Vel, det er en bil fra BOS (men uavhengig forhandler) og det meste som kan byttes på garanti er nok byttet på garanti ja. Har vel vært inne en gang i året for forstillingslyder, 1 gang i året for varme bak som nå er fikset (skvettlapp som hinder sørpe i å fryse til is og kortslutte en kobling), A/C, kompressor til luftfjæring, svinghjul, støtdemper belger (luft bak, de forsvant) + + +. Forhandleren har vært veldig greie og vil nok kjøpe ny bil der igjen, selv om det er en 2008 mod uten 5 års garanti har det ikke vært noe problem med reklamasjoner. Føler litt for å ta denne saken videre, men må nesten høre med NAF ell. forbrukerrådet først, gidder ikke å sitte med flere tusen i saksomkostninger. For noen år siden så kunne denne fohandleren ta en garantiutløpstest for å se om det var noe de måtte fikse før garantien utløp, dette har de fått beskjed om å ikke tilby lenger, så det er vel BOS som muligens er "fienden" her. Ang triangelarmen er det ikke mye kjøring på grusvei, men vet jo at dette er forbruksvare på denne/disse bilen(e) og da bør de jo enten lage en som er bedre eller bytte de fortløpende på garanti.
Men hva er det som slites ut/går i stykker hele tiden? Foringen? I så fall kan du jo vurdere en polyuretanforing som f.eks. Powerflex istedet. Langt mer holdbar. At du får fikset noe på garantien nå hjelper jo ikke når garantitiden løper ut og svakheten fortsatt er der (gitt at det ikk ehar kommet nye revisjoner som fikser problemet).
hans: Jeg er ikke uenig i at det burde vært slik, men har du tid og råd til å stå på de prinsippene? For så vidt ikke et problem for meg da jeg kjører "gammel" bil og skrur selv som avkobling.
Jeg har kranglet med Møller før og kun vunnet når jeg har virkelig laget bråk.
Denne bilen er gammel nå og ikke dekket av noe garanti eller reklamasjon, men dette var FARLIG. Hadde de sagt at dette var en del som måtte skiftes hadde jeg gjort dette før bilen ble ødelagt. Vel den er fortsatt brukbar og jeg har kjørt den langt, uten noe særlig olje på girkassen. Fyller jeg på renner det ut. Etter skadene er bilen verdt 2500 kr. Hvem kjøper en bil som har kjørt bortetter asfalten på bunnpanna?
Jeg er avhengig av bilen og fikset dette selv med slegge og oppgraderte med deler fra Biltema. Jeg måtte ha bil tidlig neste morgen. Etter diverse verkstedsbesøk har jeg funnet ut at bil, det fikser jeg selv.
Vel, jeg har nå lært at servicehefte fra Møller er mindre verdt enn dasspapir.
Neste gang skal jeg selv sjekke at deler som er tilbakekalt virkelig er skiftet. Jeg har dessuten bilen til EUkontroll på et sted der jeg får lov til å bli med på sjekken. At en bil er EUgodkjent er på ingen måte et kvalitetsstempel.
Jeg får kjøre til denne bilen til den blir avskiltet langs veien. Du får aldri en bil med slike skader gjennom en EUkontroll. (Hull i girkassen?)
Jeg har kranglet med Møller før og kun vunnet når jeg har virkelig laget bråk.
Denne bilen er gammel nå og ikke dekket av noe garanti eller reklamasjon, men dette var FARLIG. Hadde de sagt at dette var en del som måtte skiftes hadde jeg gjort dette før bilen ble ødelagt. Vel den er fortsatt brukbar og jeg har kjørt den langt, uten noe særlig olje på girkassen. Fyller jeg på renner det ut. Etter skadene er bilen verdt 2500 kr. Hvem kjøper en bil som har kjørt bortetter asfalten på bunnpanna?
Jeg er avhengig av bilen og fikset dette selv med slegge og oppgraderte med deler fra Biltema. Jeg måtte ha bil tidlig neste morgen. Etter diverse verkstedsbesøk har jeg funnet ut at bil, det fikser jeg selv.
Vel, jeg har nå lært at servicehefte fra Møller er mindre verdt enn dasspapir.
Neste gang skal jeg selv sjekke at deler som er tilbakekalt virkelig er skiftet. Jeg har dessuten bilen til EUkontroll på et sted der jeg får lov til å bli med på sjekken. At en bil er EUgodkjent er på ingen måte et kvalitetsstempel.
Jeg får kjøre til denne bilen til den blir avskiltet langs veien. Du får aldri en bil med slike skader gjennom en EUkontroll. (Hull i girkassen?)
Vel, når man ser bilene som har sluppet igjennom så er det jo bare å finne de bakgårdssjappene som driter i å sjekke, og ja, de finnes. Hull i girkasse burde ikke være noe problem, er jo ikke farlig å kjøre med da du helt sikkert vil merke noe mer før det blir skikkelig stopp. Mesteparten av kontrollen er bare for å plage bilistene og skaffe jobb til verkstedene, og N** er ikke bedre enn andre.
Vel jeg hadde bilen på EUkontroll hos møller fordi det var gratis. De var effektive til å finne feil. 90% av det det fant var BS som de måtte gå tilbake på.
Ingen reklamerer med at en EU-kontroll er en sjekk av hele bilen. Dette er mer eller mindre almen kunnskap. Det er skade og slitasje som kan gjøre deg farlig i trafikken som kontrolleres. Nå kan man jo vurdere om ikke en girkasse som kan låse to eller fire hjul ikke utgjør en trafikkfare, men det bestemmer ikke vi.
Jeg er heller ingen fan av service-heftet da bilprodusentene gjerne legger på litt tykt for hvor ofte man trenger service. F.eks. long life-olje på motor som ikke trenger byttes oftere enn 30.000km. Bare tull. Det skal ikke mange kaldstartene og småturene til butikken før additivene i olja er oppbrukt og oljekvaliteten er forringet. Vannpumper som er designfeil i og gjerne ryker etter et intervall, men ikke inkludert av service. Resultatet er at dieselmotoren skjærer seg på to-tre sekunder. Masse slike eksempler.
Jeg handler heller bil av en entusiast som man kan slå av en prat med og kjenner bilmerket heller enn en forhandler. Sist jeg var ute for å finne meg en bil (SAAB 9-5) så ville en bilforhandler selge meg en bil med registrerte feilkoder, men som karen på verkstedet hadde forsikret han om "ikke var noe farlig. var jo bare å slette dem igjen". Det var feiltenning på to sylindre og gudene vet hvor lenge bilen hadde dundret rundt med det. Ikke visste han noe om oppgradert veivhusventilasjon heller som motorene på disse bilene absolutt trenger (oil sludge). Synd, for bilen var ellers strøken, men mulig uslitt motor var ikke jeg så hypp på da.
Hvis det er et hull, så er det et lite hull. Oljen bruker en uke på å renne ut, ikke alt forsvinner, det er en halv liter igjen som holder seg. Har kjørt 20 000 med bilen slik, og kassa protesterer ikke.
For noen år siden så kunne denne fohandleren ta en garantiutløpstest for å se om det var noe de måtte fikse før garantien utløp, dette har de fått beskjed om å ikke tilby lenger, så det er vel BOS som muligens er "fienden" her.
Ang triangelarmen er det ikke mye kjøring på grusvei, men vet jo at dette er forbruksvare på denne/disse bilen(e) og da bør de jo enten lage en som er bedre eller bytte de fortløpende på garanti.
hans: Jeg er ikke uenig i at det burde vært slik, men har du tid og råd til å stå på de prinsippene? For så vidt ikke et problem for meg da jeg kjører "gammel" bil og skrur selv som avkobling.
Denne bilen er gammel nå og ikke dekket av noe garanti eller reklamasjon, men dette var FARLIG. Hadde de sagt at dette var en del som måtte skiftes hadde jeg gjort dette før bilen ble ødelagt. Vel den er fortsatt brukbar og jeg har kjørt den langt, uten noe særlig olje på girkassen. Fyller jeg på renner det ut. Etter skadene er bilen verdt 2500 kr. Hvem kjøper en bil som har kjørt bortetter asfalten på bunnpanna?
Jeg er avhengig av bilen og fikset dette selv med slegge og oppgraderte med deler fra Biltema. Jeg måtte ha bil tidlig neste morgen. Etter diverse verkstedsbesøk har jeg funnet ut at bil, det fikser jeg selv.
Vel, jeg har nå lært at servicehefte fra Møller er mindre verdt enn dasspapir.
Neste gang skal jeg selv sjekke at deler som er tilbakekalt virkelig er skiftet. Jeg har dessuten bilen til EUkontroll på et sted der jeg får lov til å bli med på sjekken. At en bil er EUgodkjent er på ingen måte et kvalitetsstempel.
Jeg får kjøre til denne bilen til den blir avskiltet langs veien. Du får aldri en bil med slike skader gjennom en EUkontroll. (Hull i girkassen?)
Vel, når man ser bilene som har sluppet igjennom så er det jo bare å finne de bakgårdssjappene som driter i å sjekke, og ja, de finnes. Hull i girkasse burde ikke være noe problem, er jo ikke farlig å kjøre med da du helt sikkert vil merke noe mer før det blir skikkelig stopp. Mesteparten av kontrollen er bare for å plage bilistene og skaffe jobb til verkstedene, og N** er ikke bedre enn andre.
Jeg er heller ingen fan av service-heftet da bilprodusentene gjerne legger på litt tykt for hvor ofte man trenger service. F.eks. long life-olje på motor som ikke trenger byttes oftere enn 30.000km. Bare tull. Det skal ikke mange kaldstartene og småturene til butikken før additivene i olja er oppbrukt og oljekvaliteten er forringet. Vannpumper som er designfeil i og gjerne ryker etter et intervall, men ikke inkludert av service. Resultatet er at dieselmotoren skjærer seg på to-tre sekunder. Masse slike eksempler.
Jeg handler heller bil av en entusiast som man kan slå av en prat med og kjenner bilmerket heller enn en forhandler. Sist jeg var ute for å finne meg en bil (SAAB 9-5) så ville en bilforhandler selge meg en bil med registrerte feilkoder, men som karen på verkstedet hadde forsikret han om "ikke var noe farlig. var jo bare å slette dem igjen". Det var feiltenning på to sylindre og gudene vet hvor lenge bilen hadde dundret rundt med det. Ikke visste han noe om oppgradert veivhusventilasjon heller som motorene på disse bilene absolutt trenger (oil sludge). Synd, for bilen var ellers strøken, men mulig uslitt motor var ikke jeg så hypp på da.