Der var det jaggu mye styr for å få forsikring. Har vanskelig for å tro at mange av de veteranbilene jeg kjenner til oppfyller de kravene.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Sliter litt med å finne ut hva originalt innpress er på bilen. (funnet forskjellige data når jeg har googla) Har målt på felgen for å kanskje bli litt klokere. felgen er 4,5" bred = 114,3cm. Jeg la en planke over felgen for å måle mellom ytterkant av felg til anleggsflaten mot hjulnav. Da fikk jeg 100mm innvendig og 35mm utvendig (+ ståltykkelsen på ca 3 - 4 mm). Og da får jeg ca 140mm bredde totalt, så nå lurer jeg på hvordan man måler en felg egentlig. 140mm - 114,3mm = 25,7mm i avvik.
Om man deler avviket på hver side så blir regnestykket slik:
100 - 12,85 = 87,15 39 - 12,85 = 26,15
Felgbredde 114,3 / 2 = 57,15 ved ET 0 87,15 - 57,15 = 30
Da vil regnestykket mitt vise at felgene har ET på 30. Noe som er ett rundt og fint tall og kan virke fornuftig. Blir dette riktig?
(...) ca 140mm bredde totalt, så nå lurer jeg på hvordan man måler en felg egentlig. 140mm - 114,3mm = 25,7mm i avvik.
Om man deler avviket på hver side så blir regnestykket slik:
100 - 12,85 = 87,15 39 - 12,85 = 26,15
Felgbredde 114,3 / 2 = 57,15 ved ET 0 87,15 - 57,15 = 30
Felgbredde måles på "innsiden" av felgkanten, som i ditt tilfelle tydeligvis utgjør knapt 13mm. (25,7/2)
100 mm innvendig og 35+5 (godstykkelsen) utvendig, totalt 140 gir 30mm innpress (140/2=70, 100-70=30), akkurat som du har regnet ut på en mer komplisert måte.
Der var det jaggu mye styr for å få forsikring. Har vanskelig for å tro at mange av de veteranbilene jeg kjenner til oppfyller de kravene.
Jeg hadde veteranbilforsikring i et vanlig selskap uten alle disse betingelsene.
Det er forskjell på lmk-forsikring og vanlig forsikring. Jeg har hatt begge deler. Lmk er litt billigere, men alt surret gjør det mere tungvint. Man må feks holde bilen helt orginal.
Så tykke spacere er uansett ikke helt OK. En 75 følger samme regler som en tidlig 80-talls, bortsett fra ting som setebelte bak osv. Den kan haller ikke ha "veteranskilter". Er den før 71 så er det litt andre regler
Ikke veteranskilter, men kan ha tidsriktige veteranskilter (eller hva nå det heter). If sendte meg liste over hva som må til for å få veteranforsikeing.
Der var det jaggu mye styr for å få forsikring. Har vanskelig for å tro at mange av de veteranbilene jeg kjenner til oppfyller de kravene.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Om man deler avviket på hver side så blir regnestykket slik:
100 - 12,85 = 87,15
39 - 12,85 = 26,15
Felgbredde 114,3 / 2 = 57,15 ved ET 0
87,15 - 57,15 = 30
Da vil regnestykket mitt vise at felgene har ET på 30. Noe som er ett rundt og fint tall og kan virke fornuftig. Blir dette riktig?
Felgbredde måles på "innsiden" av felgkanten, som i ditt tilfelle tydeligvis utgjør knapt 13mm. (25,7/2)
100 mm innvendig og 35+5 (godstykkelsen) utvendig, totalt 140 gir 30mm innpress (140/2=70, 100-70=30), akkurat som du har regnet ut på en mer komplisert måte.
Det er forskjell på lmk-forsikring og vanlig forsikring. Jeg har hatt begge deler. Lmk er litt billigere, men alt surret gjør det mere tungvint. Man må feks holde bilen helt orginal.
Så tykke spacere er uansett ikke helt OK. En 75 følger samme regler som en tidlig 80-talls, bortsett fra ting som setebelte bak osv. Den kan haller ikke ha "veteranskilter". Er den før 71 så er det litt andre regler
If sendte meg liste over hva som må til for å få veteranforsikeing.