432    9    2  

Motorvask

 146     0
Skal til med motorvask for 1.gang.
Jeg ble litt usikker på om det er vanlig å ta av motordekslet (plast dekslet som dekker det meste av motoren). Så noen instruksjonsfilmer på nett og ingen av disse hadde tatt av dekslet ( og burde etter min mening hete plastvask og ikke motorvask). 
Tenkte å ta bort dekslet og bruke prick bort som avfetting, radiatorkost for å få bort det værste, spyle av og avslutte med vinyl/rubber care.

   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Spyl aldri med høytrykkspyler på radiator og ac fordamper. Spyl dem gjerne lett med vann (lav trykk) for å fjerne veisalt som ødelegger dem. Finnene ødelegges veldig lett.

Bruker selv høytrykkspyler på resten, fjerner først støv etc. Så avfetting og kost. Viktig å få bort evt oljer og bremsevæske.

Spyl aldri lenge på elektriske koblinger, sikringsboks, etc lenge, men fei fort over. Vær spesielt oppmerksom på motordeksel, det kan samle seg vann i brønnen til tennpluggene. Da får du fort problemer. Kan lønne seg å kontrollere at det ikke har kommet vann ned dit.
   #2
 6,693     Akershus     0
Fine tips fra Hondaen. Jeg bruker selv ikke å fjerne deksler, men det kan godt være man kan gjøre det.

Jeg legger først på et lag Prickbort som får virke i noen minutter. Deretter topper jeg det med en Surfex HD i ca. 1:5, eventuelt skum fra skumkanon. Lar det virke noen minutter, går over med detailerkost og spyler av med høytrykksspyler. Spyler på god avstand og holder ikke strålen i ro. Kunne like gjerne ha brukt hageslange. Deretter finner jeg frem en flaske plastfornyer eller liknende, sprayer på og tørker rent med en mikrofiberklut. Sist brukte jeg Scholl Neo, men Autoglym vinyl and rubber care funker også bra.

Etterpå starter jeg bilen og lar den stå på tomgang i ca. 20 minutter for å tørke litt opp.
Signatur
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Jeg er sjeleglad for at motoren som har gått 400.000km er full av olje utvendig. Uten det ville alle skruer ha vært fastrustet, og motoren selv antagelig like så. Merker stor forskjell på forstilling også - de skruene som har fått jevn oljesprut kan skrus ut, mens de samme skruene på motsatt siden må tas med muttertrekker/traktor/vinkelsliper.
Legger meg under og tørker med tørt papir opp langs alle sider av motoren før EU-kontroll.
  (trådstarter)
   #4
 146     0
Fine tips fra Hondaen. Jeg bruker selv ikke å fjerne deksler, men det kan godt være man kan gjøre det.

Jeg legger først på et lag Prickbort som får virke i noen minutter. Deretter topper jeg det med en Surfex HD i ca. 1:5, eventuelt skum fra skumkanon. Lar det virke noen minutter, går over med detailerkost og spyler av med høytrykksspyler. Spyler på god avstand og holder ikke strålen i ro. Kunne like gjerne ha brukt hageslange. Deretter finner jeg frem en flaske plastfornyer eller liknende, sprayer på og tørker rent med en mikrofiberklut. Sist brukte jeg Scholl Neo, men Autoglym vinyl and rubber care funker også bra.

Etterpå starter jeg bilen og lar den stå på tomgang i ca. 20 minutter for å tørke litt opp.


Takk! Meget fine tips. Har allerede handlet inn Prickbort. Har ikke brukt den før, men hører mange sverger til den for avfetting. Har Vinyl & rubber care fra før så jeg skal prøve meg med den også.
   #5
 6,693     Akershus     0
Pricbort er en meget potent avfetting, men ofte er det behov for andre kjemikalier i tillegg for å få bort det den ikke tar. Prickbort tar hovedsakelig oljerester, asfaltprikker og tjære. Surfex HD eller tilsvarende All Purpose Cleanere er en god investering. Surfex er helt knall, meget drøy i bruk og kan brukes til det meste på bilen i ulike blandingsforhold. Påføres med sprayflaske eller lavtrykkspumpe. Koster 250 for 5 liter hos Bilnerden.no. Anbefales.
Signatur
pwb
   #6
 2,256     Ski     0
Skal man vaske motoren? Har aldri gjort dette selv og mener å huske at jeg hørte fra en Audi figur at der var motoren smørt inn med noe som ikke skulle vaskes bort nettopp fordi det beskyttet den? Spurte på verkstedet (merke verksted) for noen år siden om de kunne ta motorvask men det gjorde de aldri fikk jeg til svar da.
   #7
 6,693     Akershus     0
Stort sett vasker man jo bare plastikk, i alle fall på nye biler. Det er også de som mener at motorvask forebygger brann i motoren, blant annet forsikringsselskaper.

Man bør ikke vaske dempematta under panseret, i alle fall ikke med for mye kjemikalier. Det kan visst ødelegge den.
Signatur

   #9
 140     1
Husk å la den stå med panseret åpen på tomgang etterpå;da slipper dempematta å trekke til seg all vanndampen