Multivanen vår veier ca 2,4 tonn, men med 174 hk og 400nm så fungerer den helt greit... Desverre så er avgiften på en sånn bil helt syk, men vi prioriterte dette nå når ungene er små. God plass, trygg bil, bra comfort og en bil som både far og resten av familien syns er helt suveren. Feilfri er den ikke, har hatt litt kluss med den elektriske skyvedøren på høyre side og instrumentbelysningen. VW har jo aldri vært verdens beste bil, men du finner en som passer akkurat dine behov.
mvh en folkevognbuss nerd med 6 stk busser fra 65 til 06 mod... ::)
Ser at mange Multivan'er på finn har 1.9 liters diesel med 105hk. Dersom det stemmer at bilen er over 2 tonn må dette bli en særdeles stusselig kjøreopplevelse. Får man den noen gang opp i 100 før man skal kjøre av motorveien igjen...
Jeg kjøpte en Transporter med 1,9 turbodiesel. Den har sterke 68 hester. Den kommer opp i 120 mellom avkjøringene. (selvfølgelig testet i utlandet ville ikke finne på noe så uansvarlig i Norge da det er farlig å kjøre så fort her )
Bilen kan trekke to tonn. Da setter du pris på den sterke motoren. Bilen er utstyrt med fem trinns girkasse, så du finner alltid et passende gir for de bratteste bakkene i slike tilfeller.
Jeg kjøpte bilen uten å ha prøvekjørt den og fikk en overraskelse at det ble puttet slike kraftige motorer i slike tunge varebiler.
Får du inn en 105 hester i en slik bil må det være helt uansvarlig. Den kommer sikkert opp i over 140 med en slik motor, og da må du reise til Tyskland for å rase fra deg. Og hva er da vitsen med å fem trinns girkasse når du kommer til oppoverbakkene. Du får ikke brukt alle girene.
Det som er viktig for oss er at bilen er stor nok og virker hele tiden.....Kjører derfor Subaru Outback, som etterhvert blir "konebil................
Har ikke bil som hobby, kjører derfor IKKE VW/Ford produkter eller amerikanere. Regner med å kjøpe Mazda CX5(bensin/automat) snart, den er passelig stor og har 160 hk bensinmotor.......(Mazda CX5 er IKKE samarbeide med Ford) Jada Subaruen bruker tett på literen på mila!.....men vi kjøper bensin i Russland(5,5kr/liter) eller i Finland(13kr/literen), klarer som regel og unngå fylling i Norge ;)
Ser ikke fordelen med diesel som andre gjør, men derimot dette: Dårlig varme om vinteren, må ha tilleggsvarmer. Dyr service på partikkelfilter, eks Avensis 13000kr etter 4år(stod i en nettavis om dette). Snart forbudt å kjøre i byer med diesel. Ikke så stor forskjell i forbruk på nye biler(bensin/diesel).
.......så min konklusjon er: bare kos med "japse"bil 4wd/suv med bensin motor(+150hk) og automatgir
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
har i dag en subaru forester, men må si jeg har fått denne 7setern i kikkerten, da forestern begynner å bli noe liten med 3 barn,. fårn også med 4x4 :)
har i dag en subaru forester, men må si jeg har fått denne 7setern i kikkerten, da forestern begynner å bli noe liten med 3 barn,. fårn også med 4x4 :)
Foresteren er jo helt håpløs bagasjemessig. Grunt bagasjerom som ikke rommer noe, vi måtte ha simoen på tvers da vi lånte en sånn, og da var det i praksis fyllt opp baki der...
Nå er det lenge siden jeg satt mine bein i en forester, men er du sikker på at det ikke er simoen som er problemet? -Når vi kjøpte ny bil fant vi ut at vi kunne spare 70000 med å droppe stasjonsvogn/mpv og heller spandere 7000 på ny "europeisk" barnevogn. -Så ble det mazda3 sedan på familien og vekslepenger nok til en motorsykkel til far... ;D
Nå i ferien fant jeg forresten ut at nevnte bil har "minst" like god bagasjeplass som peugeot 508 stasjonvogn som tråden egentlig omhandlet..
Simoen er vel en av markedets største barnevogner, men poenget er at det finnes mange stasjonsvogner hvor en slik vogn går inn på langs. Foresteren er svært grunn baki og volumet er totalt sett lite, kun 387 liter med baksetene oppe. Stasjonsvogner i Passat-størrelse ligger på rundt 600 liter.
Desverre så er avgiften på en sånn bil helt syk, men vi prioriterte dette nå når ungene er små. God plass, trygg bil, bra comfort og en bil som både far og resten av familien syns er helt suveren. Feilfri er den ikke, har hatt litt kluss med den elektriske skyvedøren på høyre side og instrumentbelysningen. VW har jo aldri vært verdens beste bil, men du finner en som passer akkurat dine behov.
mvh en folkevognbuss nerd med 6 stk busser fra 65 til 06 mod... ::)
Bilen kan trekke to tonn. Da setter du pris på den sterke motoren. Bilen er utstyrt med fem trinns girkasse, så du finner alltid et passende gir for de bratteste bakkene i slike tilfeller.
Jeg kjøpte bilen uten å ha prøvekjørt den og fikk en overraskelse at det ble puttet slike kraftige motorer i slike tunge varebiler.
Får du inn en 105 hester i en slik bil må det være helt uansvarlig. Den kommer sikkert opp i over 140 med en slik motor, og da må du reise til Tyskland for å rase fra deg. Og hva er da vitsen med å fem trinns girkasse når du kommer til oppoverbakkene. Du får ikke brukt alle girene.
Caravellen jeg kjørte hadde hele 90 hylende hester som hadde en tendens till å rive løs bakhjulene frå våt asfalt.
...og det uten turbo...
Har ikke bil som hobby, kjører derfor IKKE VW/Ford produkter eller amerikanere.
Regner med å kjøpe Mazda CX5(bensin/automat) snart, den er passelig stor og har 160 hk bensinmotor.......(Mazda CX5 er IKKE samarbeide med Ford)
Jada Subaruen bruker tett på literen på mila!.....men vi kjøper bensin i Russland(5,5kr/liter) eller i Finland(13kr/literen), klarer som regel og unngå fylling i Norge ;)
Ser ikke fordelen med diesel som andre gjør, men derimot dette:
Dårlig varme om vinteren, må ha tilleggsvarmer.
Dyr service på partikkelfilter, eks Avensis 13000kr etter 4år(stod i en nettavis om dette).
Snart forbudt å kjøre i byer med diesel.
Ikke så stor forskjell i forbruk på nye biler(bensin/diesel).
.......så min konklusjon er: bare kos med "japse"bil 4wd/suv med bensin motor(+150hk) og automatgir
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
har i dag en subaru forester, men må si jeg har fått denne 7setern i kikkerten, da forestern begynner å bli noe liten med 3 barn,. fårn også med 4x4
Ferdige prosjekter:
- Oppussing av badet.
- Oppussing av kjøkken
7 seter? 6 + 1/2 vil jeg si Hvorfor gjør ikke alle slik? http://motoburg.com/imgs/3530-peugeot-307-sw-d-design-16-hdi-01.jpg.html
Foresteren er jo helt håpløs bagasjemessig. Grunt bagasjerom som ikke rommer noe, vi måtte ha simoen på tvers da vi lånte en sånn, og da var det i praksis fyllt opp baki der...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
-Når vi kjøpte ny bil fant vi ut at vi kunne spare 70000 med å droppe stasjonsvogn/mpv og heller spandere 7000 på ny "europeisk" barnevogn. -Så ble det mazda3 sedan på familien og vekslepenger nok til en motorsykkel til far... ;D
Nå i ferien fant jeg forresten ut at nevnte bil har "minst" like god bagasjeplass som peugeot 508 stasjonvogn som tråden egentlig omhandlet..
- Baderomsbloggen min
....
...
...