2,378    9    2  

Loadindex på dekk til tilhenger.

 570     Askøy-Hordaland     0
Var på på Dekk1 og kjøpte et nytt dekk til hengeren på jobb idag. Dette er en Tysse henger med tillatt totalvekt på 2000 kg. Dekket som ble byttet har stått på hengeren siden den ble levert ny fra butikk. Dekkene hengeren ble levert med har loadindex (LI) 79, dvs maks last 437 kg. Samlet på alle 4 hjulene blir det 1748 kg, altså mindre enn tillatt vekt på hengeren. Sjekket min egen Tysse henger når eg kom hjem, denne har tillatt totalvekt på 2600 kg har fortsatt dekkene den ble levert med når den var ny. Disse har LI 91, 615 kg. Dette blir 2460 kg. Hvorfor blir hengerne levert med dekk som ikke er laget for vekten hengeren er bygget for?

   #1
 172     0
Minimum load index og hastighetskode på ett kjøretøy blir satt etter konstruert maks hastighet og maks godkjent vekt.

Load indexen på dekk er oppgitt på maks hastighet dekket er godkjent for, men om man senker hastigheten så tåler dekket høyere belastning.
Derfor tror jeg tysse har satt på dette, siden tilhengeren er konstruert for maks hastighet på 80km/t så tror jeg de kan gange opp LI med X prosent.

Hvor mye står evt. i STRO boken.

Jeg vet det gjelder for landbruksdekk, men husker ikke om det gjelder for andre typer kjøretøy også.
   #2
 3,109     Norge     2
Jo dette gjelder for andre dekk ogs, men meinar det skal stå på dei då, det finnast mange dekk som er dobbeltmerka (spesielt varebildekk) men dette må ikkje sammenlignast med dobbeltmerkinga for tvillingmontering.
Der vil indrehjulet bære 5% meir av belastninga en ytterhjulet. (med dei vegane som vi har i Norge vil vel innerhjulet verte utsatt for dobbelt så mykkje belastning som det er meint for, ved enkelte høver)
   #3
 797     Nes, Akershus     0
Jeg har observert samme. Min Buster-henger har totalvekt = 1600 kg, men Li i vognkortet er bare 74, altså totalt 1500 kg for fire dekk, 100kg for lite. Dette fant jeg ut for kort tid siden, da jeg begynte jakten på piggfrie vinterdekk (føler det litt ugreit med bare "vanlige" tilhengerdekk). Så dette fenomenet er nok utbredt.

Er det forøvrig noen som kan bekrefte om det skal være C-dekk for tilhenger? Er det et krav, eller bare den enkleste måten å få tak i små dekk med høy nok Li? Pr nå har jeg sånne små 5-toms dekk, men det er noooe lettere å finne vinterdekk til 13" felg...
Signatur
   #4
 10,486     Akershus     0
Det er riktig at hengere kan ha lavere LI enn hva vekten egentlig tilsier. Dette forutsetter at dekket ikke er merket FRT (free rolling tire). Jeg husker ikke om vekten kan være et visst antall % høyere, eller et visst antall "hopp". Jeg trodde man kunne legge på 10%, men hvis det stemmer, så er ikke dekkene til TS godkjent for hengeren. Sjekk vognkortet, der står det uansett hvilken LI hengeren skal ha.

Dersom dekket er merket FRT, skal man forholde seg til LI, uten noe tillegg. Jeg tror det gjelder ved C-merkede dekk også.

Dersom dekket er merket med flere LI, f.eks. 92/94 , så gjelder 92 ved boggi, og 94 ved singelaksling.
Signatur
   #5
 5,608     0
10% regelen gjelder ikkje C dekk iht. denne: http://www.tilhenger.com/?cat=deler&page=deler_dekk

Men sjølve 10% reglelen finner ikkje eg i kjøretøyforskriften.

Og det er 100 km/t som dimensjonerende for dekk, ikkje 80 km/t som det står lengre her nede:
2.4.3 Tilhenger og tilhengerredskap som er beregnet for å trekkes av bil, skal ha hjul beregnet for minst 100 km/t.

Ref: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#13-7

Og i tillegg, eg trur ein kan trekke ifrå kulevekt (75 kg vanligvis for bil vel) før ein bereknar vekt på hengaren, slik er det iallefall når ein bereknar dette for andre kjøretøy.
   #6
 10,486     Akershus     0

Og i tillegg, eg trur ein kan trekke ifrå kulevekt (75 kg vanligvis for bil vel) før ein bereknar vekt på hengaren, slik er det iallefall når ein bereknar dette for andre kjøretøy.


Det fikk jeg også forklart da jeg var og godkjente en henger hos biltilsynet (så da er det kanskje riktig).

Hvis totalvekten er 2 tonn, så kan man ha 2 tonn på hjula, og inntil max kulevekt på kula.

Forutsatt ............. at påløpsbremsen er godkjent for det. Maskinhengeren jeg hadde var godkjent for 2,7 tonn totalvekt og 75 kg på kula, men siden påløpet kun var godkjent opp til 2,7 tonn, så kunne jeg ikke ha de 75 kg ekstra.

Påløpet var forresten godkjent for 100 kg kulevekt, men de kunne ikke skrive inn mer enn 75 kg i vognkortet. Den norske staten vet tross alt bedre enn produsenten  ::)
Signatur
   #7
 3,109     Norge     0

Dersom dekket er merket med flere LI, f.eks. 92/94 , så gjelder 92 ved boggi, og 94 ved singelaksling.


Dette er feil.

92/94 betyr:
92 på tvillingmontering og 94 ved singelmontering.
Dette fordi innerhjulet normaltsett har høgre belastning en ytterhjulet.

   #8
 10,486     Akershus     0

Ajaj, da har jeg blitt feilinformert. Jeg antar du har rett i det du skriver. Jeg fikk vite det var fordi man med boggi får mer brytninger i dekket, hvilket jo også hørtes riktig ut.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 570     Askøy-Hordaland     0
I vognkortet på min henger står det min LI 90, ett hakk lavere enn det som står på hengeren idag.