Får stikke innom de plassene og kikke litt og, all info er nyttig før jeg går igang.
250 w nominell effekt, det er vel da ett spørsmål om hvor mye effekt motoren klarer å presse ut av seg i de korte periodene. DEt vil si kvaliteten på motoren. Det gjør vel egentlig ikke at man kan gå opp til 500W motor uansett, for det er vel hva motoren er dimensjonert for som betyr noe? Men har vel gått opp en lite hakk på motoren til 350W, er tross alt over 100 kg, og må vel ha litt ekstra effekt for å dekke for det
Prøvde å presse litt på prisene hos leverandøren, men der var det intet å hente. Så siden jeg ikke har funnet noe andre så blir det antageligvis kittet over jeg går for, men skal gjøre litt mere research.
OFf topic er lov det, El sykkel har jeg stor tro på, kan jeg få ned bilkjøringen så er det verdt det. Jeg bruker 10 min på å sykle til jobb, mens med bilen tar det 20 min hvis det ikke er kø. Sponset el sykkel til madammen ifjor, og hun går og gleder seg til å ta sykkelen frem igjen. NEkter plent å sykle på vinteren så det må være bare veier.
Jeg ville definitivt gå for forhjulsdrift om jeg skulle satt elmotor på en av syklene mine. Grunnen er at jeg da får trekk på begge hjul, noe som er mer savnet enn motorhjelp både i skogen og med tilhenger på dagens føre (10cm dyp løs og kram snø).
Forhjulsdrift er mye billigere og lettere løsning å montere, men har bestemt meg for krankmotor, går vel litt på følelse enn fornuft kanskje. Grunnen er at på grunn av is så vil jeg holde vekten og kraften på bakhjulet. Forjulet vil jeg ikke ha noe særlig på fordi ved is så ser jeg at jeg kan begynne å spinne (gjør det på bakhjulet titt og ofte idag), samt at det er lettere for meg å ta kontrollen hvis bakhjulet glir ut enn hvis forhjulet glir ut. Glir bakhjulet ut så detter jeg ned på siden , glir forhjulet ut så fyker jeg antageligvis med hodet først fremover. Tror uansett at man ikke får "4 hjulsdrift følelsen" på en sykkel. Skulle jeg kun sykle i fin snø uten hard is /slaps / skare eller annet så kan jeg være med på forhjulsdrift. Men da hadde jeg og nok gått for en fatbike.
Stuper jeg ikke over styret en gang i timen, er terrenget for enkelt - er mitt treningsmotto. Jeg ser poenget ditt med at man heller vil ha slipp på bakhjul enn framhjul, men argumentet gjelder jo bare hvis du ikke har planer om å trå selv. Elsykler skal jo være slik at motoren er en hjelpemotor, ikke en hovedfremdriftskilde.
Tror det er noen i Trondheim som bygger El-sykler, men vet ikke noe om dem.
Har kjøpt motor av dem. Kan anbefales. Krankmotor Bafang. Bafang er en av de bedre. Har både krankmotorer og navmotorer. Kran anbefales, da man kan gire med motor. På nav kan man normalt ikke det. Men krankmotor er fort dobbelt så dyrt. Det er lite vekt foran på en sykkel, så jeg liker å ha den bak...
Stuper jeg ikke over styret en gang i timen, er terrenget for enkelt - er mitt treningsmotto. Jeg ser poenget ditt med at man heller vil ha slipp på bakhjul enn framhjul, men argumentet gjelder jo bare hvis du ikke har planer om å trå selv. Elsykler skal jo være slik at motoren er en hjelpemotor, ikke en hovedfremdriftskilde.
Hehe, du er nok litt tøffere enn meg i sykling. Er nok litt tøffere når jeg er på treningstur med sykkelen, men til fra jobb/butikk så vil jeg helst unngå noe møte med bakken. Planen er jo trå selv, argumentet mitt var mere det at det er ofte is der jeg sykler og vil ha kraften der jeg kjenner den, altså bakhjulet. Kraft på fremhjulet ser jeg mere som noe som er vanskeligere å holde kontroll over, dog har jeg ikke noe referanse eller erfaring så det er mere synsing. Kyrre Husker du hva dette firmaet heter? Og hvordan de er i pris. Bafang er nok hva jeg kommer til å gå for, krankmotor er foretrukket. Men har ikke helt bestemt meg enda.
http://elsykkelbutikken.no og Kristoffer Stork. bra service og kunnskap. Har også service i landet på motorene. Slipper så sende de til Kina. Tror jeg måtte ut med 7 tusen eller noe?
Takker, har dog allerede bestilt fra Kina, skal være her om 2-3 uker. Designet på motoren ser ikke akkurat så komplisert ut, så tror jeg fint skal kunne reparere den selv hvis det er noe som skjer, med reservedeler fra ebay/kina. Mere usikker på batteriet og hvor lenge det vil holde.
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,30.0.html
250 w nominell effekt, det er vel da ett spørsmål om hvor mye effekt motoren klarer å presse ut av seg i de korte periodene. DEt vil si kvaliteten på motoren. Det gjør vel egentlig ikke at man kan gå opp til 500W motor uansett, for det er vel hva motoren er dimensjonert for som betyr noe? Men har vel gått opp en lite hakk på motoren til 350W, er tross alt over 100 kg, og må vel ha litt ekstra effekt for å dekke for det
Prøvde å presse litt på prisene hos leverandøren, men der var det intet å hente.
Så siden jeg ikke har funnet noe andre så blir det antageligvis kittet over jeg går for, men skal gjøre litt mere research.
OFf topic er lov det, El sykkel har jeg stor tro på, kan jeg få ned bilkjøringen så er det verdt det. Jeg bruker 10 min på å sykle til jobb, mens med bilen tar det 20 min hvis det ikke er kø.
Sponset el sykkel til madammen ifjor, og hun går og gleder seg til å ta sykkelen frem igjen. NEkter plent å sykle på vinteren så det må være bare veier.
http://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-elsykkelguiden/
Jeg ser poenget ditt med at man heller vil ha slipp på bakhjul enn framhjul, men argumentet gjelder jo bare hvis du ikke har planer om å trå selv. Elsykler skal jo være slik at motoren er en hjelpemotor, ikke en hovedfremdriftskilde.
Har kjøpt motor av dem. Kan anbefales. Krankmotor Bafang. Bafang er en av de bedre.
Har både krankmotorer og navmotorer. Kran anbefales, da man kan gire med motor. På nav kan man normalt ikke det. Men krankmotor er fort dobbelt så dyrt. Det er lite vekt foran på en sykkel, så jeg liker å ha den bak...
Hehe, du er nok litt tøffere enn meg i sykling. Er nok litt tøffere når jeg er på treningstur med sykkelen, men til fra jobb/butikk så vil jeg helst unngå noe møte med bakken. Planen er jo trå selv, argumentet mitt var mere det at det er ofte is der jeg sykler og vil ha kraften der jeg kjenner den, altså bakhjulet. Kraft på fremhjulet ser jeg mere som noe som er vanskeligere å holde kontroll over, dog har jeg ikke noe referanse eller erfaring så det er mere synsing.
Kyrre
Husker du hva dette firmaet heter? Og hvordan de er i pris.
Bafang er nok hva jeg kommer til å gå for, krankmotor er foretrukket. Men har ikke helt bestemt meg enda.
Tror jeg måtte ut med 7 tusen eller noe?
Designet på motoren ser ikke akkurat så komplisert ut, så tror jeg fint skal kunne reparere den selv hvis det er noe som skjer, med reservedeler fra ebay/kina. Mere usikker på batteriet og hvor lenge det vil holde.