4,035    21    0  

Ny traktor, hva bør jeg velge?

 725     Lier     0
Har pr d.d.  en JD 1640 som brukes til det meste, lasting, brøyting, trekke henger osv. Har og en MF 135 som brukes på vedklyvern og til skraping av vei. Blir mest trolig å kvitte meg med begge og kjøpe en som er en mellomting av disse. Er da ute etter helt ny traktor.

Har kikket på mye men blir ikke helt klok, vil ha noe som er lett å ta vedlikehold på med smarte løsninger. Må være 4x4 og maks 80hk, 60 er ypperlig. Vurderer bl.a MF, JD, NH, Case. Når det gjelder NH og Case kan jeg mest trolig få gode rabatter, men er usikker. Vil også ha med noen som gjør god service i ettertid. Kommer og til å ha maskin lenge etter garantitid og skal da ta skruinga selv. Valget ligger mellom ak i hokksund, fk holmestrand og hønefoss og mf hønefoss. Holder til i Lier. Skal ha frontlaster, jordskuff, snøskuff, pallegafler og lettkjetting. Muligens snøfreser siden. Regner med å kjøre 200-500 timer i året. Vil ikke ha noe megakompakt som kan vippe lett, bør være stabilt.

Så hva bør jeg velge? :O
Signatur

   #1
 3,109     Norge     0
Eg også Har John Deere (2040S) og Massey Ferguson 135.
eg også vil selge desse og kjøpe meg en nyare litt mindre (ca 60 hk)

Har mykkje erfaring med traktorar, og mitt beste råd er NH, desse har etter mitt syn vert minst trøbbel med. JD er det verste av desse.
Min prioritering er:

1. NH
2. Case
3. MF
4. JD

Dette er mitt syn/erfaring og ifølge mange andre er det sikkert feil.
  (trådstarter)
   #2
 725     Lier     0
Noen erfaring med zetor? Har en forhandler av zetor, deutz fahr, iseki og lamborghini veldig nærme. Har en som har råda meg til å se på zetor. De er vel litt enklere, men jeg vil egentlig ha det så lettskrudd som mulig, uten å måtte bedrive yoga for å bytte noen filtere. Er ute etter samme kvalitet som det jeg har, gjerne med levetid på 30+ år. Jeg tar gjerne en ekstra service og fikser ting når de oppstår. Kommer til å ta det meste av vedlikehold selv når garantien går ut. Den traktoren som skal erstatte en 68 ferguson og 82 deere får store sko å fylle. Så må være sikker på at jeg velger rett Smile Er jo også litt lettere med en maskin å skru på enn 2 somburde vært pelt ned og opp igjen, med 2 hus og barn har jeg ikke tid eller ork Sad det viktigste er at den ikke er for kompakt da jeg hugger ved til eget forbruk ogbruker maskin litt i terreng, der ser jeg jx serien til case er litt for liten, naboen har en jx60. Men den kan gå akkurat. Kjører og laster en del i låven og 1640 går akkurat inn portene, derfor vil jeg ha en mellomting av den og 135. Samt at når jeg kjøper nytt så vet jeg at det aldri vil bli tatt dårlig vare på.

Har litt problemer med jd men håper den går ut sesongen uten at jeg må kløyve den og bytte alt av dyser o.l. Om du har skrudd litt på din så kanskje du vet hva det kan være? Siden pappa har hatt den før og jeg bare er 26 så har jeg ikke full oversikt over livsløpet og div på den, selv om jeg har brukt den mye. Han har tatt det mest nødvendige av vedlikeholdmen thats it. Kopierer forumposten min fra annet forum med feilbeskrivelse:

Noen JD folk der ute som kan hjelpe meg med et problem? Har en 1640, den går helt fint på tomgang osv men den er veldig svak. Når jeg gir på i høyserie 6-7-8 gir så høres det nesten ut som at ene sylindern ikke går/svak skrangledlyd. Pluss at den nesten ikke klarer å komme opp i toppfart i 8, kun på flatmark. I bakker hvor den dro fint i 7 før må jeg nå ned i 4.Har bytta motorolje og filter, har bestilt dieselfilter og luftfilter. Kan det være topp pakninga? Gåene dyser? Er veldig rart siden låta og gangen er normal, den har på en måte skikkelig influensa i kreftene :-s Kan jo nevnes at dette er en 82 modell med ca 2600 timer på tellern. Har overtatt den etter far som har tatt service ca 5 ganger i levetiden på den, oljer osv er bytta så den har vært i godt hold. Driftssikker som f og aldri vært noe tull med den.
Signatur
   #3
 3,109     Norge     0
Dette problemet har eg vert borti fleire gangar p JD både 3 og 4 sylindra.
Det ver to ting som har gått igjen.
som oftast har det vert dysene, der den eina dysa har vert defekt (justeringskruen har vert knekt),
For å finne ut kva sylinder det er, kan du løyse et dyserør om gangen for å høyre kva sylinder som gir mninst respons på gangen.
Veg et par tilfeller har det vert dårlig kompressjo (brent ventil)
En gang fikk motoren forlite luft (fant ei fille i luftfilterboksa)

En annen stor svakhet er at desse traktorane har våte sylinderforingar som tærer hull i.
Men det er ikkje saken i ditt tilfelle.
  (trådstarter)
   #4
 725     Lier     0
Æsj hadde håpa jeg skulle klare å unngå motoren, men får gå på det når jeg får alle filterne. Tar av lastern og gir den en storservice før salg/innbytte.

Noen formening om zetor?
Signatur
   #5
 149     Vestfold     0
Kan være at den ikke får nok diesel. Start med å se om det hjelper å bytte dieselfilter.
Er det mekanisk matepumpe på denne? Har hatt en 6400JD med elektrisk matepumpe som satt nedi tanken. Den ble en gang full av dritt. 
   #6
 3,109     Norge     0
heltklart.

Såg ikkje at han berre hadde bestilt filter, trudde at han hadde bytta det, min feil.

Men, dersom filteret er begynt å verte tett, vil den som oftast "gå likt" på alle sylinderane.
Altså fortsatt borimot normal motorgange også ved belastning, bortsett frå at den drar dårligare.
  (trådstarter)
   #7
 725     Lier     0

Kan være at den ikke får nok diesel. Start med å se om det hjelper å bytte dieselfilter.
Er det mekanisk matepumpe på denne? Har hatt en 6400JD med elektrisk matepumpe som satt nedi tanken. Den ble en gang full av dritt.


Tror det er mekanisk ja, sikkert proppfull av møkk :-)

Noen som har vært borti deutz fahr da? Er så vanskelig, alle traktorer ser fine ut i katalogen -.-
Har bare en fordel at det er zetor/lamborghini/deutz fahr forhandler i underkant av ti min unna
Siste redigering: Saturday, June 16, 2012 12:38:58 PM av tavlebyggern
Signatur

   #8
 149     Vestfold     0
Deutz er en premium traktor på linje med JD og Fent. Ingen dårlig traktor.
Zetor kommer under NH, MF etc.. som igjen er klassen under JD Wink
   #9
 5,608     0

Tror det er mekanisk ja, sikkert proppfull av møkk :-)

Pumpa står midt på motoren på høgresida. Tviler på det er den, mekanisk og uten filter så vidt eg husker. Men rett over og litt bak er det ein filter med glass utenpå, sjekk kor mykje drit som er i bunnen av det. Som sagt av andre her, dysene bør sjekkes, eg har ein 1630 (samme traktor eit par år eldre) der eine dysa rauk.
Eg har verkstedshåndbok om det er noko du lurer på.

Deutz Fahr, einaste eg kjenner til svigerfar sin, ein -67 modell som går som ei klokke :)

Ser du er inne på traktor.no, du får noko ein del meir tilbakemeldinger der, sjølv om merkeloyaliteten og hetsen om andre traktorer er større enn her.
  (trådstarter)
   #10
 725     Lier     0
Hehe ja, tok det like gjerne begge steder for å få så mange innspill som mulig. Ser at a-k har kampanje på new holland. Menmen får vel fikse jd'n først og ta det derfra Smile Lemper av lastern til søndag og begynner med å vaske hele greia før den får full service av filtere, ny kjøleveske, bakrute, av med taket og rense varmeanlegget, ny viskermotor og startrele. Kødder den fremdeles da så får dysene seg en omgang.
Signatur