#51
 2,264     0
Det er mulig elbiler ikke er særlig mer miljøvennlige enn diesel/bensin-ekvivalenten i dag, men for at de noensinne skal bli et alternativ, må noen kjøpe, ellers stopper utviklingen i dag.

Sammenligner du en elbil med førstegenerasjon bensinbil, er sikkert elbilen en del bedre. Det kreves utvikling over tid for å få gode elbiler som er miljøvennlig, både i produksjon og drift (energiutvikling). For å få til utvikling, trengs penger og erfaring med elbiler. Begge deler skaffes gjennom salg av elbiler.

Å si ting som "jeg skal aldri kjøre elbil, fordi de vil alltid forurense mer enn dagens alternativer" viser liten innsikt i hvordan verden fungerer og utvikler seg.

Det er ikke gitt at vi kommer til å oppleve at 90% av bilene er elektriske, men ett sted må bilprodusentene starte for å komme i mål om 50-100 år.

Dette blir litt som diskusjonen vedrørende kreftmedisin og prisen på disse som har gått den siste tiden. Det du hovedsaklig betaler for er utviklingen av neste generasjon kreftmedisin, ikke pillene du faktisk får.
Hva om det ikke var vilje til å betale for kreftmedisin for 40 år siden, og utviklingen hadde stått stille siden da, hvor gode sjanser har du til å overleve i dag med kreft?

Jeg har forøvrig ikke elbil, men kan være tilbøyelig til å kjøpe det. Men jeg erkjenner da at jeg kanskje ikke sparer miljøet akkurat i dag, men at jeg tror det er nyttig i det lange løp.

   #52
 21,481     Enebolig     0
Et meget godt innlegg!

Det kan også nevnes at det i fremtiden vil bli mer "grønn kraft" produsert i de store utland. Man må starte et sted for at utviklingen skal nå frem.


Så får man håpe at "Ola" klarer å beregne når staten mener at elbiler skal påpakkes avgifter på lik måte som vanlige biler.
   #53
 2,264     0
Det at dagens energiproduksjon ikke er tilpasset at alle skal ha elbiler er riktig. Men sett framover, vil boligen bruke mindre og mindre energi, og etter hvert gå i pluss. Da vil dagens strømproduksjon sammen med plusshus kunne gi grunnlag for lading av bil.
Når elbiler blir brukbare, vil prisene på elbiler synke, volumet øker (og prisen på fossilbiler øke), med følger at strømprisen vil øke. Høyere strømpris gir høyere villighet til å investere i solcellepaneler og plusshus.

Store mengder solcellepaneler kan gi store døgnvariasjoner i produksjonen på de store kraftverkene, da solcelle = null på natten og maks midt på dagen. Større atomkraftverk og kullkraft har svært trege reguleringssystemer uten å måtte kjøre med store tap. Vannkraft og vindkraft er genialt således, du kan gå fra full produksjon til stopp på få sekunder, mot flere dager på kull/atom uten å måtte fyre for kråkene.
Vindkraft "taper" kraften nå den ikke hentes ut, men vannkraft magasinerer opp til neste dag.

Nordmenn er sikkert ikke værre enn andre land, men når man diskuterer saker "på gata" er ofte tidssperspektivet "neste år" og økonomifokuset "min økonomi". Det funker sikkert bra for deg, men dårlig for barnebarna dine.