Jeg synes debatten om hvordan strømmen produseres i dag bommer litt på målskiven. Hvis man ser på klimaspørsmålet i en større sammenheng er det et enkelt poeng: Alle klimautslipp må kuttes bort (0 netto utslipp innen 2050). Fossilt brennstoff er ikke en del av den fremtiden - elektrisk fremdrift basert på forbybar energi er det. Omleggingen må starte så raskt som mulig. At det henger igjen gamle kullkraftverk osv. på strømnettet er ikke et argument mot omlegging til elbil.
Forøvrig utgjør fornybar strøm ca. 60% av ny strømforsyning globalt, og mer i Europa. Det er derfor rimelig å si at mesteparten av det økte strømforbruket som kommer fra omlegging til elbil er fornybar allerede i dag. Så omstillingen er godt i gang.
Hvis man ser på klimaspørsmålet i en større sammenheng er det et enkelt poeng: Alle klimautslipp må kuttes bort (0 netto utslipp innen 2050). Fossilt brennstoff er ikke en del av den fremtiden - elektrisk fremdrift basert på forbybar energi er det.
Null-utslipp er hippie-drømmer og fri fantasi, og er etter min mening helt umulig innen den tidsrammen. Noe slikt vil kreve ny teknologi som vi per i dag ikke aner hva er.
En Tesla som går på kraft produsert ved et vannkraftverk i indre Troms har ikke null-utslipp. Det er fremdeles klimaproblemer knyttet til produksjon, både av bilen, kraftverket og transporten av strømmen, og alle delene som trengs for dette, for å ikke snakke om alle de små detaljene mange ser ut til å glemme når de hevder null-utslipp er så enkelt som å bygge flere vannkraftverk.
Selv kablene som strekkes fra vannkraftverket til garasjen din for å lade radiobilen er produsert på fabrikker som smelter metall og slipper ut diverse ufyseligheter, og isolasjonen på kabelen er sannsynligvis laget av noe petroleumsbaserte plastikkgreier. Så må man ikke glemme all laksen som ikke lengre har noen elv å gyte i, etter at elven har blitt demmet opp av en lokal bonde for å levere "miljøvennlig" strøm. Det er også miljøskader.
En gammel trådsykkel er nok det nærmeste man kommer "miljøvennlig", i det minste etter apostlenes hester. For selv om ikke sykler er så veldig miljøvennlige å produsere, er en sykkel langt mer miljøvennlig enn en Tesla. Men, tråsykkel passer nok dårlig for de aller fleste som har kjøpt Tesla, selv om ingen av dem har kjøpt el-bil for å slippe avgifter, alle har selvfølgelig kjøpt for å redde verden, ikke egen lommebok.
Det er ikke noe problem å bevege oss over til et 100% fornybart samfunn. Det vil ta tid og energi, men ser man langt nok frem i tid er jeg sikker på at vi vil klare det.
Det finnes ikke et eneste bruksområde for ikke-fornybare ressurser som ikke kan erstattes av fornybare ressurser.
Hvis man ser på klimaspørsmålet i en større sammenheng er det et enkelt poeng: Alle klimautslipp må kuttes bort (0 netto utslipp innen 2050). Fossilt brennstoff er ikke en del av den fremtiden - elektrisk fremdrift basert på forbybar energi er det.
Null-utslipp er hippie-drømmer og fri fantasi, og er etter min mening helt umulig innen den tidsrammen. Noe slikt vil kreve ny teknologi som vi per i dag ikke aner hva er.
"People who say it cannot be done should not interrupt those who are doing it." (Shaw)
Jeg er enig i at det kreves ny teknologi, og at den er vanskelig overskuelig. Nå er det heldigvis slik i vår tidsalder at hver år bringer veldig mye ny teknologi, slik at det i 2050 vil se helt anderledes ut.
Teknologiutviklingen drives av hva samfunnet etterspør. Vi kan derfor ikke unnlate å gjøre alt vi kan år for år for å redusere utslippene. Akkurat nå er elektrifisering av bilparken en av mange tiltak som åpenbart er nødvendige. Gjennom vår fokus på dette vil teknologiløsningene også komme.
Utslippene skal til NETTO null. Muligens vil dette oppnås ved at noen sektorer har moderate utslipp, mens andre har negative utslipp (dvs. karbonfangst).
Det er ikke noe problem å bevege oss over til et 100% fornybart samfunn. Det vil ta tid og energi, men ser man langt nok frem i tid er jeg sikker på at vi vil klare det.
Det finnes ikke et eneste bruksområde for ikke-fornybare ressurser som ikke kan erstattes av fornybare ressurser.
Vel jeg MÅ kjøre bil idag og også i minus 25 grader. Det finnes ingen kollektiv trafikk som kan erstatte bil........
Elbil er hvertfall ikke alternativ i utkantNorge, selv om fanatikere sier noe annet. Min mor har feks over 90 km til "butikken"......... Veier kan være stengte, med omkjøring på 100-200 km.......
Kommer ikke akkurat i media hvor fortreffelig elbil er, når man står i minus 20 grader langt inni Finland uten strøm........ Dessuten er noen av elbilene bare halvferdige og får nye feil etterhvert som gamle blir fikset......... Altså ikke spesielt driftssikre!
Mange har Elon Musk som den store guden, som man også låner penger til på ubestemt tid: Altså reservering av Tesla 3.
Har ikke sansen for hykleri med elbil, hvor alibi er "miljøvennlig"! ..... Mens egentlig årsaken er: parkere gratis, slippe avgifter(mva og bompenger) , kjøre i kollektiv felt og kanskje viktigste punkt! Slippe å bruke kollektivtransport til jobb og heller kjøre med egen elbil... Intenciver med elbil ligner på fordel som kommunistpamper hadde i gamle USSR.
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vel jeg MÅ kjøre bil idag og også i minus 25 grader. Det finnes ingen kollektiv trafikk som kan erstatte bil........
Elbil er hvertfall ikke alternativ i utkantNorge, selv om fanatikere sier noe annet. Min mor har feks over 90 km til "butikken"......... Veier kan være stengte, med omkjøring på 100-200 km.......
Kommer ikke akkurat i media hvor fortreffelig elbil er, når man står i minus 20 grader langt inni Finland uten strøm........
En 90 kWh Model S eller en Model 3 med største batteri vil være et helt greit alternativ. 180 km i -25C er null problem. 380 km i -25C er heller ikke noe problem om man er forsiktig på gassen.
Så klart, det kan være greit å vente til man har hurtigladere i Finnmark. I dag er det ingen i Finnmark, de nærmeste er i Tromsø og på Setermoen. Hurtigladerne er ett godt sikkerhetsnett for resten av landet.
Dessuten er noen av elbilene bare halvferdige og får nye feil etterhvert som gamle blir fikset......... Altså ikke spesielt driftssikre!
Hvis du tenker på Model S så har den like god driftssikkerhet som Mercedes S-klasse (below average). De andre elbilene har stort sett veldig god driftssikkerhet.
Har ikke sansen for hykleri med elbil, hvor alibi er "miljøvennlig"! ..... Mens egentlig årsaken er: parkere gratis, slippe avgifter(mva og bompenger) , kjøre i kollektiv felt og kanskje viktigste punkt! Slippe å bruke kollektivtransport til jobb og heller kjøre med egen elbil... Intenciver med elbil ligner på fordel som kommunistpamper hadde i gamle USSR.
Så klart er en av grunnene til at folk velger elbil økonomi. Det er også en av de viktigste grunnene for å kjøpe en hvilken som helst fossilbil. Men det er også mange fordeler med elbil som ikke er relatert til insentiver.
Det ser man f.eks i USA, der Model S er den mestselgende premiumbilen i sin prisklasse, og man ikke har nevneverdig med insentiver.
Min sist anskaffede T-skjorte har teksten på brystet: "Elbiler har ingen fordeler"
For de som ikke tar ordspillet snur jeg meg rundt og viser den engelske teksten på ryggen: "Electrical cars need no distributor" - med signatur "Niklas".
Eget design. (Spreadshirt.no er et greit sted for å få laget egendesignede T-skjorter.)
Det er ikke noe problem å bevege oss over til et 100% fornybart samfunn. Det vil ta tid og energi, men ser man langt nok frem i tid er jeg sikker på at vi vil klare det.
Det finnes ikke et eneste bruksområde for ikke-fornybare ressurser som ikke kan erstattes av fornybare ressurser.
Vel jeg MÅ kjøre bil idag og også i minus 25 grader. Det finnes ingen kollektiv trafikk som kan erstatte bil........
Elbil er hvertfall ikke alternativ i utkantNorge, selv om fanatikere sier noe annet. Min mor har feks over 90 km til "butikken"......... Veier kan være stengte, med omkjøring på 100-200 km.......
Kommer ikke akkurat i media hvor fortreffelig elbil er, når man står i minus 20 grader langt inni Finland uten strøm........ Dessuten er noen av elbilene bare halvferdige og får nye feil etterhvert som gamle blir fikset......... Altså ikke spesielt driftssikre!
Mange har Elon Musk som den store guden, som man også låner penger til på ubestemt tid: Altså reservering av Tesla 3.
Har ikke sansen for hykleri med elbil, hvor alibi er "miljøvennlig"! ..... Mens egentlig årsaken er: parkere gratis, slippe avgifter(mva og bompenger) , kjøre i kollektiv felt og kanskje viktigste punkt! Slippe å bruke kollektivtransport til jobb og heller kjøre med egen elbil... Intenciver med elbil ligner på fordel som kommunistpamper hadde i gamle USSR.
Min sist anskaffede T-skjorte har teksten på brystet: "Elbiler har ingen fordeler"
For de som ikke tar ordspillet snur jeg meg rundt og viser den engelske teksten på ryggen: "Electrical cars need no distributor" - med signatur "Niklas".
Eget design. (Spreadshirt.no er et greit sted for å få laget egendesignede T-skjorter.)
Forøvrig utgjør fornybar strøm ca. 60% av ny strømforsyning globalt, og mer i Europa. Det er derfor rimelig å si at mesteparten av det økte strømforbruket som kommer fra omlegging til elbil er fornybar allerede i dag. Så omstillingen er godt i gang.
Null-utslipp er hippie-drømmer og fri fantasi, og er etter min mening helt umulig innen den tidsrammen. Noe slikt vil kreve ny teknologi som vi per i dag ikke aner hva er.
En Tesla som går på kraft produsert ved et vannkraftverk i indre Troms har ikke null-utslipp.
Det er fremdeles klimaproblemer knyttet til produksjon, både av bilen, kraftverket og transporten av strømmen, og alle delene som trengs for dette, for å ikke snakke om alle de små detaljene mange ser ut til å glemme når de hevder null-utslipp er så enkelt som å bygge flere vannkraftverk.
Selv kablene som strekkes fra vannkraftverket til garasjen din for å lade radiobilen er produsert på fabrikker som smelter metall og slipper ut diverse ufyseligheter, og isolasjonen på kabelen er sannsynligvis laget av noe petroleumsbaserte plastikkgreier.
Så må man ikke glemme all laksen som ikke lengre har noen elv å gyte i, etter at elven har blitt demmet opp av en lokal bonde for å levere "miljøvennlig" strøm. Det er også miljøskader.
En gammel trådsykkel er nok det nærmeste man kommer "miljøvennlig", i det minste etter apostlenes hester.
For selv om ikke sykler er så veldig miljøvennlige å produsere, er en sykkel langt mer miljøvennlig enn en Tesla.
Men, tråsykkel passer nok dårlig for de aller fleste som har kjøpt Tesla, selv om ingen av dem har kjøpt el-bil for å slippe avgifter, alle har selvfølgelig kjøpt for å redde verden, ikke egen lommebok.
Det finnes ikke et eneste bruksområde for ikke-fornybare ressurser som ikke kan erstattes av fornybare ressurser.
Vel jeg MÅ kjøre bil idag og også i minus 25 grader. Det finnes ingen kollektiv trafikk som kan erstatte bil........
Elbil er hvertfall ikke alternativ i utkantNorge, selv om fanatikere sier noe annet.
Min mor har feks over 90 km til "butikken"......... Veier kan være stengte, med omkjøring på 100-200 km.......
Kommer ikke akkurat i media hvor fortreffelig elbil er, når man står i minus 20 grader langt inni Finland uten strøm........
Dessuten er noen av elbilene bare halvferdige og får nye feil etterhvert som gamle blir fikset......... Altså ikke spesielt driftssikre!
Mange har Elon Musk som den store guden, som man også låner penger til på ubestemt tid: Altså reservering av Tesla 3.
Har ikke sansen for hykleri med elbil, hvor alibi er "miljøvennlig"!
..... Mens egentlig årsaken er: parkere gratis, slippe avgifter(mva og bompenger) , kjøre i kollektiv felt og kanskje viktigste punkt! Slippe å bruke kollektivtransport til jobb og heller kjøre med egen elbil...
Intenciver med elbil ligner på fordel som kommunistpamper hadde i gamle USSR.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
En 90 kWh Model S eller en Model 3 med største batteri vil være et helt greit alternativ. 180 km i -25C er null problem. 380 km i -25C er heller ikke noe problem om man er forsiktig på gassen.
Så klart, det kan være greit å vente til man har hurtigladere i Finnmark. I dag er det ingen i Finnmark, de nærmeste er i Tromsø og på Setermoen. Hurtigladerne er ett godt sikkerhetsnett for resten av landet.
Hvis du tenker på Model S så har den like god driftssikkerhet som Mercedes S-klasse (below average). De andre elbilene har stort sett veldig god driftssikkerhet.
Ikke akkurat ubestemt tid. Leveransene starter i 2017 (2018 i Norge), og man kan når som helst få tilbake pengene om man vil.
Så klart er en av grunnene til at folk velger elbil økonomi. Det er også en av de viktigste grunnene for å kjøpe en hvilken som helst fossilbil. Men det er også mange fordeler med elbil som ikke er relatert til insentiver.
Det ser man f.eks i USA, der Model S er den mestselgende premiumbilen i sin prisklasse, og man ikke har nevneverdig med insentiver.
For de som ikke tar ordspillet snur jeg meg rundt og viser den engelske teksten på ryggen: "Electrical cars need no distributor" - med signatur "Niklas".
Eget design. (Spreadshirt.no er et greit sted for å få laget egendesignede T-skjorter.)
Ja, ja, det er bra at DU ikke er fanatisk, da...
Hehe, den var morsom