For så vidt enig i det. Statistikkene er stort sett hentet fra Adac eller Svenske PKK. Men nødstopp statistikk sier i alle fall en del om hvilke biler som havarerer hyppigst, og skal ikke kimses av.
Forøvrig er det nå bevist - ikke alle som kjører tyske biler er drittsekker, men alle drittsekker kjører tyske biler.
Suuuuukk! Man skulle tro at denne Tom Staavi skjønte statistikk.
Man kan ikke utelate markedsandelen når man sier noe om hvilke bileiere som er "verstinger". Revidert liste over overtreder/markedsandeler:
20.00 - Posche 10.00 - Range Rover 10.00 - Saab 5.07 - Audi 4.18 - Mercedes 1.83 - BMW 0.55 - Volvo 0.46 - VW 0.45 - Citroen 0.32 - Toyota 0.29 - Ford
Så kun ett av merkene på topp tre er tyske. Tallene sier nok også litt om det forsvinnende lille grunnlaget Staavi baserte statistikken sin på og er dermed helt ubrukelig. "Vitenskapen har talt" my ass. Vitenskapen hadde nok ikke en tøddel med Staavi å gjøre.
Får gi en liten update på hva som har skjedd i dag. Hadde et møte med selger. Fant også ut at jeg får ca. 32.000,- i rabatt på Avensis via jobben min, som har storkundeavtale med Toyota. Dette hjelper BETRAKTELIG på prisen! I og med at jeg nå får denne rabatten, ser det ut til at jeg vil oppgradere til Executive-utgaven, som har skinnstoler, el.stoler med minne, stor stereo, xenon med svingbare lamper og div annet småtteri i tillegg det jeg skrev i første innlegg. Executive vil da koste omtrent det samme som Navitech uten rabatt.
Til dere som har sagt at jeg burde vurdere tysk, så glem det. Har man fått Salmonella av salami, så spiser man ikke salami igjen på en stund i hvertfall.
Sånn det ser ut nå, så kommer jeg nok til å skrive under på kontrakt på en Executive innen uka er over. Kona er økonomen i huset, så hun er litt mer skeptisk.
Hvis dere liker Avensis-en, så kjøp for all del den. Gode, solide biler og bra service.
Jeg har hatt VW Passat. Fin bil, men den hadde endel problemer med ulyder i hjuloppheng. Men det som virkelig var krise, var å være kunde hos Møller. Makan til arrogante folk. Been there, done that.
Deretter var det Mondeo. Svær bil med masse utstyr for pengene. Men endel problemer også. F.eks. mistet den all oljen fordi føleren til oljelampa gikk i stykker. Altså mista oljen, men ga ikke noe varsel. Men toppen av kransekaka var da den var inne på Science Fiction-verkstedet til Røhne og Selmer i Sandvika og de glemte å skru på mutterene til bærearmene i forstillinga. Det skranglet ganske godt, for å si det sånn. Da jeg klagde, kom det ikke en unnskyldning engang og prisavslag/kompensasjon var det ikke snakk om. Fikk heller ikke noe svar på henvendelse til direktøren der. Been there, done that.
Nå har jeg Toyota Corolla Verso. Ikke noen problemer utover service og normal slitasje på bremser etc. Og flott oppfølging fra verkstedet. Verkstedet er ikke feilfrie, men de ordner opp hvis det er noe. F.eks. hadde de glemt å bestille nøkkelemne da jeg skulle ha en ekstra nøkkel. Måtte komme tilbake neste dag, men da fikk jeg hele greia gratis.
Ble litt impulsiv i dag, og dro med meg en demobil hjem fra Toyota. En splitter ny Avensis stv. med Navitech pakke, 2.0 TDI 126hk. Denne har endel utstyr som keyless, navi med ryggekamera, regnsensor, avblendbart speil, cruise control, innfellbare speil, 6-trinns kasse, alt mulig av sikkerhetsfunskjoner på 3 bokstaver, sota ruter, 17" sommer, 16" vinter, bluetooth HF, multiratt, skinn på ratt og girkule og noe mer jeg ikke husker i farta.
Hvis jeg bestiller en sånn bil ny innen 31/5, kan jeg få denne bilen for 339.500,- inkl alt og ferdig på veien. Denne prisen inkluderer Navitech-pakka som koster i utgangspunktet 43.000,-. Denne pakken koster nå 3900,-.
Har i dag en 2004 Avensis stv, og er meget fornøyd med denne. Har også en 2003 Yaris Verso varebil (TDI), og denne vil jeg selge privat for å bytte ut med en ny Avensis. (noen som vil kjøpe Yarisen?) Altså sitter jeg da med 2 Avensiser. Har tidligere hatt enda en Yaris, Rav4 og Lexus, og man trygt kalle meg en Toyota-fan. Har hatt Audi en gang, og det var en gang for mye. Aldri mer tysk!
Noen som har den nye typen Avensis? Er dere fornøyde? Noe negativt med denne bilen? Vurderer sterkt å trekke VISA'n på denne bilen...
Har Toyota fått ut fingern og hånda og kan tilby automat (og da fortrinnsvis dobbelclutch fremfor slurekasse) på avensis med diesel enda? De ligger ikke akkurat i front av den teknologiske utviklingen på bilfronten....
Neida, hybrid er jo ikke fremtiden så da er di vel ikke i front..
En av fordelene med Ford er at det er flere importører. Her i Bergen er det f.eks. to konkurrerende forhandlere. Dermed kan man sammenligne tilbud på identiske biler. For VW går ikke det, da Møller vel har monopol. Vet ikke hvordan det er med Toyota...
Det vil vel ikke være særlig galt å kjøpe en Avensis, den holder seg greit i verdi, er pen å se på, Toyota har et greit rykte som sier lite feil og er en populær bruktbil såvidt jeg skjønner.
Det å kjøpe bil er sjelden noe man tjener penger på (ihvertfall ikke jeg) så det å tenke på annenhåndverdi kan være smart.
På den annen side så kjøper man jo bil for å bruke den selv, velger farger innvedig og utvendig og det utstyr man mener er "livsnødvendig". Alle har forskjellig prioriteringer, men det "riktige" er mørk bil med mørkt interiør såvidt jeg skjønner.
Personlig har jeg valgt lyst interiør og treverk innvendig, noe som vissnok er ut, men som jeg liker godt, og det er IKKE en Toyota.
Når det gjelder "undersøkelsen" til Tom Staavi så må jeg faktisk si meg enig i mye av det som er skrevet. Det er basert på erfaringer fra Oslo vest/Bærumdistriktet, og ofte er det eieren av de omtalte bilene som kjører i taxi/bussfelt og som poresser seg inn/skifter felt hele tiden og er agressive.
Siden jeg selv har en bil som ligger på topp i den statistikken så skal jeg nyasere litt, siden det faktisk er slik jeg oppfatter det. Det er de store firehjulstrekkerne av type Porsche (Cayenne) som er de man ser bryter loven oftest, men eierne av 911 () ikke kjører like grassat, kan ha noe med typen mennesker som liker biler ala Cayenne, Range Rover, BMW X5 og ikke minst X6.
Vel vel, tilbake til poenget, Avensis er i mine øyne på alle måter en grei bil og sjelden et dårlig kjøpe. Men man må ikke ALLTID bare tenke pris, noen ganger skal man tenke trivsel også.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Forøvrig er det nå bevist - ikke alle som kjører tyske biler er drittsekker, men alle drittsekker kjører tyske biler.
http://tomstaavi.vgb.no/2011/05/25/vitenskapen-har-talt-snikerne-kj%C3%B8rer-audi/
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Man kan ikke utelate markedsandelen når man sier noe om hvilke bileiere som er "verstinger". Revidert liste over overtreder/markedsandeler:
20.00 - Posche
10.00 - Range Rover
10.00 - Saab
5.07 - Audi
4.18 - Mercedes
1.83 - BMW
0.55 - Volvo
0.46 - VW
0.45 - Citroen
0.32 - Toyota
0.29 - Ford
Så kun ett av merkene på topp tre er tyske. Tallene sier nok også litt om det forsvinnende lille grunnlaget Staavi baserte statistikken sin på og er dermed helt ubrukelig. "Vitenskapen har talt" my ass. Vitenskapen hadde nok ikke en tøddel med Staavi å gjøre.
Hadde et møte med selger. Fant også ut at jeg får ca. 32.000,- i rabatt på Avensis via jobben min, som har storkundeavtale med Toyota. Dette hjelper BETRAKTELIG på prisen!
I og med at jeg nå får denne rabatten, ser det ut til at jeg vil oppgradere til Executive-utgaven, som har skinnstoler, el.stoler med minne, stor stereo, xenon med svingbare lamper og div annet småtteri i tillegg det jeg skrev i første innlegg. Executive vil da koste omtrent det samme som Navitech uten rabatt.
Til dere som har sagt at jeg burde vurdere tysk, så glem det. Har man fått Salmonella av salami, så spiser man ikke salami igjen på en stund i hvertfall.
Sånn det ser ut nå, så kommer jeg nok til å skrive under på kontrakt på en Executive innen uka er over. Kona er økonomen i huset, så hun er litt mer skeptisk.
Jeg har hatt VW Passat. Fin bil, men den hadde endel problemer med ulyder i hjuloppheng. Men det som virkelig var krise, var å være kunde hos Møller. Makan til arrogante folk. Been there, done that.
Deretter var det Mondeo. Svær bil med masse utstyr for pengene. Men endel problemer også. F.eks. mistet den all oljen fordi føleren til oljelampa gikk i stykker. Altså mista oljen, men ga ikke noe varsel. Men toppen av kransekaka var da den var inne på Science Fiction-verkstedet til Røhne og Selmer i Sandvika og de glemte å skru på mutterene til bærearmene i forstillinga. Det skranglet ganske godt, for å si det sånn. Da jeg klagde, kom det ikke en unnskyldning engang og prisavslag/kompensasjon var det ikke snakk om. Fikk heller ikke noe svar på henvendelse til direktøren der. Been there, done that.
Nå har jeg Toyota Corolla Verso. Ikke noen problemer utover service og normal slitasje på bremser etc. Og flott oppfølging fra verkstedet. Verkstedet er ikke feilfrie, men de ordner opp hvis det er noe. F.eks. hadde de glemt å bestille nøkkelemne da jeg skulle ha en ekstra nøkkel. Måtte komme tilbake neste dag, men da fikk jeg hele greia gratis.
Neida, hybrid er jo ikke fremtiden så da er di vel ikke i front..
Det å kjøpe bil er sjelden noe man tjener penger på (ihvertfall ikke jeg) så det å tenke på annenhåndverdi kan være smart.
På den annen side så kjøper man jo bil for å bruke den selv, velger farger innvedig og utvendig og det utstyr man mener er "livsnødvendig". Alle har forskjellig prioriteringer, men det "riktige" er mørk bil med mørkt interiør såvidt jeg skjønner.
Personlig har jeg valgt lyst interiør og treverk innvendig, noe som vissnok er ut, men som jeg liker godt, og det er IKKE en Toyota.
Når det gjelder "undersøkelsen" til Tom Staavi så må jeg faktisk si meg enig i mye av det som er skrevet. Det er basert på erfaringer fra Oslo vest/Bærumdistriktet, og ofte er det eieren av de omtalte bilene som kjører i taxi/bussfelt og som poresser seg inn/skifter felt hele tiden og er agressive.
Siden jeg selv har en bil som ligger på topp i den statistikken så skal jeg nyasere litt, siden det faktisk er slik jeg oppfatter det. Det er de store firehjulstrekkerne av type Porsche (Cayenne) som er de man ser bryter loven oftest, men eierne av 911 () ikke kjører like grassat, kan ha noe med typen mennesker som liker biler ala Cayenne, Range Rover, BMW X5 og ikke minst X6.
Vel vel, tilbake til poenget, Avensis er i mine øyne på alle måter en grei bil og sjelden et dårlig kjøpe. Men man må ikke ALLTID bare tenke pris, noen ganger skal man tenke trivsel også.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.