#11
 5,336     Tromsø     2
Hvorfor skal de forby elbiler i kjernen?

Fordi de er like mye i veien for fotgjengere som fossilbiler er, og fordi de er lydløse og ennå lettere å bli påkjørt av når man vaser ut i gata fordi det er fullt på fortauet?
Signatur

   #12
 24,032     Akershus     0
Blir spennende å se når P-kjelleren i stortinget og Norges bank skal stenges. Ingen kjøring til forsvarsdepartementet på Akershus, disko på tomt bildekk på Danskebåten, begrenset mulighet for å kjøre passagerer til oslo s, gjester til Grand, publikum til operaen.

Redusert bilkjøring i sentrum "til hverdags" kunne absolutt ha noe for seg, men hvordan gjennomføre i praksis? De byene som delvis har gjennomført dette, er det som om en stengte Gamlebyen i Fredrikstad?

Et problem i Oslo er transport "fra Drammen til Eidsvoll eller Ski", fort stor omvei med ditto utslipp om en må kjøre rundt.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 6,009     Finnmark     0
.......blir sikkert mulig å kjøpe en oblat( som piggdekk) som gjør det mulig å kjøre; bare man betaler så redder man miljøet!!
Signatur
   #14
 6,693     Akershus     0
Man kan oppveie mange av ulempene ved å satse kollektivt. Slipp av passasjerer på knutepunkter utenfor sentrumskjernen, deretter rullende fortau inn byen. Slipper å stampe i kø og lete etter en dyr parkeringsplass. Veiene i Oslo sentrum er dessuten så dårlige at det er sunt for bilen å slippe å kjøre på dem Grin

De store veiene vil vel holdes åpne, kan ikke akkurat stenge E18. Så transport fra Drammen til Eidsvoll er nok helt kurant.

Jeg tror ikke MDG forventer at det blir 100 % bilfritt i Oslo sentrum, men om man klarer å få bort 80 % av bilene er det jammen ikke galt det heller.

Så er jeg også spent på hvordan de har tenkt å gjøre det i praksis.
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 6,009     Finnmark     0
Man kan oppveie mange av ulempene ved å satse kollektivt. Slipp av passasjerer på knutepunkter utenfor sentrumskjernen, deretter rullende fortau inn byen. Slipper å stampe i kø og lete etter en dyr parkeringsplass. Veiene i Oslo sentrum er dessuten så dårlige at det er sunt for bilen å slippe å kjøre på dem Grin

De store veiene vil vel holdes åpne, kan ikke akkurat stenge E18. Så transport fra Drammen til Eidsvoll er nok helt kurant.

Jeg tror ikke MDG forventer at det blir 100 % bilfritt i Oslo sentrum, men om man klarer å få bort 80 % av bilene er det jammen ikke galt det heller.

Så er jeg også spent på hvordan de har tenkt å gjøre det i praksis.


......Det er vel stopping av vidreutbygging av E18 som er den virkelig store saken.
De tiltakene som MDG har kommet med angående kollektivtrafikk er jo allerede vedtatt........
Løsninger er ikke alltid forbud mot alt;)
I feks Helsinki er det temmelig ok å kjøre bil! De har tilrettelagt for pendlere med store parkeringsanlegg i utkanten, og relativt ok priser på kollektivtrafikken.....Da kan tilfeldig besøkende kjøre inn i byen, siden trafikken ikke er helt håpløs.......
Signatur
   #16
 3,010     Akershus     0
Jeg støtter tiltaket selv om jeg ikke stemte MDG eller lenger bor i Oslo. Jeg har utviklet astma etter å ha bodd i Oslo sentrum i flere år og luftkvaliteten er ingenting å kimse av. Denne urealismen til Honda har to sider - hvor mye kan man stikke hodet i sanden og bare la det være et problem? Biler må ut av sentrum, så enkelt er det. Å peke på at det ikke finnes konkrete planer er bikeshedding. Først legger du frem en strategi, så implementerer du. Rimelig trivielle greier.

Jeg flyttet bl.a. på grunn av klimaet. Er det så fælt å ikke kunne kjøre bilen i sentrum fordi du bor der så får du også flytte. Jeg kjenner flere som kjører innom sentrum på vei til jobb fordi ring to og tre er fulle. Så lenge man kan kjøre i sentrum så vil folk det. Enkel egoisme har ingen grenser.

Så sofavelgerne dine, finnmark, kanskje har vurdert en tidlig død opp mot det å frakte noen gipsplater til døra.
   #17
 24,032     Akershus     0
Vi er vel alle enige i at det er en fordel å redusere forurensning, bl.a. i Oslogryta. Det er imidlertid ikke enkelt å endre noe som har utviklet seg over 100 år på bare 4 år.

En start kunne jo være innfartsparkerin i tilstrekkelig antall og så billig at en ikke sparer på å kjøre egen bil i steden?

Ellers er det påfallende at MDG velger å kjører privatbil med privatsjåfør bare for å komme hjem i senga mens kollektivtrafikken går og ikke er rushtidsbelagt. Dobbeltmoral?
Signatur

   #18
 1,420     Oslo     0
Jeg er godt kjent i Nord-Norge, etter å ha kjørt bil på kryss og tvers (kanskje mest på langs) i de tre fylkene i årevis. Våre landsmenn i nord ser alltid sørover og følger med i det som skjer sørpå. De blir jo styrt sørfra og det er nok ofte svært frustrerende. Søringene bryr seg pent lite om Nord-Norge og er svært kunnskapsløse rundt denne landsdelen.
Det er således bra at finnmark kommer med noen tanker om hva som skjer i hovedstaden.
Et "bilfritt" sentrum innenfor Ring 1 byr neppe på de store problemene. Det verste er jo at de røde skal forhindre utbyggingen av E18 vest for Oslo. Dette er en særs viktig hovedvei inn og ut fra byen, en forlengelse av Ring 3 og en forlengelse av de undersjøiske tunnelene i Oslo sentrum.
Det kommer fortsatt til å være stor biltrafikk i Norge, men tungtransporten og bilene vil forandre seg og bli miljøvennlige. Hvor fort dette skjer vil ikke jeg gjette på, for 80- og 90-tallets store vyer om hydrogendrift av biler slo jo slett ikke til.
Jernbanen er dessverre en misere, når man ser på hele det norske jernbanenettet. I dag brukes det kolossale ressurser på jernbanebygging og -drift, men jernbanen klarer allikevel bare å frakte noen få, små prosenter av den totale person- og godstransporten i Norge ...
Signatur
HSt
   #19
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Når de sender ring2 innom 5 skoler på ny-trase på Tøyen (reversert nå) og de presser trafikken store omveier, inkl gjennom sentrum, så sier dette mye om mangel på logikk i Oslo.

Starte med de gode tilbudene på kollektivtrafikk, men når det f eks er ståplass fra Oslo S til Gardermoen så er jeg ikke sikker på at alle synes det er bra. Ellers koster 6km med buss her ute like mye som buss til Oslo så få en fornuftig takst politikk ville også hjelpe mye.
   #20
 3,010     Akershus     0
At det ikke er enkelt er ikke en grunn for ikke å gjøre det. Det er i hele tatt ikke et argument for noe som helst. Vi er en nasjon som er blitt rike på å gjøre "ikke enkelt".

Hvilke tiltak som best hjelper til å løse behovene til folk vet jeg ikke, men opprusting av kollektivtilbud er rimelig gitt.

Dobbeltmoral henger vel sammen med politikeryrket. Det bryr jeg meg egentlig ikke om så lenge de får resultater. Er dog enig i at det tar seg dårlig ut.