikkerhet i bolig med løpetid på 3år.
Ved å låne 100% altså 309.870kr blir det ca 9240kr/mnd.
Ved samme egenkapital som ved leasing, altså 50.000kr låner man 259.000kr som blir ca 7760kr/mnd
Om du betaler disse beløpene pr.mnd så sitter du uansett igjen med en del kr etter salg av bilen om du selger den etter 3 år. Kan de ha tenkt at de kun innbetaler sum tilsvarende verditapet? Synes regnestykkene deres var veldig mangelfulle.
Jeg kunne cashet ut denne bilen om jeg hadde hatt lyst til det, men syntes ikke det var verdt å binde opp egenkapital som jeg tenker å benytte til bolig i en bil. Om du kommer til banken med 250.000kr i "kortsiktig gjeld" så utgjør det ganske mye på bankens vurdering av din belåningsevne. Et fast måndtlig beløp er mye ryddigere å forholde seg til i slike sammenhenger. Og som sagt så er jeg ikke redd for noen overaskelser ved tilbakelevering av bilen siden jeg behandler bilen langt bedre enn gjennomsnittet og om det oppstår skader blir det rettet umiddelbart.