Får nok ikke godkjent Xenon på bilen om det ikke er orginalt montert uansett om det er 10w, 25w eller 35w, man skal også ha automatisk høydejustering, dette for å unngå å blende møtende trafikk og 25w xenon kan nok blende det også.
DER tar du feil. Flere biler i dag, bla Tesla leveres med 25 watt xenon UTEN høydejustering. Høydejustering er ett krav på 35 watt. Det er IKKE xenon i seg selv som avgjør om det er høydejustering eller ikke, men antall lumen som pæra avgir, over 2000 krever lyktespylere, høydejustering osv, men under som 25 watt pærene har krever ikke dette.
er vel bare og prøve det,blir du stoppet,og det er godkjent med 25w som du sier,så vil dem sikkert se pæren,er det ikke lovlig,så må du vise bilen hos biltilsynet,og vil da få en merknad som henger med bilen,at det er blitt brukt ulovlig xenon,og vil da få bot om man blir tatt med det igjen,var det jeg fikk beskjed om hos biltilsynet når jeg viste bilen med vanlige pærer,etter og blitt stoppet i kontroll med ettermontert xenon
pwb - poenget er ikke om det er et fungerende oppsett eller om det er lov i statene, poenget er om det er lov her. Jeg setter penger på at det ikke er lov.
Legg merke til punkt 4.1 og 4.2 "ulovlige pærer". Gir automatisk 2-erfeil. Samme med lyskilde og lykt ikke kompatible. Model S har lykter laget for 25W xenon. Det er ikke en halogenlykt laget for.
pwb - poenget er ikke om det er et fungerende oppsett eller om det er lov i statene
Det er EU regler det er snakk om. Statene har ikke krav til høydejustering eller lyktespylere på 35w xenon heller. I EU er det ett krav til høydejustering og lyktespylere når det er mer enn 2000lumen som 35w xenon pærer har.
1. Selv om det lyser, er ikke reflektoren tilpasset xenonpæren. 2. Lysbildet blir veldig rart. Lyset et ikke jevnt, men du vil se en mengde områder med "dots" som går i alle retninger. 3. Det er lett å blende andre i trafikken. Egoistisk. 4. Harry. H A R R Y. Smakløst. Synd du ikke har råd til å kjøpe bil med xenon. men tror du egentlig at det ble så fantastisk mye bedre å bruke lønnen din på noe slikt? Gammel bil med Xenon = en kreativ nisse uten sans bak rattet. 5. Ulovlig. Gidder du virkelig bli vinkent inn og diskutere med SVV?
Spar heller pengene. Halogen er faktisk ikke dumt. Fordi, snø og is trenger den varmen lyset kan gi ved enkelte situasjoner. Og du kan bytte farge for å optimalisere kjøringen din. F.eks gult lys ved kjøring på snødekke og fokk.
1. Selv om det lyser, er ikke reflektoren tilpasset xenonpæren. 2. Lysbildet blir veldig rart. Lyset et ikke jevnt, men du vil se en mengde områder med "dots" som går i alle retninger. 3. Det er lett å blende andre i trafikken. Egoistisk. 4. Harry. H A R R Y. Smakløst. Synd du ikke har råd til å kjøpe bil med xenon. men tror du egentlig at det ble så fantastisk mye bedre å bruke lønnen din på noe slikt? Gammel bil med Xenon = en kreativ nisse uten sans bak rattet. 5. Ulovlig. Gidder du virkelig bli vinkent inn og diskutere med SVV?
Spar heller pengene. Halogen er faktisk ikke dumt. Fordi, snø og is trenger den varmen lyset kan gi ved enkelte situasjoner. Og du kan bytte farge for å optimalisere kjøringen din. F.eks gult lys ved kjøring på snødekke og fokk.
Mange nye biler levers med lys som er godkjent for både halogen og xenon, men de billigste modellene leveres da uten høydejustering og dermed halogen pærer. Her bør man da kunne bytte til 25 w uten problemer.
Ulike lykter. Og skulle det vært nesten samme lykt så er de typegodkjent kun for en av typene. Det er det det hele koker ned til, og det en PKK vil avdekke.
Mange nye biler levers med lys som er godkjent for både halogen og xenon, men de billigste modellene leveres da uten høydejustering og dermed halogen pærer. Her bør man da kunne bytte til 25 w uten problemer.
Lyktene er designet for lyskilden. Halogen er varmest midt på og avgir mest lys midt på glødetråden, Xenon benytter lysbue med like mye lys hele veien. Resultat: strølys som går alle veier. Du ser bedre, alle andre ser bilen din mye bedre, men vil se vei og annet rundt bilen din mye dårligere. Husker du f.eks å skru ned på park når du stopper langs veien og går ut av bilen?
Effekten av strølys forsterkes også av f.eks gamle slitne/matte lykteglass, som jo ofte er en årsak til at man ønsker seg mer lys.
Dette må vel da si at hvis man har en bil med projektor linse som er merket PL og halogen kan bytte til xenon 25 watt siden kravet til xenon vel er PL merket linse?
DER tar du feil. Flere biler i dag, bla Tesla leveres med 25 watt xenon UTEN høydejustering. Høydejustering er ett krav på 35 watt. Det er IKKE xenon i seg selv som avgjør om det er høydejustering eller ikke, men antall lumen som pæra avgir, over 2000 krever lyktespylere, høydejustering osv, men under som 25 watt pærene har krever ikke dette.
Fant dette
http://www.hidled.com/articles/25WHID-xenon-lamp-or-a-xenon-lamp-factory-support-vehicle-standards-125
Se de reviderte retningslinjene her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Regelverk
Legg merke til punkt 4.1 og 4.2 "ulovlige pærer". Gir automatisk 2-erfeil. Samme med lyskilde og lykt ikke kompatible. Model S har lykter laget for 25W xenon. Det er ikke en halogenlykt laget for.
Det er EU regler det er snakk om. Statene har ikke krav til høydejustering eller lyktespylere på 35w xenon heller. I EU er det ett krav til høydejustering og lyktespylere når det er mer enn 2000lumen som 35w xenon pærer har.
1. Selv om det lyser, er ikke reflektoren tilpasset xenonpæren.
2. Lysbildet blir veldig rart. Lyset et ikke jevnt, men du vil se en mengde områder med "dots" som går i alle retninger.
3. Det er lett å blende andre i trafikken. Egoistisk.
4. Harry. H A R R Y. Smakløst. Synd du ikke har råd til å kjøpe bil med xenon.
men tror du egentlig at det ble så fantastisk mye bedre å bruke lønnen din på noe slikt? Gammel bil med Xenon = en kreativ nisse uten sans bak rattet.
5. Ulovlig. Gidder du virkelig bli vinkent inn og diskutere med SVV?
Spar heller pengene. Halogen er faktisk ikke dumt. Fordi, snø og is trenger den varmen lyset kan gi ved enkelte situasjoner. Og du kan bytte farge for å optimalisere kjøringen din. F.eks gult lys ved kjøring på snødekke og fokk.
Mange nye biler levers med lys som er godkjent for både halogen og xenon, men de billigste modellene leveres da uten høydejustering og dermed halogen pærer. Her bør man da kunne bytte til 25 w uten problemer.
Lyktene er designet for lyskilden. Halogen er varmest midt på og avgir mest lys midt på glødetråden, Xenon benytter lysbue med like mye lys hele veien. Resultat: strølys som går alle veier. Du ser bedre, alle andre ser bilen din mye bedre, men vil se vei og annet rundt bilen din mye dårligere.
Husker du f.eks å skru ned på park når du stopper langs veien og går ut av bilen?
Effekten av strølys forsterkes også av f.eks gamle slitne/matte lykteglass, som jo ofte er en årsak til at man ønsker seg mer lys.
http://www.hella.com/hella-com/assets/media_global/J00268_Gesetzliche_Vorschriften_EN_HKG.pdf
I selve regelverket så er det også hele tiden referert til 2000 lumen.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/wp29gre/GRE-69-24e.pdf
Dette må vel da si at hvis man har en bil med projektor linse som er merket PL og halogen kan bytte til xenon 25 watt siden kravet til xenon vel er PL merket linse?
Får du 25-watts Xenonpærer med E-merking?