Ellers er det jo interessant at Tesla Model S - luksusbilen som bruker enormt med strøm - kan kjøres ned mot 150-160 watt per km mens Peugeot ion som må sies å være en liten og rimelig elbil faktisk bruker omtrent det samme (16kwh batteri og en reell rekkevidde på 100km).
Men det er jo ingen som er misunnelige på Peugeoten
Nå fyrer jeg deg nok bare litt opp (pun intended) ved å nevne Tesla-brannene.
Et kjapt søk viser forøvrig at du sannsynligvis er internetts mest ihuga forsvarer av Tesla, og forsåvidt elbiler generelt. Det er jo det eneste du diskuterer, i omtrent alle fora som finnes på nett, og man skulle nesten tro du hadde en agenda, om ikke annet må vel kunnskapsnivået være særdeles høyt etter alle de innleggene?
Jeg er nok ikke i nærheten av internetts mest ihuga forsvarer, det finnes vel ca 10 folk som virker som de ikke har noen fritid. Jeg bare interesserer meg for temaet og skriver om det når jeg har noen ledige øyeblikk for å koble av. Du har rett at jeg kan nok relativt mye om elbil. Jeg har lest det meste som har blitt skrevet siden ca 2012.
Er det virkelig slik at forskere, TØI, journalister og alle andre som ytrer noe negativt om Tesla, rett og slett tar feil, og at produksjonen av en Tesla ikke fører til flere ganger så høye utslipp som produksjonen av en bensinbil?
Det er ikke mange forskere som ytrer noe negativt om Tesla. Det er et par folk som er assosiert med SSB, først og fremst Bjart Holtsmark. (En litt latterliggjort figur som antar at elbiler kjører 7500 km per år, også kalt "en Bjart". Altså, f.eks "Jeg kjører fire Bjarter i året." Dette baserer han på flere år gamle tall innhentet ved EU kontroll (altså når bilene er 4 år gamle) på biler som Buddy.)
Journalister tar jo også stort sett feil med en gang de skriver om noe som krever et snev av teknisk innsikt. De kunne lett byttes ut med ett script som plukker opp engelskspråklige artikler og kjører de gjennom google translate. Unntaket er Teknisk Ukeblad, de er oppe på et OK nivå.
Og det stemmer at produksjonen av en Tesla fører til flere ganger høye utslipp enn produksjonen av en fossilbil, men ca 90% av utslippene til en fossilbil kommer i driftsfasen. Dermed, om en Tesla er 3 ganger mer forurensede å produsere, men bruker ren kraft, så kan den være 70% renere enn en fossilbil over levetiden.
Er det sant at en Tesla er miljøvennlig selv når den lades på norsk strøm? Et strømnett som henger sammen med resten av Europa, og når strøm benyttes til lading av elbil så kan den ikke eksporteres, og marginalproduksjonen må økes i andre land, noe som fører til at norsk strømmiks blir bare enda mindre miljøvennlig, eller er det slik at bare man bor nærme nok vannkraftverket så går det bra?
Som forklart tidligere så henger ikke strømnettet *tilstrekkelig* sammen. Om koblingen mellom det norske markedet og resten av europa var perfekt, så ville prisforskjellen vært 0 øre/MWh. Men dette er ikke tilfelle, prisen på kontinentet varierer mye i forhold til norske priser. Det er også derfor man fortsetter å bygge sjøkabler.
En gang i fremtiden kan det kanskje hende at man har bygget tilstrekkelig med sjøkabler slik at kraften kan flyte fritt mellom markedene, men det vil ta tiår. Spesielt da det er snakk om et bevegelig mål. De grønne sertifikatene som Norge samarbeider med Sverige om har som mål å introdusere 26,4 TWh/år med ny fornybar kraftproduksjon frem til 2020. (Dette er nok til å kjøre 7 millioner elbiler 15.000 km/år.)
For at strømmen som elbilene bruker skal kunne eksporteres, så må man først bygge nok kabler til å eksportere det overskuddet vi allerede har, for deretter å bygge nok kabler for å få unna disse 26,4 TWh som kommer på toppen av den eksisterende produksjonen.
Så er det disse batteriene igjen da. Er det slik at den ikke eksisterende fabrikken til Elon, og de urealiserte planene om gjenbruk av batteriene, faktisk er gjennomførbare innen uoverskuelig fremtid, selv om den nåværende produsenten av batteriene, Panasonic, hevder det er svada og fantasier?
Panasonic må ha blitt overbevist om at det er mulig, da de er en ca 40% partner i batterifabrikken. De bidrar med ca 16 mrd kroner og mye knowhow.
Første fasen av fabrikken er forresten i drift, med produksjon av batteripakker i dag, og oppstart av celleproduksjon senere i år. Når den første fasen er innkjørt vil resten av bygget settes i gang.
Så er det jo slik at vannkraft ikke er helt miljøvennlig heller. Utstyret skal produseres, vann skal demmes opp, fisk fortrenges osv. selv om dette selvfølgelig er tilnærmet miljøvennlig i forhold til brenning av kull og olje, så vil økt forbruk av strøm også føre til økte problemer i andre sektorer.
Så klart finnes det negative aspekter. Det gjør det med all menneskelig aktivitet. Men ser man på CO2, NOX, PM2.5, PM10, mm, så bidrar vannkraft med neglisjerbare utslipp. Disse andre problemene får du gjørne snakke om.
Alt i alt så er min oppfatning at elbiler i Norge i beste fall er marginalt mer miljøvennlige enn nye biler som drives med fossile drivstoff. Det er absolutt ingen grunn til å gi økonomiske incentiver for disse bilene.
I verste fall burde slike incentiver vært rettet mot små sparsommelige elbiler med lavt strømforbruk, og forsåvidt også biler som drives med fossile brennstoff dersom de produserer under en viss mengde CO2 osv, ikke en Tesla som har dobbelt så høyt strømforbruk som småbilene.
Din oppfatning er feil, og dermed er også konklusjonene dine feil. Selv om man kjører en Tesla på EU strømmiks er den marginalt mer miljøvennlig enn konkurrerende fossilbiler, og her i Norge sørger den fornybare kraften for at en Tesla er *langt* mer miljøvennlig enn selv de minste fossilbilene.
Dette vil også forbedre seg. Der Model S er et svært flak av en bil, så vil Model 3 være mye mindre og mye mer miljøvennlig. Man kan f.eks se på luftmotstanden - Model 3 vil få en aerodynamisk koeffisient på 0,21 eller bedre. Det er ekstremt bra, og det er ingen tvil om at ved høy hastighet vil Model 3 være den mest energieffektive elbilen som er i salg i Norge. BMW i3 har f.eks 0,29 og Model S 0,24 - ved høy hastighet vil i3 bruke mer energi enn Model S.
Produksjonen vil også bli mer miljøvennlig. Ikke bare vil kraftbehovet reduseres betydelig ved bruk av ny batteriteknologi, men i tillegg vil denne kraften være fornybar ved Teslas batterifabrikk. Og på toppen av dette vil Model 3 i seg selv være en lettere og mindre komplisert bil som krever mindre energi å produseres.
Disse faktorene vil øke ett allerede stort forsprang på fossilbilene. Og det behøves. I Norge står veitransporten for ca 34% av CO2 utslippene (fratrukket olje/gass-sektoren). Den eneste teknologien som har noe håp om å få dette nært null er batteri-elektrisk drift.
Det snakkes mye om ny batteriteknologi, men GF bygges jo for å lage vanlige batterier til elbil......basert på Litium. Det er alvorlige mengder Litium som skal til for batteripakke til 500000 biler. .....Og er denne gruvedriften så miljøvennlig?
Hva er det som IKKE kan forsinke produksjon av Modell 3? Tesla modell X er forsinket 18 måneder bare pga av falcondørene!! Bremser?...... God del problemer med dagens Dårlige lykter( dugg/ vann)?....Underkjennes ved kontroll. Drive Unit?.....forsatt endel problemer. ......Det er straks 160 sider(elbilforum) som omhandler feil på Tesla modell S!!! Og servicesentere i Norge har laaaaang tid for å prøve å rette opp feil. Hva med tidoblet antall som må på verksted?
At man er medlem i en menighet som tror Musk er Gud, og tror han kan levere 300000 biler om to år er jo en privatsak........ Men sannsynligvis langt fra virkeligheten! Tesla vil nok kompromisse mye med modell 3, stakkars de første som får bilene....Tesla må både levere kvalitet( som dagens Tesla S ikke har, med alle feil) og kvantitet ( for at ikke "alle" trekker reservasjoner, gratispengene som Musk har fått)......
Musk må jo også prioritere sine høytflyvende fantasi prosjekter i tillegg
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det snakkes mye om ny batteriteknologi, men GF bygges jo for å lage vanlige batterier til elbil......basert på Litium. Det er alvorlige mengder Litium som skal til for batteripakke til 500000 biler. .....Og er denne gruvedriften så miljøvennlig?
Det finnes nok litium-reserver til milliarder av elbiler, og så klart har gruvedriften noen negative konsekvenser. Men det er nok ikke snakk om verre konsekvenser enn utvinning av jern til en motorblokk.
Hva er det som IKKE kan forsinke produksjon av Modell 3? Tesla modell X er forsinket 18 måneder bare pga av falcondørene!!
Falcon-dørene er bare en bit av forsinkelsene. De siste månedene har det vært mangler på diverse uspesifiserte deler som har vært utfordringen. I tillegg er det veldig tydelig at Model X ikke har vært veldig høyt prioritert før ca 2 år siden.
Produksjonsplanen i 2012, når Model X ble lansert, var en totalproduksjon på 20.000 Model S og 20.000 Model X per år, mens de i år vil produsere 40-50.000 av hver modell. Model S var en mye større suksess enn de hadde håpet på, og da hadde de ikke behov for Model X for å få opp totalvolumet. Det er først nå de nærmer seg grensene for etterspørsel på Model S, og da trenger de Model X for ytterligere vekst.
Nesten ubetydelige problemer etter at den nye DU ble tatt i bruk.
Det bør også nevnes at selv de gamle DUene hadde ikke veldig *dyre* problemer. Det var som oftest snakk om å demontere litt og så installere en del til noen få kroner, deretter montere ting sammen igjen.
Model 3 har også ett helt nytt DU-design, som innarbeider erfaringene fra både den gamle og nye DUen, med fokus på produserbarhet og pålitelighet.
......Det er straks 160 sider(elbilforum) som omhandler feil på Tesla modell S!!!
160 sider fra 2013 og fremover er da ikke så mye. Det går lett en side per feil, og kvaliteten har bedret seg betydelig fra de første bilene ble levert i Norge.
Og servicesentere i Norge har laaaaang tid for å prøve å rette opp feil. Hva med tidoblet antall som må på verksted?
Det er flere år til Model 3 er rullet ut i betydelig antall. Tesla planlegger å doble antall verksteder frem til 2017, og med bedre kvalitet på både nye Model S/X og Model 3 vil dette trolig fungere greit. Men noe ventetid på småplukk kan man også leve med.
Ellers er det jo interessant at Tesla Model S - luksusbilen som bruker enormt med strøm - kan kjøres ned mot 150-160 watt per km mens Peugeot ion som må sies å være en liten og rimelig elbil faktisk bruker omtrent det samme (16kwh batteri og en reell rekkevidde på 100km).
Men det er jo ingen som er misunnelige på Peugeoten
ion har 14.5kwh batteri og rekkevidde på 120 så det blir vel rundt 120 watt pr km.
Skal du klemme 120 ut av ion må du holde 70 på motorveien. Har i-mjau (Mitsubishi I-Miev) og klarer akkurat på håret tur/retur Moss (100 km) med passe temperatur (ikke behov for varme eller kjøling), selvsagt uten regn og helst med "slipstreaming" bak lastebiler/busser (dvs fart på 80-100) => 145 w pr km
OT i denne tråde: Og ja Tesla Modell 3 som startet denne spinoff tråden virker som en veldig spennende bil. Passe størrelse og en kjørelengde som gir nye muligheter i forhold til hva vi kan bruke en elbil til. Tesla Modell S blir for stor i mine øyne, mens X med Falcon doors virker lett upraktisk en 4-5 av årets måneder, selv om den skal å krok med akseptabel vektgrense.
Skal du klemme 120 ut av ion må du holde 70 på motorveien. Har i-mjau (Mitsubishi I-Miev) og klarer akkurat på håret tur/retur Moss (100 km) med passe temperatur (ikke behov for varme eller kjøling), selvsagt uten regn og helst med "slipstreaming" bak lastebiler/busser (dvs fart på 80-100) => 145 w pr km
i-MiEV er ganske lite aerodynamisk. Aerodynamikken er styrt av hvor aerodynamisk formen er, beskrevet av den aerodynamiske koeffisienten, "Cd", og hvor stort frontaeralet er, "A". Når man ganger disse tallene sammen får man "CdA", som er ett greit tall for sammenligning av luftmotstand. Her er CdA på noen biler:
i-MiEV: Cd x A = 0,33 x 2,23 m^2 = 0,769 Leaf: Cd x A = 0,32 x 2,28 m^2 = 0,729 i3: Cd x A = 0,29 x 2,38 m^2 = 0,690 Prius: Cd x A = 0,26 x 2,22 m^2 = 0,577 Model S: Cd x A = 0,24 x 2,34 m^2 = 0,562 Model 3: Cd x A = 0,21 x 2,2 m^2 = 0,462 (Arealet estimert.)
På en Model 3 vil energiforbruket gå mot ca 60% av forbruket til en i-MiEV ettersom farten øker. (Man må nok godt over 100 km/t.)
Har det kommet noen signaler fra storting eller regjering om når det skjer noe med tilskuddsordningene til elbil?
Det har kommet signaler om at mva-fritaket vil sees på i 2018. Trolig vil det bli byttet ut med ett tilskudd i en eller annen form. Kanskje får man mva-fritak for 200.000 av kjøpesummen e.l.
Men det er jo ingen som er misunnelige på Peugeoten
Jeg er nok ikke i nærheten av internetts mest ihuga forsvarer, det finnes vel ca 10 folk som virker som de ikke har noen fritid. Jeg bare interesserer meg for temaet og skriver om det når jeg har noen ledige øyeblikk for å koble av. Du har rett at jeg kan nok relativt mye om elbil. Jeg har lest det meste som har blitt skrevet siden ca 2012.
Det er ikke mange forskere som ytrer noe negativt om Tesla. Det er et par folk som er assosiert med SSB, først og fremst Bjart Holtsmark. (En litt latterliggjort figur som antar at elbiler kjører 7500 km per år, også kalt "en Bjart". Altså, f.eks "Jeg kjører fire Bjarter i året." Dette baserer han på flere år gamle tall innhentet ved EU kontroll (altså når bilene er 4 år gamle) på biler som Buddy.)
Journalister tar jo også stort sett feil med en gang de skriver om noe som krever et snev av teknisk innsikt. De kunne lett byttes ut med ett script som plukker opp engelskspråklige artikler og kjører de gjennom google translate. Unntaket er Teknisk Ukeblad, de er oppe på et OK nivå.
Og det stemmer at produksjonen av en Tesla fører til flere ganger høye utslipp enn produksjonen av en fossilbil, men ca 90% av utslippene til en fossilbil kommer i driftsfasen. Dermed, om en Tesla er 3 ganger mer forurensede å produsere, men bruker ren kraft, så kan den være 70% renere enn en fossilbil over levetiden.
Som forklart tidligere så henger ikke strømnettet *tilstrekkelig* sammen. Om koblingen mellom det norske markedet og resten av europa var perfekt, så ville prisforskjellen vært 0 øre/MWh. Men dette er ikke tilfelle, prisen på kontinentet varierer mye i forhold til norske priser. Det er også derfor man fortsetter å bygge sjøkabler.
En gang i fremtiden kan det kanskje hende at man har bygget tilstrekkelig med sjøkabler slik at kraften kan flyte fritt mellom markedene, men det vil ta tiår. Spesielt da det er snakk om et bevegelig mål. De grønne sertifikatene som Norge samarbeider med Sverige om har som mål å introdusere 26,4 TWh/år med ny fornybar kraftproduksjon frem til 2020. (Dette er nok til å kjøre 7 millioner elbiler 15.000 km/år.)
For at strømmen som elbilene bruker skal kunne eksporteres, så må man først bygge nok kabler til å eksportere det overskuddet vi allerede har, for deretter å bygge nok kabler for å få unna disse 26,4 TWh som kommer på toppen av den eksisterende produksjonen.
Panasonic må ha blitt overbevist om at det er mulig, da de er en ca 40% partner i batterifabrikken. De bidrar med ca 16 mrd kroner og mye knowhow.
Første fasen av fabrikken er forresten i drift, med produksjon av batteripakker i dag, og oppstart av celleproduksjon senere i år. Når den første fasen er innkjørt vil resten av bygget settes i gang.
Så klart finnes det negative aspekter. Det gjør det med all menneskelig aktivitet. Men ser man på CO2, NOX, PM2.5, PM10, mm, så bidrar vannkraft med neglisjerbare utslipp. Disse andre problemene får du gjørne snakke om.
Din oppfatning er feil, og dermed er også konklusjonene dine feil. Selv om man kjører en Tesla på EU strømmiks er den marginalt mer miljøvennlig enn konkurrerende fossilbiler, og her i Norge sørger den fornybare kraften for at en Tesla er *langt* mer miljøvennlig enn selv de minste fossilbilene.
Dette vil også forbedre seg. Der Model S er et svært flak av en bil, så vil Model 3 være mye mindre og mye mer miljøvennlig. Man kan f.eks se på luftmotstanden - Model 3 vil få en aerodynamisk koeffisient på 0,21 eller bedre. Det er ekstremt bra, og det er ingen tvil om at ved høy hastighet vil Model 3 være den mest energieffektive elbilen som er i salg i Norge. BMW i3 har f.eks 0,29 og Model S 0,24 - ved høy hastighet vil i3 bruke mer energi enn Model S.
Produksjonen vil også bli mer miljøvennlig. Ikke bare vil kraftbehovet reduseres betydelig ved bruk av ny batteriteknologi, men i tillegg vil denne kraften være fornybar ved Teslas batterifabrikk. Og på toppen av dette vil Model 3 i seg selv være en lettere og mindre komplisert bil som krever mindre energi å produseres.
Disse faktorene vil øke ett allerede stort forsprang på fossilbilene. Og det behøves. I Norge står veitransporten for ca 34% av CO2 utslippene (fratrukket olje/gass-sektoren). Den eneste teknologien som har noe håp om å få dette nært null er batteri-elektrisk drift.
Det er alvorlige mengder Litium som skal til for batteripakke til 500000 biler.
.....Og er denne gruvedriften så miljøvennlig?
Hva er det som IKKE kan forsinke produksjon av Modell 3?
Tesla modell X er forsinket 18 måneder bare pga av falcondørene!!
Bremser?...... God del problemer med dagens
Dårlige lykter( dugg/ vann)?....Underkjennes ved kontroll.
Drive Unit?.....forsatt endel problemer.
......Det er straks 160 sider(elbilforum) som omhandler feil på Tesla modell S!!!
Og servicesentere i Norge har laaaaang tid for å prøve å rette opp feil.
Hva med tidoblet antall som må på verksted?
At man er medlem i en menighet som tror Musk er Gud, og tror han kan levere 300000 biler om to år er jo en privatsak........ Men sannsynligvis langt fra virkeligheten!
Tesla vil nok kompromisse mye med modell 3, stakkars de første som får bilene....Tesla må både levere kvalitet( som dagens Tesla S ikke har, med alle feil) og kvantitet ( for at ikke "alle" trekker reservasjoner, gratispengene som Musk har fått)......
Musk må jo også prioritere sine høytflyvende fantasi prosjekter i tillegg
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det finnes nok litium-reserver til milliarder av elbiler, og så klart har gruvedriften noen negative konsekvenser. Men det er nok ikke snakk om verre konsekvenser enn utvinning av jern til en motorblokk.
Falcon-dørene er bare en bit av forsinkelsene. De siste månedene har det vært mangler på diverse uspesifiserte deler som har vært utfordringen. I tillegg er det veldig tydelig at Model X ikke har vært veldig høyt prioritert før ca 2 år siden.
Produksjonsplanen i 2012, når Model X ble lansert, var en totalproduksjon på 20.000 Model S og 20.000 Model X per år, mens de i år vil produsere 40-50.000 av hver modell. Model S var en mye større suksess enn de hadde håpet på, og da hadde de ikke behov for Model X for å få opp totalvolumet. Det er først nå de nærmer seg grensene for etterspørsel på Model S, og da trenger de Model X for ytterligere vekst.
Ikke noe mer enn andre biler. Model S/X benytter seg av standard bremser fra Brembo.
Designet fra ca 2010 var for dårlig, men på bilene som levers i dag er designet betydelig forbedret. De som får problemer får de nye delene.
Nesten ubetydelige problemer etter at den nye DU ble tatt i bruk.
Det bør også nevnes at selv de gamle DUene hadde ikke veldig *dyre* problemer. Det var som oftest snakk om å demontere litt og så installere en del til noen få kroner, deretter montere ting sammen igjen.
Model 3 har også ett helt nytt DU-design, som innarbeider erfaringene fra både den gamle og nye DUen, med fokus på produserbarhet og pålitelighet.
160 sider fra 2013 og fremover er da ikke så mye. Det går lett en side per feil, og kvaliteten har bedret seg betydelig fra de første bilene ble levert i Norge.
Det er flere år til Model 3 er rullet ut i betydelig antall. Tesla planlegger å doble antall verksteder frem til 2017, og med bedre kvalitet på både nye Model S/X og Model 3 vil dette trolig fungere greit. Men noe ventetid på småplukk kan man også leve med.
Musk er ikke involvert i f.eks Hyperloop til nevneverdig grad. Han har det alt for travelt med å styre SpaceX og Tesla.
ion har 14.5kwh batteri og rekkevidde på 120 så det blir vel rundt 120 watt pr km.
Har i-mjau (Mitsubishi I-Miev) og klarer akkurat på håret tur/retur Moss (100 km) med passe temperatur (ikke behov for varme eller kjøling), selvsagt uten regn og helst med "slipstreaming" bak lastebiler/busser (dvs fart på 80-100) => 145 w pr km
OT i denne tråde:
Og ja Tesla Modell 3 som startet denne spinoff tråden virker som en veldig spennende bil. Passe størrelse og en kjørelengde som gir nye muligheter i forhold til hva vi kan bruke en elbil til.
Tesla Modell S blir for stor i mine øyne, mens X med Falcon doors virker lett upraktisk en 4-5 av årets måneder, selv om den skal å krok med akseptabel vektgrense.
i-MiEV er ganske lite aerodynamisk. Aerodynamikken er styrt av hvor aerodynamisk formen er, beskrevet av den aerodynamiske koeffisienten, "Cd", og hvor stort frontaeralet er, "A". Når man ganger disse tallene sammen får man "CdA", som er ett greit tall for sammenligning av luftmotstand. Her er CdA på noen biler:
i-MiEV: Cd x A = 0,33 x 2,23 m^2 = 0,769
Leaf: Cd x A = 0,32 x 2,28 m^2 = 0,729
i3: Cd x A = 0,29 x 2,38 m^2 = 0,690
Prius: Cd x A = 0,26 x 2,22 m^2 = 0,577
Model S: Cd x A = 0,24 x 2,34 m^2 = 0,562
Model 3: Cd x A = 0,21 x 2,2 m^2 = 0,462 (Arealet estimert.)
På en Model 3 vil energiforbruket gå mot ca 60% av forbruket til en i-MiEV ettersom farten øker. (Man må nok godt over 100 km/t.)
Det har kommet signaler om at mva-fritaket vil sees på i 2018. Trolig vil det bli byttet ut med ett tilskudd i en eller annen form. Kanskje får man mva-fritak for 200.000 av kjøpesummen e.l.