Når batterigutta sier at ikke mye kan gå galt med elbil på 3000km, så gjelder vel det samme for bensinbil..... Ikke sant? På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv, på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!! 😊
Alle elbiler i vår kommune er hentet av bergingsbil en eller flere ganger..... Oftest om vinteren, fri for strøm Ingen med vanlige biler går fri for drivstoff utenfor tettsteder!!!
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv, på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!! 😊
Bastante konklusjoner uten vesentlig forankring i virkeligheten Man kan gjøre masse selv på elektriske biler også, mange som vedlikeholder sine gamle Think og Reva helt uten hjelp fra verksted.
Bremser, understell etc er stort sett som en vanlig bil - hvis man er ivrig på å skru kan man fikse slikt selv. Fordelen er at motor/drivverk er vesentlig mer driftssikkert - færre deler som slites i stykker og må skiftes.
I tillegg får man, pga lavere driftskostnader og gunstige skatteregler, råd til en fem år nyere bil. Noe som igjen fører til mindre behov for service og reparasjoner.
På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv, på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!! 😊
Bastante konklusjoner uten vesentlig forankring i virkeligheten
Oftest feil med batteri mm. Her er ikke mye man kan gjøre selv... Og mye rart som skjer med El og hybridbiler i kulda.... Mange Auris hybrider sliter i vinterkulda, vanskelig å starte pga for lav batterispenning.... Krever opptining og lading, vanskelig med hjelpestart!
Står sikkert bil i vognkortet på elbiler man får til 75000 kr, men ikke helt mine krav til sikker personbil med plass til 5 og bagasje.......
Elbil er selvsagt en vurdering om man må gjennom bomstasjoner ofte, men håper personlig at slike intensiver faller bort...... Så elbileiere kan begynne å bruke kollektivtransport igjen😀😀
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vanskelig å starte Hybrid i kulda? Da må isåfall brukeren være totalt uvitende om hvordan et batteri fungerer.
Det forutsetter at man kjører bilen på kun strøm så langt det går og så stopper bilen umiddelbart før den lader igjen. Da vil det være ca 40% strøm igjen på batteriet. Så hvis du deretter lar den stå noen uker i kulda før man prøver å starte den igjen så får man muligens problemer. Men da kan du skylde deg selv.
Hybridbilene til Toyota er ikke så mye å rope hurra for, helt gjennomsnittlige litt kjedelige biler, men startproblemer har jeg aldri hørt om før.
Hybrid-systemet er også banalt enkelt oppbygd, det er ikke så mye som får skjedd med det. Det er en grunn til at du får 11 års garanti på det om du tar servicen hos Toyota. Da får du også gratis veihjelp og leiebil om drittbilen ikke starter. Så om slike problemer er utbredt så blir det ganske dyrt for Toyota...
Ser poenget. Sikkert ikke dumt med Prius - ikke fordi det er hybrid, men fordi jeg ser at den generelt har meget god statistisk driftssikkerhet. Men - den er jo ikke spesielt miljøvennlig? Ser at man i tester måler den til 0.54 liter på blandet kjøring. Det er jo akkurat som hvilken som helst annen liten bensinbil, og mellomklasse dieselbiler med små dieselmotorer går også ned mot dette.
Så hva er egentlig vitsen med hybrid-greiene i Prius? De kunne sikkert fått den like miljøvennlig ved å kaste ut alle de tunge tingene som trengs for hybrid-opplegget, og kun hatt en gjerrig liten bensinmotor inni der (?)...
Bensinbiler er mye snillere med utslippene enn diesel. Mindre CO2 per liter drivstoff, mindre partikler (spesielt ved kaldstart) osv. Ja, du kan få andre bensinbiler som bruker ca. like lite i årssnitt, men da er det knøttsmå biler sammenlignet med Priusen.
På spritmonitor.de ligger den på 0,52l/mil i årssnitt, meg bekjent er det ingen andre bensinbiler som ligger så lavt unntatt ladbare hybrider.
Uforfalsket dønn ærlig ufornuft, som gir eieren rett til å rope "feigingen i skapet, muahahaha!" og vise finger'n og rumpa (kjøretøyets, selvsagt) til feite førtiåringer som unnskylder Porsche-kjøpet med at SUVen er "så praktisk".
På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv, på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!!
😊
Alle elbiler i vår kommune er hentet av bergingsbil en eller flere ganger..... Oftest om vinteren, fri for strøm
Ingen med vanlige biler går fri for drivstoff utenfor tettsteder!!!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er det bedre at de går tom for bensin/diesel i tettstedene? Eller i fløyfjellstunnelen som er overraskende vanlig her i Bergen...
Vi har én bil i husstanden, en Leaf. Vi har tre unger i "aktivitetsalder" i hus... Jeg vegrer meg veldig for å eventuelt gå tilbake til fossilt.
Bastante konklusjoner uten vesentlig forankring i virkeligheten Man kan gjøre masse selv på elektriske biler også, mange som vedlikeholder sine gamle Think og Reva helt uten hjelp fra verksted.
Bremser, understell etc er stort sett som en vanlig bil - hvis man er ivrig på å skru kan man fikse slikt selv. Fordelen er at motor/drivverk er vesentlig mer driftssikkert - færre deler som slites i stykker og må skiftes.
I tillegg får man, pga lavere driftskostnader og gunstige skatteregler, råd til en fem år nyere bil. Noe som igjen fører til mindre behov for service og reparasjoner.
Oftest feil med batteri mm. Her er ikke mye man kan gjøre selv... Og mye rart som skjer med El og hybridbiler i kulda....
Mange Auris hybrider sliter i vinterkulda, vanskelig å starte pga for lav batterispenning.... Krever opptining og lading, vanskelig med hjelpestart!
Står sikkert bil i vognkortet på elbiler man får til 75000 kr, men ikke helt mine krav til sikker personbil med plass til 5 og bagasje.......
Elbil er selvsagt en vurdering om man må gjennom bomstasjoner ofte, men håper personlig at slike intensiver faller bort...... Så elbileiere kan begynne å bruke kollektivtransport igjen😀😀
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det forutsetter at man kjører bilen på kun strøm så langt det går og så stopper bilen umiddelbart før den lader igjen. Da vil det være ca 40% strøm igjen på batteriet. Så hvis du deretter lar den stå noen uker i kulda før man prøver å starte den igjen så får man muligens problemer. Men da kan du skylde deg selv.
Hybridbilene til Toyota er ikke så mye å rope hurra for, helt gjennomsnittlige litt kjedelige biler, men startproblemer har jeg aldri hørt om før.
Hybrid-systemet er også banalt enkelt oppbygd, det er ikke så mye som får skjedd med det. Det er en grunn til at du får 11 års garanti på det om du tar servicen hos Toyota. Da får du også gratis veihjelp og leiebil om drittbilen ikke starter. Så om slike problemer er utbredt så blir det ganske dyrt for Toyota...
Bensinbiler er mye snillere med utslippene enn diesel. Mindre CO2 per liter drivstoff, mindre partikler (spesielt ved kaldstart) osv. Ja, du kan få andre bensinbiler som bruker ca. like lite i årssnitt, men da er det knøttsmå biler sammenlignet med Priusen.
På spritmonitor.de ligger den på 0,52l/mil i årssnitt, meg bekjent er det ingen andre bensinbiler som ligger så lavt unntatt ladbare hybrider.
Denne: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/05/12/151368/pa-tre-hjul-i-svingene
Uforfalsket dønn ærlig ufornuft, som gir eieren rett til å rope "feigingen i skapet, muahahaha!" og vise finger'n og rumpa (kjøretøyets, selvsagt) til feite førtiåringer som unnskylder Porsche-kjøpet med at SUVen er "så praktisk".