Elbil og Tesla er to forskjellige produkter; Tesla på 2,2 tonn og piggdekk er en slitasje og svevestøvversting......... Er personlig veldig mot Tesla, da jeg ikke ser dette som noen miljøvennlig alternativ. Ikke minst er den avgiftsfri og sliter mer på veiene enn vanlige biler......
Tesla lyger kraftig når de sier at ødelagte batterier tas tilbake og brukes på nytt, tipper de blir bare plassert som "fiktiv" i bruk i solcelkeparken( som sikkert blir "avslørt" senere)..... Spennende å se hvor langt de kommer med modell 3. Menigheten til Tesla har lånt nesten 3 milliarder i gratis penger på ubestemt tid ( reservasjoner)........Så det må jo skje noe etterhvert...... Tesla klarer å produsere knappe 50000 biler / år nå, men nå må de produsere over 300000 om to år........tro på kvalitetet på disse??? Og de klarer ikke å få takluke, sidevindu, drive unit å fungerere tilfredsstillende etter mange års produksjon av Modell S. Bakrute må ut for å bytte led til bremselys, og lykter dugger så biler kunne vært avskiltet....
På elbilforum( Tesla S tråden) gis noen tips for å komme lengre med Tesla S, som er direkte trafikkfarlig. Redusere varmen inne i bilen ( vindusruter dugger) og redusere fart til 70( også på motorvei).........
Spørsmål videre vil være ladning av elbiler når antall økes betraktelig, det blir nok en stor utfordring....... Og de fleste ender nok med å lade hjemme med egen strøm( altså egenkost), som fører til overbelastet strømnett. Det har jo allerede mange strømleverandører signalisert.......
NB! Ingen jeg kjenner med elbil har kjøpt pga miljø... Det er gratis bompenger og parkering som er hovedsak, og ikke nødvendig å bruke kollektivtransport mer!!
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
... På elbilforum( Tesla S tråden) gis noen tips for å komme lengre med Tesla S, som er direkte trafikkfarlig. Redusere varmen inne i bilen ( vindusruter dugger) og redusere fart til 70( også på motorvei)......... ...
Vel jeg har tilgode å se en Tesla i 70 på motorveien, men disse plastbøttene som du referer til som "skikkelig El-bil" ofte holder en fart som er betydelig lavere enn trafikken forøvrig. Kupe'en trenger ikke å holde 24 grader for at det skal være duggfritt, men i forhold til en forbrenningsmotor går ikke 70% av energien bort i overskuddsvarme som en "gratis" (du betaler for drivstoffet) kan bruke til varme i kupe'en. Litt lunk opp på ruta (gjerne sammen med AC) holder ruta doggfri.
Elbil og Tesla er to forskjellige produkter; Tesla på 2,2 tonn og piggdekk er en slitasje og svevestøvversting......... Er personlig veldig mot Tesla, da jeg ikke ser dette som noen miljøvennlig alternativ. Ikke minst er den avgiftsfri og sliter mer på veiene enn vanlige biler......
Slitasjen fra personbiler er ikke veldig betydelig i forhold til slitasjen fra vogntog og busser. Du har så klart noe slitasje, spesielt i forhold til at veiflaten mer eller mindre slipes ned av dekkene, men logisk sett vil denne være relatert til dekktrykk og kontaktflate til veien. Denne slitasjen bør være ca proposjonal med vekten. Og da en Tesla kanskje veier 20% mer enn konkurrentene, så er det også dette som man kan forvente at Tesla sliter ekstra på veien. Dette er ikke enormt.
I tillegg er ikke svevestøvet fra piggdekk veldig farlig. Svevestøv er farligere jo mindre partiklene er, da de både holder seg i luften lengre og setter seg fast dypt inne i lungevevet. PM2.5 er farligst og PM10 er ikke fullt så farlig. Det letteste, farligste svevestøvet kommer fra eksos og bremsestøv. Elbiler har som kjent ikke eksos, og bremsene benyttes sjeldent, da elbiler bremser nesten utelukkende med motoren.
Tesla klarer å produsere knappe 50000 biler / år nå, men nå må de produsere over 300000 om to år........tro på kvalitetet på disse??? Og de klarer ikke å få takluke, sidevindu, drive unit å fungerere tilfredsstillende etter mange års produksjon av Modell S. Bakrute må ut for å bytte led til bremselys, og lykter dugger så biler kunne vært avskiltet....
Produksjonen er i dag trolig nærmere 80.000 på årsbasis, da produksjonslinjen for Model X nærmer seg full utnyttelse. Bilene blir også bedre og bedre, første-års-reklamsjonskostnader for biler bygget i 2015 var halvparten av bilene bygget i 2014, og en fjerdedel av bilene bygget i 2012.
Model 3 skal også være en betydelig enklere bil, der man har innarbeidet alle erfaringene fra Model S og X. Dermed ville jeg ikke bekymret meg veldig for dette. Men så klart, de første bilene vil garantert ha en del småfeil - og det er derfor de første bilene skal leveres i California, slik at det er enkelt å ta biler tilbake til fabrikken, se hva som må forbedres og innføre endringer.
På elbilforum( Tesla S tråden) gis noen tips for å komme lengre med Tesla S, som er direkte trafikkfarlig. Redusere varmen inne i bilen ( vindusruter dugger) og redusere fart til 70( også på motorvei).........
Bilene til Tesla har såpass god rekkevidde at det er lite behov for å spare på energien. I all hovedsak kommer man seg mellom superladerne selv om man kjører langt over fartsgrensene. Så klart vil det kunne oppstå situasjoner der man trenger å spare på energien, da superlader-dekningen er ikke 100% ennå, men dette er i all hovedsak relevant utenfor allfarvei.
Spørsmål videre vil være ladning av elbiler når antall økes betraktelig, det blir nok en stor utfordring....... Og de fleste ender nok med å lade hjemme med egen strøm( altså egenkost), som fører til overbelastet strømnett. Det har jo allerede mange strømleverandører signalisert.......
Det er null problem å sette opp en ekstra 16A kurs i ca 99% av husstander. Og dette er tilstrekkelig lading for de aller fleste, spesielt om man har god rekkevidde på elbilen sin. Har man liten rekkevidde, kan man oppleve at bilen er tom når man kommer hjem fra jobb, og så må man lade opp raskt før man skal bruke bilen igjen på kvelden. Da trenger man mye effekt.
Når rekkevidden til bilen derimot er god nok for en full dags kjøring, så må man bare få fyllt på tilstrekkelig i løpet av natten, og da klarer man seg med betydelig mindre effekt.
NB! Ingen jeg kjenner med elbil har kjøpt pga miljø... Det er gratis bompenger og parkering som er hovedsak, og ikke nødvendig å bruke kollektivtransport mer!!
Så klart ikke. Har noen antydet at hovedårsaken til at folk kjøper elbiler er fordi de tenker på miljøet? *Politikerne/ekspertene* tenker på miljøet når de gir insentiver til elbiler, men å forvente at privatpersoner som benytter seg av insentivene tenker på miljøet er en utopi.
Det er bare å drømme videre...... Klarer ikke å produsere nok Tesla X pga de mangler deler, så skal de i tillegg produsere flere hundre tusen modell 3....
De har hatt litt problemer med å skalere opp produksjonen av Model X. Men Model X er en ekstremt mye mer komplisert bil enn Model 3, altså er det ikke bare å anta at Tesla vil ha de samme utfordringene med Model 3.
Og som sagt, i den pressemeldingen Tesla kom med, så sa de at produksjonen er oppe på 750 stk/uke, der planen er å komme opp på rundt 1000/uke ved full produksjon. De sa også at de tror fortsatt at de vil nå salgsmålet for 2016, som er 80-90k biler.
Altså, de problemene de har hatt i Q1 har ikke hatt veldig stor betydning, og utfordringene er allerede håndtert. Dette viser også det at de skuffende tallene for Q1 hadde ingen påvirkning på aksjekursen.
Tesla Motors made waves in April when it announced the launch of Tesla Energy, a new business unit that will provide lithium-ion batteries to homes and businesses.
Tesla CEO Elon Musk described the potential of a world entirely powered by batteries charged with renewable energy. The media lapped it up, as did consumers, who preordered Tesla’s home battery solution, Powerwall, in droves.
But energy storage experts remain unconvinced. Even Panasonic – supplier of the lithium-ion cells that form the foundation of Tesla’s batteries, and partner on the company’s forthcoming battery factory – calls Musk’s claims hyperbole.
“We are at the very beginning in energy storage in general,” says Phil Hermann, chief energy engineer at Panasonic Eco Solutions.“Most of the projects currently going on are either demo projects or learning experiences for the utilities. There is very little direct commercial stuff going on. Elon Musk is out there saying you can do things now that the rest of us are hearing and going, ‘really?’ We wish we could but it’s not really possible yet.”
....
But even as Tesla’s batteries promise to reduce tailpipe emissions, more direct environmental concerns surround the current boom in lithium-ion batteries. As hundreds of thousands more of these batteries hit the market, the problems that come with lithium mining, battery lifecycles and recycling loom large.
Hvor mange Teslaer er det som har tatt fyr? Ca 5 kanskje? Av ca 120.000 biler over 4 år. Sjansen er vel nesten større for å bli truffet av lynet. (Spesielt da ca 3 av disse brannene var relatert til gjenstander som lå i veibanen og ble påkjørt, noe som førte til at Tesla oppgraderte bilene med et skjold som forhindret dette. Siden den gang har det ikke vært flere slike ulykker som har resultert i brann.)
Nå fyrer jeg deg nok bare litt opp (pun intended) ved å nevne Tesla-brannene.
Et kjapt søk viser forøvrig at du sannsynligvis er internetts mest ihuga forsvarer av Tesla, og forsåvidt elbiler generelt. Det er jo det eneste du diskuterer, i omtrent alle fora som finnes på nett, og man skulle nesten tro du hadde en agenda, om ikke annet må vel kunnskapsnivået være særdeles høyt etter alle de innleggene?
Er det virkelig slik at forskere, TØI, journalister og alle andre som ytrer noe negativt om Tesla, rett og slett tar feil, og at produksjonen av en Tesla ikke fører til flere ganger så høye utslipp som produksjonen av en bensinbil?
Er det sant at en Tesla er miljøvennlig selv når den lades på norsk strøm? Et strømnett som henger sammen med resten av Europa, og når strøm benyttes til lading av elbil så kan den ikke eksporteres, og marginalproduksjonen må økes i andre land, noe som fører til at norsk strømmiks blir bare enda mindre miljøvennlig, eller er det slik at bare man bor nærme nok vannkraftverket så går det bra?
Er det uriktig at mange nå kjøper elbil, hvorpå man kan kjøre gratis i kollektivfeltet og parkere gratis i storbyen, i stedet for å benytte kollektivtrafikk, og er en Tesla så miljøvennlig at det er bedre at vi alle kjøper hver vår Tesla i stedet for å ta buss eller tog.
Så er det disse batteriene igjen da. Er det slik at den ikke eksisterende fabrikken til Elon, og de urealiserte planene om gjenbruk av batteriene, faktisk er gjennomførbare innen uoverskuelig fremtid, selv om den nåværende produsenten av batteriene, Panasonic, hevder det er svada og fantasier?
Så er det jo slik at vannkraft ikke er helt miljøvennlig heller. Utstyret skal produseres, vann skal demmes opp, fisk fortrenges osv. selv om dette selvfølgelig er tilnærmet miljøvennlig i forhold til brenning av kull og olje, så vil økt forbruk av strøm også føre til økte problemer i andre sektorer.
Alt i alt så er min oppfatning at elbiler i Norge i beste fall er marginalt mer miljøvennlige enn nye biler som drives med fossile drivstoff. Det er absolutt ingen grunn til å gi økonomiske incentiver for disse bilene.
I verste fall burde slike incentiver vært rettet mot små sparsommelige elbiler med lavt strømforbruk, og forsåvidt også biler som drives med fossile brennstoff dersom de produserer under en viss mengde CO2 osv, ikke en Tesla som har dobbelt så høyt strømforbruk som småbilene.
Nå gjør det meg altså ingenting at folk flest får billige luksusbiler, avgiftene er alt for høye her i landet som det er, men når det kommer til differensieringen av kjøretøyavgiftene, så er fordelene som tillegges Tesla helt hinsides all fornuft, og bør fjernes snarest. Man bør faktisk vurdere tilbakevirkende kraft for å få tilbake alle pengene Staten ikke har fått inn på disse luksusbilene, og brorparten av regningen bør vel egentlig helst sendes til Elon Musk, som er den som har tjent mest på disse avgiftsfritakene.
Man kan like eller ikke like Tesla, men foreløpig er det eneste elbilen som fullt ut kan erstatte en fossilbil - konkurrentene har ca halve rekkevidden. Model 3 ser ut til å bli en av de første bilene som kan erstatte en fossilbil til tilsvarende kostnad, også uten subsidier - ergo en bil de fleste kan få råd til.
Subsidiene vil snart legges om. Sannsynligvis blir det en fast sum per bil, uansett pris, noe som vil favorisere rimelige biler fremfor den forhatte luksusbilen model s.
Opprinnelig tråd: http://www.byggebolig.no/off-topic-chitchat/tesla-model-3
Er personlig veldig mot Tesla, da jeg ikke ser dette som noen miljøvennlig alternativ. Ikke minst er den avgiftsfri og sliter mer på veiene enn vanlige biler......
Tesla lyger kraftig når de sier at ødelagte batterier tas tilbake og brukes på nytt, tipper de blir bare plassert som "fiktiv" i bruk i solcelkeparken( som sikkert blir "avslørt" senere).....
Spennende å se hvor langt de kommer med modell 3. Menigheten til Tesla har lånt nesten 3 milliarder i gratis penger på ubestemt tid ( reservasjoner)........Så det må jo skje noe etterhvert...... Tesla klarer å produsere knappe 50000 biler / år nå, men nå må de produsere over 300000 om to år........tro på kvalitetet på disse???
Og de klarer ikke å få takluke, sidevindu, drive unit å fungerere tilfredsstillende etter mange års produksjon av Modell S. Bakrute må ut for å bytte led til bremselys, og lykter dugger så biler kunne vært avskiltet....
På elbilforum( Tesla S tråden) gis noen tips for å komme lengre med Tesla S, som er direkte trafikkfarlig.
Redusere varmen inne i bilen ( vindusruter dugger) og redusere fart til 70( også på motorvei).........
Spørsmål videre vil være ladning av elbiler når antall økes betraktelig, det blir nok en stor utfordring....... Og de fleste ender nok med å lade hjemme med egen strøm( altså egenkost), som fører til overbelastet strømnett. Det har jo allerede mange strømleverandører signalisert.......
NB! Ingen jeg kjenner med elbil har kjøpt pga miljø... Det er gratis bompenger og parkering som er hovedsak, og ikke nødvendig å bruke kollektivtransport mer!!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vel jeg har tilgode å se en Tesla i 70 på motorveien, men disse plastbøttene som du referer til som "skikkelig El-bil" ofte holder en fart som er betydelig lavere enn trafikken forøvrig.
Kupe'en trenger ikke å holde 24 grader for at det skal være duggfritt, men i forhold til en forbrenningsmotor går ikke 70% av energien bort i overskuddsvarme som en "gratis" (du betaler for drivstoffet) kan bruke til varme i kupe'en.
Litt lunk opp på ruta (gjerne sammen med AC) holder ruta doggfri.
Slitasjen fra personbiler er ikke veldig betydelig i forhold til slitasjen fra vogntog og busser. Du har så klart noe slitasje, spesielt i forhold til at veiflaten mer eller mindre slipes ned av dekkene, men logisk sett vil denne være relatert til dekktrykk og kontaktflate til veien. Denne slitasjen bør være ca proposjonal med vekten. Og da en Tesla kanskje veier 20% mer enn konkurrentene, så er det også dette som man kan forvente at Tesla sliter ekstra på veien. Dette er ikke enormt.
I tillegg er ikke svevestøvet fra piggdekk veldig farlig. Svevestøv er farligere jo mindre partiklene er, da de både holder seg i luften lengre og setter seg fast dypt inne i lungevevet. PM2.5 er farligst og PM10 er ikke fullt så farlig. Det letteste, farligste svevestøvet kommer fra eksos og bremsestøv. Elbiler har som kjent ikke eksos, og bremsene benyttes sjeldent, da elbiler bremser nesten utelukkende med motoren.
Produksjonen er i dag trolig nærmere 80.000 på årsbasis, da produksjonslinjen for Model X nærmer seg full utnyttelse. Bilene blir også bedre og bedre, første-års-reklamsjonskostnader for biler bygget i 2015 var halvparten av bilene bygget i 2014, og en fjerdedel av bilene bygget i 2012.
Model 3 skal også være en betydelig enklere bil, der man har innarbeidet alle erfaringene fra Model S og X. Dermed ville jeg ikke bekymret meg veldig for dette. Men så klart, de første bilene vil garantert ha en del småfeil - og det er derfor de første bilene skal leveres i California, slik at det er enkelt å ta biler tilbake til fabrikken, se hva som må forbedres og innføre endringer.
Bilene til Tesla har såpass god rekkevidde at det er lite behov for å spare på energien. I all hovedsak kommer man seg mellom superladerne selv om man kjører langt over fartsgrensene. Så klart vil det kunne oppstå situasjoner der man trenger å spare på energien, da superlader-dekningen er ikke 100% ennå, men dette er i all hovedsak relevant utenfor allfarvei.
Det er null problem å sette opp en ekstra 16A kurs i ca 99% av husstander. Og dette er tilstrekkelig lading for de aller fleste, spesielt om man har god rekkevidde på elbilen sin. Har man liten rekkevidde, kan man oppleve at bilen er tom når man kommer hjem fra jobb, og så må man lade opp raskt før man skal bruke bilen igjen på kvelden. Da trenger man mye effekt.
Når rekkevidden til bilen derimot er god nok for en full dags kjøring, så må man bare få fyllt på tilstrekkelig i løpet av natten, og da klarer man seg med betydelig mindre effekt.
Så klart ikke. Har noen antydet at hovedårsaken til at folk kjøper elbiler er fordi de tenker på miljøet?
*Politikerne/ekspertene* tenker på miljøet når de gir insentiver til elbiler, men å forvente at privatpersoner som benytter seg av insentivene tenker på miljøet er en utopi.
Klarer ikke å produsere nok Tesla X pga de mangler deler, så skal de i tillegg produsere flere hundre tusen modell 3....
http://www.tv2.no/broom/8194399/
Om mange trekker sine reservasjoner feks pga forsinkelser så er nok eventyret fort over.................
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Og som sagt, i den pressemeldingen Tesla kom med, så sa de at produksjonen er oppe på 750 stk/uke, der planen er å komme opp på rundt 1000/uke ved full produksjon. De sa også at de tror fortsatt at de vil nå salgsmålet for 2016, som er 80-90k biler.
Altså, de problemene de har hatt i Q1 har ikke hatt veldig stor betydning, og utfordringene er allerede håndtert. Dette viser også det at de skuffende tallene for Q1 hadde ingen påvirkning på aksjekursen.
Man får i det minste håpe at de blir så enkle, at de ikke lengre tar fyr !
Forøvrig mer om batteriene -> http://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall
Et kjapt søk viser forøvrig at du sannsynligvis er internetts mest ihuga forsvarer av Tesla, og forsåvidt elbiler generelt.
Det er jo det eneste du diskuterer, i omtrent alle fora som finnes på nett, og man skulle nesten tro du hadde en agenda, om ikke annet må vel kunnskapsnivået være særdeles høyt etter alle de innleggene?
Er det virkelig slik at forskere, TØI, journalister og alle andre som ytrer noe negativt om Tesla, rett og slett tar feil, og at produksjonen av en Tesla ikke fører til flere ganger så høye utslipp som produksjonen av en bensinbil?
Er det sant at en Tesla er miljøvennlig selv når den lades på norsk strøm?
Et strømnett som henger sammen med resten av Europa, og når strøm benyttes til lading av elbil så kan den ikke eksporteres, og marginalproduksjonen må økes i andre land, noe som fører til at norsk strømmiks blir bare enda mindre miljøvennlig, eller er det slik at bare man bor nærme nok vannkraftverket så går det bra?
Er det uriktig at mange nå kjøper elbil, hvorpå man kan kjøre gratis i kollektivfeltet og parkere gratis i storbyen, i stedet for å benytte kollektivtrafikk, og er en Tesla så miljøvennlig at det er bedre at vi alle kjøper hver vår Tesla i stedet for å ta buss eller tog.
Så er det disse batteriene igjen da.
Er det slik at den ikke eksisterende fabrikken til Elon, og de urealiserte planene om gjenbruk av batteriene, faktisk er gjennomførbare innen uoverskuelig fremtid, selv om den nåværende produsenten av batteriene, Panasonic, hevder det er svada og fantasier?
Så er det jo slik at vannkraft ikke er helt miljøvennlig heller.
Utstyret skal produseres, vann skal demmes opp, fisk fortrenges osv. selv om dette selvfølgelig er tilnærmet miljøvennlig i forhold til brenning av kull og olje, så vil økt forbruk av strøm også føre til økte problemer i andre sektorer.
Alt i alt så er min oppfatning at elbiler i Norge i beste fall er marginalt mer miljøvennlige enn nye biler som drives med fossile drivstoff.
Det er absolutt ingen grunn til å gi økonomiske incentiver for disse bilene.
I verste fall burde slike incentiver vært rettet mot små sparsommelige elbiler med lavt strømforbruk, og forsåvidt også biler som drives med fossile brennstoff dersom de produserer under en viss mengde CO2 osv, ikke en Tesla som har dobbelt så høyt strømforbruk som småbilene.
Nå gjør det meg altså ingenting at folk flest får billige luksusbiler, avgiftene er alt for høye her i landet som det er, men når det kommer til differensieringen av kjøretøyavgiftene, så er fordelene som tillegges Tesla helt hinsides all fornuft, og bør fjernes snarest. Man bør faktisk vurdere tilbakevirkende kraft for å få tilbake alle pengene Staten ikke har fått inn på disse luksusbilene, og brorparten av regningen bør vel egentlig helst sendes til Elon Musk, som er den som har tjent mest på disse avgiftsfritakene.
Subsidiene vil snart legges om. Sannsynligvis blir det en fast sum per bil, uansett pris, noe som vil favorisere rimelige biler fremfor den forhatte luksusbilen model s.