#51
 1,052     Trøndelag     1
Alle biler har sine svakheter. Om Auris har en dårlig girkasse, så har bmw problemer med ditt, og audi problemer med datt. Problemfrie biler finnes ikke.

Det som er helt sikkert, er at trådstarter er garantert å tape mye penger i verditap på en relativt ny bil (feks vw up!)


Det må vel likevel være lov å styre unna de sikre katastrofene? Hadde en sånn Auris i familien og gearkassen havarerte 2 ganger på 30000 km. Dette var helt som forventet i følge forhandleren...

Til det siste vil jeg si at det er umulig å tape MYE penger i verditap på bil til 75000. Om du taper alt er det fortsatt småpenger i bilsammenheng.

   #52
 611     Øvre Eiker     2
Jeg kjørte Geländewagen i militæret og det er vel omtrent så langt unna kjøreglede det er mulig å komme. Joda, jeg vet at sivile utgaver har sprekere motor, men det var så mye annet også som gjorde den grusom å kjøre. Ikke kan jeg se at den samsvarer spesielt godt med kravene Cozmo stilte heller.

Kjedelig er bra i mine øyne. En bil skal bringe deg og det du har med fra A til B med minst mulig plunder og heft og til en rimeligst mulig pris.
   #53
 10,486     Akershus     0
Egentlig litt dumt med de militære GW. Mange som tror de har noe som helst med de sivile å gjøre. Det er knapt samme bil. Kan ikke sammenliknes.
Signatur
   #54
 705     1
Selvfølgelig er det lov å styre unna de sikre katastrofene. Jeg kjenner ikke Auris eller de andre modellene jeg har foreslått i detalj, men de er foreslått basert på egne oppfatninger. Blant annet har vi hatt flere yaris, avensis og prius i nær/fjærn familie og alle har vært gode biler med lite feil. Den generelle oppfatningen er også at toyota har gjennomgående høy driftsikkerhet. At det var et unntak på auris med automat var ikke jeg klar over.

Jeg anbefalte også å ta en titt på decra og andre feilstatistikker for å unngå katastrofebilene.

Det er selvfølgelig begrenset hvor mye en bil til 75 000kr kan tape seg, men det finnes muligheter for å redusere tapene i størst mulig grad, ved bruk av statistikk. Å styre unna katastrofebiler er en måte, og velge biler hvor verditapet har flatet ut i størst mulig grad er en annen. Enten pga alder, kilometerstand, eller hvor ettertraktet bilen er på bruktmarkedet. (feks bmw e30 stiger i pris)

Målsetningen for bruktbilkjøpet her må vel være å velge den bilen hvor man får best mulig kost/nytte?
  (trådstarter)
   #55
 8,022     Bærum     0
Hvis en først begynner å grave seg ned i bruktbilstatistikk blir man gal i hodet. Decra-statistikken er en "break-down" statistikk - hvilke biler trenger oftest hjelp i form av veihjelp langs landeveien.
Svenska bilprovningens tall sier noe om hvor mye feil det er på biler som kommer inn til EU-kontroll.

Eksempelvis gjør Mercedes B-klasse det bra i Decra-statistikken, men veldig dårlig i bilprovningens statistikk. Altså bryter den sjelden ned eller har behov for akutt veihjelp, men den er befengt med mye andre feil på EU-kontroller.

Slitedeler som eksos, hjullager, reimer, turbo, plugger, foringer, vannpumpe, sensorer osv forventer jeg at er ting som dukker opp på en eldre bil. Det jeg helst vil slippe å ha befatning med er feil på automatkasse, feil på det elektriske, og problemer med motorblokk i form av oljelekkasjer og den slags.

Auris høres dermed ut som en bil jeg skal styre unna. Jeg vil ha en bil med skikkelig solid automatkasse. Den trenger ikke være raffinert som DSG, bare den virker.

Jeg har hatt inntrykk av at de konvensjonelle slure-automatene i Volvo, Saab og Subaru er solide saker. BMW og Mercedes har også sikkert gode kasser?

   #56
 705     0
Bilprovningens statistikk skal jeg ta en titt på heretter👍

Den er nok ganske relevant i forhold til norsk klima og bruksmønster.
   #57
 1,355     0
Auris høres dermed ut som en bil jeg skal styre unna. Jeg vil ha en bil med skikkelig solid automatkasse. Den trenger ikke være raffinert som DSG, bare den virker.

Auris finnes også som hybrid, den har samme drivverk som Prius og det er mer eller mindre "bombesikkert". Enkelt planetgir uten mange feilkilder.

Auris hybrid er dog for ny til å passe budsjettet, men hva med en Prius? Finner mange av de i den prisklassen. Det går også en drøss av de som drosjer (antageligvis den vanligste taxibilen i Oslo & Akershus nå), noe som bør borge for kvalitet.

F.eks denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79241351

Som bonus får du markedets laveste bensinforbruk i følge spritmonitor.de. Med mye småkjøring er vel bensin uansett å foretrekke fremfor diesel.

Hybrider vil antageligvis også holde verdien bedre om du ikke skal beholde den til den går på skroten.

   #58
 10,486     Akershus     0
Hva med denne, da?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81806527


Bensin, automat og 4wd.

Ligger litt over budsjett, men kan sikkert prutes litt. God plass.

Jeg har kjørt noen hundre mil med sånn, og forbruket var egentlig ganske pent. Antakelig lavere enn om alle som var med skulle blitt fraktet i mindre bil(er).

ÅRLIG merkostnad til bensin rundt 3000,- med kjøremønster som er angitt. 

Smil pr. mil er også viktig :-) 
Signatur
  (trådstarter)
   #59
 8,022     Bærum     0
Takk for innspill gutter, det er notert....at frodes og jkirkebo er i hver sin ende av skalaen.. Laughing

Vet ikke om jeg tør hybrid. Hvis noe skjer i mekanikken som velger mellom motor og el er man fullstendig prisgitt Toyota (?)...

Excursion...Hva kan man si - blir i alle fall lagt merke til med den slea. Å parkere den i parkeringshus utgår - jeg mener - 5.7m lang? LaughingLaughing
   #60
 10,486     Akershus     0
Jeg fartet rundt med en sånn i USA noen uker. Han som eide dråget var en gubbe på drøyt 70. Han lukeparkerte den der på steder hvor vanlige folk har trøbbel med å klemme inn en liten helt vanlig bil, så alt går om en har litt peiling.

Kan du ikke bare ta audien om du absolutt må klemme deg inn i et parkeringshus?

Vi var forøvrig 7 voksne på tur med godt med bagasje. 3 seterader, og det var faktisk god plass til voksne i alle. Kjøling i setene, varmeapparat til hver seterad osv. Jeg mener jeg kjørte den på rundt 20 mpg. Skulle vel bli rundt 1,2 på mila. Merforbruket opp fra en liten kjedlis eller drito eller noe sånt utgjør jo knapt noe som helst med så lite kjøring som det er snakk om.

Relativt enkel mekanikk, som ikke er allverden vanskelig å forholde seg til. Med nye bompengesatser som skal komme, passerer vel denne billigere enn dieselbilene i rushen også Smile

Litt ordentlig mannebil detta, i motsetning til de andre bilene. De bør helst bare kjøres etter mørkets frembrudd, så ingen ser deg Smile
Signatur