Men på den andre sida så er jo dette, i miljøsamanheng, eit så lite tiltak at det er nærast virkelaust målt opp mot andre, viktigare tiltak.
For det globale CO[sub]2[/sub]-nivået, kanskje. Men for lokal luftkvalitet, støy og framkommeligheten for kollektivtrafikk og for syklister og fotgjengere har det stor effekt.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Luftkvaliteten i Oslo kunne vært betraktelig bedre ved noen enklere grep: Få landbasert strøm til alle båter( les skip), som er største Nox synderne.......
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
......Det finnes ikke lovverk som forbyr kjøring til egen eiendom!
Tja, finnes det lovverk som sier at man skal ha lov til kjøring til egen eiendom? Dersom man har hytte langt inne på fjellet, så får man ikke automatisk rett til å kjøre fram til den, man kan ikke bygge vei til den uten søknad og tillatelse, og lov om motorferdsel i utmark regulerer adgangen til å kjøre utenfor vei. Ved nybygging av hytter i dag, vil man stort sett ikke få lov til å bygge langt fra vei, men det kan stilles krav til adkomst og parkering. Og den adkomsten behøver ikke være kjørbar helt til døra, parkeringen kan godt være et stykke unna, der sti til hytta forlater en eksisterende vei. Så kunne man kanskje tro at det er annerledes for helårsbolig. Men neppe. Det er mange boligområder fra 1970/80-tallet der all parkering er lagt i utkant av feltet, og kun gangveier med kjøreforbud fram til boligene. Riktignok kjørbare for varetransport, ambulanse, søppelbil, brøytetraktor og andre som har unntak fra forbudet, men beboerne får ikke ta med bilen helt hjem og parkere utenfor døra. Folk som bor der er stort sett fornøyd, særlig de som har barn som leker mellom husene. Jeg har aldri hørt at denne løsningen bryter noen lov... Dersom "bilfrie" miljøer fungerer f.eks. på Stakkevollan i Tromsø og Romsås i Oslo, hvorfor skulle det da ikke ikke fungere i Oslo sentrum?
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Luftkvaliteten i Oslo kunne vært betraktelig bedre ved noen enklere grep: Få landbasert strøm til alle båter( les skip), som er største Nox synderne.......
Det vil kanskje være et tiltak som virker langs Akershuskaia, rådhusplassen og Aker brygge. Men om du ser på antall biler og antall båter i Oslo, hvor de befinner seg, topografien og tyngdekrafta, så er det neppe båtene i havna som er største forurenser noen kvartaler lenger opp.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
......Det finnes ikke lovverk som forbyr kjøring til egen eiendom!
Tja, finnes det lovverk som sier at man skal ha lov til kjøring til egen eiendom?
Tror nok jussen rundt dette heller er at man ikke kan miste en slik rett og hvorvidt et planvedtak i PBL i Oslo er tilstrekkelig for å regulere dette.
F.eks. vil jo et parkeringshus i et bilfritt område bli verdiløst noe som medfører et stort inngrep i den private eiendomsretten. Det er mulig at kommunen kan gjøre dette, men sannsynligvis ikke uten å kompensere for tapet - noe som kan bli dyrt.
- Det er en lang tradisjon for at myndighetene kan begrense fremtidig potensial, som da strandsonen på 100 meter ble innført. Men her er det snakk om å forby igangværende virksomhet og bruk, som har et helt annet rettslig vern, sier partner Thomas Øslebø til Finansavisen.
edit - hvorfor spises alle linjeskiftene mine opp, må legge dem til i etterkant hver gang...
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Helt klart, finnmark - alle tiltak hjelper og den dieselbruken i havna burde gjøres noe med. Som andre påpeker så hjelper ikke det på luftkvaliteten langs veiene i Oslo. Ring to og tre er ille. Nå hjelper ikke bilfritt sentrum på luftkvaliteten rundt ring to og tre, men ett sted må man begynne. Målet bør være langt mindre bilbruk i hele Oslo.
Det er fryktelig mye kø i rushen i og rundt Oslo. Det er sikkert flere som må kjøre bil, men det er ikke slik at alle må. Jeg har venner og bekjente som sier de kjører kun pga. komfort. Man blir ikke kvitt disse uten at det svir på et vis. Å forby dieselbiler har jo vært diskutert.
Det er et kompleks problem med mange faktorer. Jeg synes ikke det er spesielt konstruktivt at alle diskusjoner rundt bilbruk i Oslo ender i at mange bare peker på problemer og dømmer alle incentiver nedenom og hjem. Problemet forsvinner ikke av den grunn. Avgifter på bilbruk og øremerking av disse inntektene til opprusting av kollektivtilbudet er kanskje ikke et populært tilbud, men hjelper det til å begrense bilbruken så er det bra.
http://www.osloby.no/Norge-stevnes-for-darlig-luftkvalitet-7831020.html
For det globale CO[sub]2[/sub]-nivået, kanskje. Men for lokal luftkvalitet, støy og framkommeligheten for kollektivtrafikk og for syklister og fotgjengere har det stor effekt.
Globalt, rimeleg liten verknad.
"Dessverre" så lev me i eit demokrati. Det gjer at naudsynte tiltak aldri vert gjennomført. Det er for dårleg butikk.
Få landbasert strøm til alle båter( les skip), som er største Nox synderne.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Tja, finnes det lovverk som sier at man skal ha lov til kjøring til egen eiendom?
Dersom man har hytte langt inne på fjellet, så får man ikke automatisk rett til å kjøre fram til den, man kan ikke bygge vei til den uten søknad og tillatelse, og lov om motorferdsel i utmark regulerer adgangen til å kjøre utenfor vei. Ved nybygging av hytter i dag, vil man stort sett ikke få lov til å bygge langt fra vei, men det kan stilles krav til adkomst og parkering. Og den adkomsten behøver ikke være kjørbar helt til døra, parkeringen kan godt være et stykke unna, der sti til hytta forlater en eksisterende vei.
Så kunne man kanskje tro at det er annerledes for helårsbolig. Men neppe. Det er mange boligområder fra 1970/80-tallet der all parkering er lagt i utkant av feltet, og kun gangveier med kjøreforbud fram til boligene. Riktignok kjørbare for varetransport, ambulanse, søppelbil, brøytetraktor og andre som har unntak fra forbudet, men beboerne får ikke ta med bilen helt hjem og parkere utenfor døra. Folk som bor der er stort sett fornøyd, særlig de som har barn som leker mellom husene. Jeg har aldri hørt at denne løsningen bryter noen lov...
Dersom "bilfrie" miljøer fungerer f.eks. på Stakkevollan i Tromsø og Romsås i Oslo, hvorfor skulle det da ikke ikke fungere i Oslo sentrum?
Det vil kanskje være et tiltak som virker langs Akershuskaia, rådhusplassen og Aker brygge. Men om du ser på antall biler og antall båter i Oslo, hvor de befinner seg, topografien og tyngdekrafta, så er det neppe båtene i havna som er største forurenser noen kvartaler lenger opp.
Tror nok jussen rundt dette heller er at man ikke kan miste en slik rett og hvorvidt et planvedtak i PBL i Oslo er tilstrekkelig for å regulere dette.
F.eks. vil jo et parkeringshus i et bilfritt område bli verdiløst noe som medfører et stort inngrep i den private eiendomsretten. Det er mulig at kommunen kan gjøre dette, men sannsynligvis ikke uten å kompensere for tapet - noe som kan bli dyrt.
- Det er en lang tradisjon for at myndighetene kan begrense fremtidig potensial, som da strandsonen på 100 meter ble innført. Men her er det snakk om å forby igangværende virksomhet og bruk, som har et helt annet rettslig vern, sier partner Thomas Øslebø til Finansavisen.
edit - hvorfor spises alle linjeskiftene mine opp, må legge dem til i etterkant hver gang...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.osloby.no/nyheter/Cruiseskipene-forurenser-like-mye-som-7000-biler-mens-de-ligger-i-Oslo-havn-7785000.html&ved=0CDEQFjAHahUKEwif1LD__dPIAhXLiiwKHU34AQM&usg=AFQjCNERma6FR7TdMld2GarrsfKOpHBZhw&sig2=AAI-lc9pqE8XOVJ0aZfwmg
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er fryktelig mye kø i rushen i og rundt Oslo. Det er sikkert flere som må kjøre bil, men det er ikke slik at alle må. Jeg har venner og bekjente som sier de kjører kun pga. komfort. Man blir ikke kvitt disse uten at det svir på et vis. Å forby dieselbiler har jo vært diskutert.
Det er et kompleks problem med mange faktorer. Jeg synes ikke det er spesielt konstruktivt at alle diskusjoner rundt bilbruk i Oslo ender i at mange bare peker på problemer og dømmer alle incentiver nedenom og hjem. Problemet forsvinner ikke av den grunn. Avgifter på bilbruk og øremerking av disse inntektene til opprusting av kollektivtilbudet er kanskje ikke et populært tilbud, men hjelper det til å begrense bilbruken så er det bra.