483
10
0
Leasing - personlig næringsdrivende
360
Røyken
0
Jeg lurer på om noen har noen erfaringer å dele ang følgende:
Jeg skal lease en bil til bruk i næringsdrift og er usikker på hva som lønner seg av de to alternativene som finnes, enten å skrive km for inntil 6.000 km pr år, eller å føre alle reelle kostnader men da bli fordelsbeskattet for firmabil.
Bilen er en personbil på hvite skilt da jeg må kunne ha med meg kundene på oppdraget jeg fakturere for.
Kostnader pr mnd er
Leasing med serviceavtale 3.880,-
Forsikring 575,-
Diesel 1.000,-
Ca 5.500,- pr mnd
I tillegg kommer vel 17% avskriving pr år på leasingkjøretøy?
Ved 6.000 km ganger 4,05kr/km så får jeg et fratrekk på 24.300,-kr årlig.
Jeg har vanskelige med å forstå reglene helt...
Hvis jeg kjører 10-15.000km i KUN næringssammenheng OG eier en privatbil til privatbruk, så må jeg vel kunne få fratrekk for alle kostnader, men slippe å bli skattet for firmabil?
Blir mer og mer forvirret jo mer jeg leser... :(
Noen som har noen gode forslag?
Jeg skal lease en bil til bruk i næringsdrift og er usikker på hva som lønner seg av de to alternativene som finnes, enten å skrive km for inntil 6.000 km pr år, eller å føre alle reelle kostnader men da bli fordelsbeskattet for firmabil.
Bilen er en personbil på hvite skilt da jeg må kunne ha med meg kundene på oppdraget jeg fakturere for.
Kostnader pr mnd er
Leasing med serviceavtale 3.880,-
Forsikring 575,-
Diesel 1.000,-
Ca 5.500,- pr mnd
I tillegg kommer vel 17% avskriving pr år på leasingkjøretøy?
Ved 6.000 km ganger 4,05kr/km så får jeg et fratrekk på 24.300,-kr årlig.
Jeg har vanskelige med å forstå reglene helt...
Hvis jeg kjører 10-15.000km i KUN næringssammenheng OG eier en privatbil til privatbruk, så må jeg vel kunne få fratrekk for alle kostnader, men slippe å bli skattet for firmabil?
Blir mer og mer forvirret jo mer jeg leser... :(
Noen som har noen gode forslag?
Signatur
Leasingselskapet får avskrevet verdien. Leietager får fradrag for ... leia...
Syns det er vanskelig å orientere meg i jungelen av informasjon.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Jeg ville kontaktet en regnskapsfører, som kan veilede deg. Å lease maskiner er komplisert, å lease bil er .... veldig mye mer komplisert.
Skal ikke være så lett.
Ja jeg innser at jeg nok må ta det med regnskapsføreren.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Bekjente som kjører mye privat (internasjonalt med hestehenger) og knapt noe som helst kjøring i jobb er godt tjent med å ha fri bil på firmaet.
Det er hele essensen i norsk firmabilpolitikk:
- Kjører du hovedsaklig privat: Bruk firmabil (særlig om du kjører med henger eller på annen måte har høyt forbruk eller slitasje.)
- Kjører du hovedsaklig i arbeid: Bruk privatbil (unntatt hvis jobbkjøringen er av en art med høyt forbruk eller slitasje)
For å finne ut hva som lønner seg for deg må alle tall på bordet.
Privat leasing:
Forskudd: antatt kr 50000 inkl mva for 3 års avtale
+ leasingpris: 3800 inkl mva? * 36 = 136800
+ drivstoff: 1000 inkl mva? * 36 = 36000
+ forsikring: 575 * 36 = 20700
- kjøregodtgjørelse: 24300 * 3 = 72900
= SUM personlig regnskap, 3år: 170600
Antatt at du betaler 50% skatt, inkludert trygdeavgift som selvstendig næringsdrivende, må du ha skattbar inntekt på kr 341200 for å dekke bilutgiften over 3 år.
Du må da fakturere kundene (ha næringsinntekt på) kr 341200 + 72900 = 414100+mva for å dekke bilkostnadene over disse tre årene.
Næringsleasing:
Forskudd: antatt kr 40000 eks mva for 3 års avtale
+ leasingpris: 3040 inkl mva? * 36 = 109440
+ drivstoff: 800 eks mva? * 36 = 28800
+ forsikring: 575 * 36 = 20700
= SUM næringsregnskap, 3år: 158940
Antatt at bilens listepris er 400000 inkl mva.
Skattefordel regnes da 280100*30%+119900*20% = 108010 pr år = 324030 for 3 år.
Antatt igjen at du skatter 50% blir din personlige utgift: 162015.
Selskapets utgift gir skattefradrag på 158940*50% = kr 79470
(Hadde du vært ansatt i eget AS/NUF ville dette fradraget vært 27%)
Total utgift blir da kr 158940+162015-79470 = 241485
Du må da fakturere kundene dine kr 241485 / 50% = 482970+mva for å dekke bilutgiftene over 3 år.
-----------------------
Så med antagelsene gjort over vil det lønne seg for deg å lease bilen privat og skrive km. (Det gir også enklere regnskapsarbeid.) Men konklusjonen kan bli en helt annen dersom antagelsene som er gjort viser seg å være feil.
Fordelen med å ha bilen i selskapet er at du kan kjøre MYE privat og få fradrag på driftsutgiftene. Og skulle hverdagen endre seg slik at du kjører langt mindre i jobb vil privatleasingen ende med liten kjøregodtgjørelse og dermed komme omtrent likt med næringsleasingen.
Glimrende :)
Jeg er ikke momspliktig, og fakturerer ca 50.000 pr mnd til en oppdragsgiver only.
Jeg vurderer å kjøpe en ny bil og droppe leasingen. Og ha en eldre privatbil til privat bilbruk da det er veldig lite.
Kan jeg da føre alle kostnadene ved bilholdet? Kjøpesummen? Månedskostnaden på lånet? Drivstoff? Annet div driftskostnader på bil?
Eller er det kun km jeg kan skrive av?
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Jeg ville ikke vurdert to biler utfra et økonomisk perspektiv. Da ville jeg heller sagt at selskapet også bedrev bilutleie og at du leier bilen (til markedspris) av selskapet de FÅ gangene du bruker den privat. (Viktig at det ikke kan være av en regelmessig ordning, og at papirer signert av både deg og deg viser at du faktisk er ute med en leiebil når du kjører privat.)
Alle driftskostnader skrives i regnskapet (bortsett fra drivstoff når du leier bilen av deg selv) og gir fradrag på samme måte som andre driftsutgifter. Innkjøpsprisen avskrives på samme måte som andre investeringer over 15000. Momsfradrag forutsetter at utgiften i hovedsak kan knyttes til momspliktig inntekt. Detaljene rundt det er ikke aktuelle her siden du ikke er mva-pliktig.
Hvis bilen skal være en representasjonsbil ville jeg heller vurdert å kjøpe en bil som allerede har gått 3 år som leasingbil med serviceavtale. Eller en bil som har gått som firmabil med kun en sjåfør, alle servicer fulgt og minst 1år/10.000km igjen av garantien.
Husk at du kan øke kjøregodtgjørelsen ved kjøring med passasjer.
Med kun en oppdragsgiver bør du være forsiktig m.t.p at det kan bli ansett som et ansettelsesforhold.
Utleiesaken vil kreve at det er noe som gjøres sjeldent. F.eks er det akseptert at en privatperson låner firmaets varebil ved flytting og da skal arbeidstaker dekke kostnader. Da bør man kunne ha sitt på det tørre om disse kostnadene blir formelt dekket av utleieavtale de få gangene man bruker bilen privat.
Men igjen, når mva ikke kan trekkes av blir det lite å hente på å ha bilen i firma. Det blir enklest og tryggest å eie den privat, og heller skrive km med gaffel.
Skatteetaten har faktisk bedt meg om å skrive km for kjøring fra/til kunde fremfor å skrive kostgodtgjørelse for reisen. De mente bedriftens lokaler (=hjemme) lå så nær kunden at jeg etter reglene skulle reise til kontoret for å spise. Dette tiltross for at beløpet for km blir høyere enn beløpet for kost. Etter at de kom med innsigelse på dette etter to driftsår (og likevel ikke fant grunnlag for å justere regnskapene for disse to årene) har jeg skrevet ganske mange km som jeg aldri har kjørt fordi jeg heller har bestilt mat på stedet (og betalt maten privat). Praksisen er beskrevet i regnskapskommentarene og er diskutert både med revisor og skatteetaten.
(Kom til å tenke på nå... om kontoret mitt ikke hadde vært hjemme men f.eks hos naboen, skulle jeg da både skrevet km for å reise fra kunden til naboen, og så bestilt overtidsmat på firmaet, og så skrevet km for å reise tilbake til kunden? Kanskje på tide å byttelåne kontor med naboen.)
Jeg kjøpte meg en bil like godt.
Tre år avtale er for lenge for meg og min bilintetesse
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing