18,234
72
16
Løsne fastrustet mutter
5,111
Sørnorge
1
Jeg sliter med å få løs en flensmutter på bilen. Målet er å få den av uten å skade bolten. Den har fått flere runder med 5-65, varmepistol, og banking mens den ble forsøkt skrudd med 80cm arm. Det endte med at den ble rundt.
Jeg kjøpte så en mutterkløyver http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutterklyver-2000016970/
Den klarer imidlertid ikke å kløyve helt inntil gods/flens, slik at den tar egentlig bare ytre halvdel av mutteren. I tillegg kommer den bare til fra en kant.
Det er også for trangt for vinkelsliper. Jeg kommer ikke engang til med kutteskiva uten vinkelsliper.
Mutter er 14mm. Bolten tror jeg er en M10.
Noe gode forslag for å få av denne mutteren?
Jeg kjøpte så en mutterkløyver http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutterklyver-2000016970/
Den klarer imidlertid ikke å kløyve helt inntil gods/flens, slik at den tar egentlig bare ytre halvdel av mutteren. I tillegg kommer den bare til fra en kant.
Det er også for trangt for vinkelsliper. Jeg kommer ikke engang til med kutteskiva uten vinkelsliper.
Mutter er 14mm. Bolten tror jeg er en M10.
Noe gode forslag for å få av denne mutteren?
Glem mutterkløver, den ødelegger bolt og mutter. Det beste er å varme den opp med acetylen. Da skrur den seg nesten ut selv. Du kan også prøve å dele mutteren i to med en dremel, minikutteskive. Så bruke stemjern og hammer mens du slår på den i sporet med vridene virkning.
Hvis mutteren er svekket med spor i siden (dremel) kan du prøve sveisetang som verktøy for å få grep.
Regner med det er japse-bil siden det er 14mm?
Gjør muttertrekker noe annet enn å skru rundt litt fortere enn man skrur for hånd?
Bilen har både 14, 16 og 18mm. Ikke noe jeg har brukt andre steder.
Skal jeg skru opp ting som jeg vet sitter godt, har jeg gjerne på rustløser hver dag i en uke. Da er det håp om at det trenger litt inn.
Varme opp området rundt, og kjøle ned bolten, så er også sjansen litt større for at ting samarbeider. Kjølespray er fint til sånt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis du prøver å dra til mutteren (som er rustet godt fast) med jevn torsjon, er det stor fare for at du drar skruen rett av. Det er nesten håpløst å løsne skruer og muttere slik på eldre biler, hvis de sitter utsatt til og mangler korrosjonsbeskyttelse.
Jeg hjalp en kar engang som hadde samme problemet på en subaru wrx. Han dro til mutteren og skruen knakk. Løsningen ble å bore opp hullet og sette inn en ny bolt og mutter. Anbefaler styrkeklasse 10.9 hvis du skal finne ny bolt. Tools kjeden selger slike i standarddimmensjoner.
Kom da på at jeg hadde Dremel med små kutteskiver, som jeg brukte!
Kanskje du kan fjerne mutter med noe slikt?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Fikk ut ytre hylse av et nålelager med drill og slipestift. Slipestiften kan formes ("dreies") ved å la drillen gå og bruke en vinkelsliper på den.