Det som forundrer meg, er tilnærmingen som MDG & co har...... Det er alltids lettere å komme med forbud ( bortsett fra narkotika da)..... ...istedenfor nyttig prosjekter som landstrøm!
Hvorfor nevnes ikke dette som et miljøtiltak for deler av sentrum i Oslo? Dette vil jo hjelpe enormt mye......
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det ligger en sterk symbolikk i å innføre forbud eller begrensninger når det gjelder privatbilisme. Bruk av landstrøm til cruiseskip vil selvsagt ha en positiv effekt og er kanskje et enklere tiltak å gjennomføre. Samtidig, med et slikt tiltak er det nærmest ingen som får kjenne på ubehageligheten det medfører å gjennomføre en nødvendig og krevende omstilling til det felles beste.
Samtidig, med et slikt tiltak er det nærmest ingen som får kjenne på ubehageligheten det medfører å gjennomføre en nødvendig og krevende omstilling til det felles beste.
...Så det er et stort poeng at det skal være ubehagelig for befolkningen? ..........Slik som Feks Stalin gjennomførte nye omstillinger!
Ja,det er nok der skoen trykker
I det ganske land så kjøper flere hybridbiler fordi det er rett og slett best med tanke på effekt, elektrisk drift og rekkevidde + at avgifter gjør disse rimeligere.
Hvorfor er det feks avgiftsfritt å kjøpe elbil på 2,2 tonn(Tesla), som er en versting, som vanlige SUV med hensyn til svevestøv.......
Avgiftsfritaket for elbiler, gjorde at flere kjøper elbiler i feks Oslo for å SLIPPE kollektivtransport, altså motsatt av opprinnelig tanke.......Gratis parkering og fritak for bompenger er med på å øke andelen biler, fordi folk kjøper en ekstra elbil for å bruke i byen......
Burde vært egen avgift på elbiler som gikk direkte til kollektivtransport.......
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Neida, jeg sier ikke at det er et stort poeng at det skal være ubehagelig. Jeg sier bare at det noen ganger må kjennes på kroppen for at folk skal skjønne at noe må gjøres. Den rådende trenden over mange år har jo vært å kutte i andre land eller på måter som ikke berører oss på noen som helst måte. Det gir ikke nødvendigvis de beste incentivene til å endre oppførsel eller å skjønne at endring er nødvendig. Uavhengig av om man snakker lokale eller globale utfordringer.
Honnør til finnmark for å ta opp temaet landstrøm til cruiseskip og med vedlagt artikkel. Dette skulle være lett gjennomførlig, hvis/når kablene allerede er der. Noe som har vært et tema i årevis har vært "elektrifisering av sokkelen". Miljøstiftelsen ZERO har utgitt en rapport om "Strøm fra land til olje- og gassplattformer" (2011/12). Teknisk Ukeblad har skrevet at "elektrifisering av sokkelen vil utløse et stort investeringsbehov i det norske kraftnettet". Hva skal vi vanlige innbyggere egentlig mene? Et lite prosjekt i Oslo Havn blir ikke gjennomført, mens hundrevis av millioner (og etter hvert milliarder) blir brukt til å planlegge/prosjektere landstrøm til sokkelen. Ja, jeg vet hvor mange millioner tonn CO2 våre oljeplattformer slipper ut. Med et lite smil kan jeg nevne at jeg har avskiltet den beste bilen jeg noensinne har hatt (en tung Chrysler), men med et sukk sier jeg at jeg ofte har lyst til å slutte å lese om verdens CO2-utslipp og issmeltingen i Arktis. Det meste virker nytteløst og meningsløst ...
(Et forsøk på å skrive CO[sub]2 [/sub]korrekt, blir seende slik ut ...).
Havna i Oslo og tiltak der er fin-fint, men det løser ikke den overdrevne bilbruken i Oslo sentrum. For å gjøre luftkvaliteten i Oslo bedre så er det fint å jobbe på flere fronter.
Biltrafikken i sentrum må ned så lenge det ikke finnes teknologi som filtrerer luft fra åpen trafikk. (Det gjør det sikkert, men kostnadene? Hoho) Da er det lite hensiktsmessig å bestride det at vi må ha færre biler - det er å regne som et faktum. Så er spørmålet hvordan man oppnår dette. Er NOx hovedproblemet så kanskje det holder å gå løs på dieselkjøretøy og kanskje gamle biler. Er svevestøv også et problem så bør elbiler få svi like mye som alle biler. Lokal CO2-forurensing er sjelden et problem. Det er ingen giftig gass. Den er kun farlig i svært høye konsentrasjoner fordi den fortrenger O2. Høye konsentrasjoner øker også CO-produksjonen som er en svært farlig gass.
Det er noen utfordringer med landstrøm til cruiseskip, ikke uoverkommelige, men de fins. Båtene opererer blant annet med forskjellig spenning og frekvens. Her er det kommet standarder, sånn at det blir lettere etter hvert. Det største problemet er vel at mange båter ikke er tilrettelagt for landstrøm i det hele tatt. Innen 2025 skal det være tilbud om landstrøm i alle "viktige havner" i EU, så det er lov å håpe på at det skjer noe.
Havna i Oslo og tiltak der er fin-fint, men det løser ikke den overdrevne bilbruken i Oslo sentrum. For å gjøre luftkvaliteten i Oslo bedre så er det fint å jobbe på flere fronter.
Ja, og der har regjeringen nå gjort en kjempejobb for å utfase det eneste drivstoffet som faktisk ikke slipper ut drit folk blir sjuke av. Vegbruksavgift på LPG blir nå innført med ca. kr. 3,80,- pr. liter. En bil som går på LPG bruker 20% flere liter pr. mil, så det blir som å legge nesten 5,- på pr. liter bensin. Vi har en bil som går på LPG. Det tok ca. 42-45.000 km å spare inn igjen de 30.000,- det kostet å bygge den om. Med den nye avgiften ville det tatt ca. 180.000 km, altså helt uaktuelt.
Så, tusen takk til regjeringen for å ilegge oss en ekstrautgift på gode tusenlappen pr. måned med dette flotte "miljøtiltaket". Samtidig er det jo kjekt at bilens verdi antakelig synker med minst 20.000,- , for ikke å snakke om alle millionene som er brukt på å investere i fyllestasjoner rundt om kring. Jeg antar disse blir nedlagt når det bare er knapper og glansbilder å tjene på å kjøre med LPG. Verksted som lever av å bygge om er allerede lagt ned, og flere kommer nok til å bil det. Enda et godt tiltak for å skape sysselsetting!
For de som ikke vet det, så er LPG det som også brukes til å grille burgere på ute på verandaen, og også til en viss grad som innendørs oppvarming uten behov for pipe.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kjører selv bil som kan gå på E85. Noe av grunnen fordi det er et miljøvalg. Det er nå nesten ingen stasjoner igjen som fører det. Fem i Norge eller noe sånt.
Så da må jeg fyre med bensin istedet for svensk skog eller norsk matsøppel.
Jeg har heldigvis en dieselbil jeg kan bruke når jeg kjører gjennom Oslo
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er alltids lettere å komme med forbud ( bortsett fra narkotika da).....
...istedenfor nyttig prosjekter som landstrøm!
Hvorfor nevnes ikke dette som et miljøtiltak for deler av sentrum i Oslo?
Dette vil jo hjelpe enormt mye......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Byggebolig på Facebook |
...Så det er et stort poeng at det skal være ubehagelig for befolkningen?
..........Slik som Feks Stalin gjennomførte nye omstillinger!
Ja,det er nok der skoen trykker
I det ganske land så kjøper flere hybridbiler fordi det er rett og slett best med tanke på effekt, elektrisk drift og rekkevidde + at avgifter gjør disse rimeligere.
Hvorfor er det feks avgiftsfritt å kjøpe elbil på 2,2 tonn(Tesla), som er en versting, som vanlige SUV med hensyn til svevestøv.......
Avgiftsfritaket for elbiler, gjorde at flere kjøper elbiler i feks Oslo for å SLIPPE kollektivtransport, altså motsatt av opprinnelig tanke.......Gratis parkering og fritak for bompenger er med på å øke andelen biler, fordi folk kjøper en ekstra elbil for å bruke i byen......
Burde vært egen avgift på elbiler som gikk direkte til kollektivtransport.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Byggebolig på Facebook |
Noe som har vært et tema i årevis har vært "elektrifisering av sokkelen". Miljøstiftelsen ZERO har utgitt en rapport om "Strøm fra land til olje- og gassplattformer" (2011/12). Teknisk Ukeblad har skrevet at "elektrifisering av sokkelen vil utløse et stort investeringsbehov i det norske kraftnettet". Hva skal vi vanlige innbyggere egentlig mene? Et lite prosjekt i Oslo Havn blir ikke gjennomført, mens hundrevis av millioner (og etter hvert milliarder) blir brukt til å planlegge/prosjektere landstrøm til sokkelen. Ja, jeg vet hvor mange millioner tonn CO2 våre oljeplattformer slipper ut.
Med et lite smil kan jeg nevne at jeg har avskiltet den beste bilen jeg noensinne har hatt (en tung Chrysler), men med et sukk sier jeg at jeg ofte har lyst til å slutte å lese om verdens CO2-utslipp og issmeltingen i Arktis. Det meste virker nytteløst og meningsløst ...
(Et forsøk på å skrive CO[sub]2 [/sub]korrekt, blir seende slik ut ...).
Biltrafikken i sentrum må ned så lenge det ikke finnes teknologi som filtrerer luft fra åpen trafikk. (Det gjør det sikkert, men kostnadene? Hoho) Da er det lite hensiktsmessig å bestride det at vi må ha færre biler - det er å regne som et faktum. Så er spørmålet hvordan man oppnår dette. Er NOx hovedproblemet så kanskje det holder å gå løs på dieselkjøretøy og kanskje gamle biler. Er svevestøv også et problem så bør elbiler få svi like mye som alle biler. Lokal CO2-forurensing er sjelden et problem. Det er ingen giftig gass. Den er kun farlig i svært høye konsentrasjoner fordi den fortrenger O2. Høye konsentrasjoner øker også CO-produksjonen som er en svært farlig gass.
Ja, og der har regjeringen nå gjort en kjempejobb for å utfase det eneste drivstoffet som faktisk ikke slipper ut drit folk blir sjuke av.
Vegbruksavgift på LPG blir nå innført med ca. kr. 3,80,- pr. liter. En bil som går på LPG bruker 20% flere liter pr. mil, så det blir som å legge nesten 5,- på pr. liter bensin. Vi har en bil som går på LPG. Det tok ca. 42-45.000 km å spare inn igjen de 30.000,- det kostet å bygge den om. Med den nye avgiften ville det tatt ca. 180.000 km, altså helt uaktuelt.
Så, tusen takk til regjeringen for å ilegge oss en ekstrautgift på gode tusenlappen pr. måned med dette flotte "miljøtiltaket". Samtidig er det jo kjekt at bilens verdi antakelig synker med minst 20.000,- , for ikke å snakke om alle millionene som er brukt på å investere i fyllestasjoner rundt om kring. Jeg antar disse blir nedlagt når det bare er knapper og glansbilder å tjene på å kjøre med LPG. Verksted som lever av å bygge om er allerede lagt ned, og flere kommer nok til å bil det. Enda et godt tiltak for å skape sysselsetting!
For de som ikke vet det, så er LPG det som også brukes til å grille burgere på ute på verandaen, og også til en viss grad som innendørs oppvarming uten behov for pipe.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Så da må jeg fyre med bensin istedet for svensk skog eller norsk matsøppel.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.