535
8
0
oppsigelse bredbånd
131
0
Har et spørsmål som kanskje denne gjengen her inne kan synse litt om :p
Oppsigelsestid er helt vanlig, både ved leie av bolig og bredbåndsabonnement.
Har man sagt opp en leilighet er det helt normalt og rimelig at man disponerer denne frem til oppsigelsestiden går ut, ofte ved månedsslutt 1-3mnd etter oppsigelse.
Men med bredbånd derimot, byttet til nytt abonnement som ble aktivt den 5. Juli. Siden det er sagt opp i Juni, kreves det betaling ut Juli. Dette står i avtalen, og er ingen problem avtalemessig. Problemet er at den 5. blir linjen overført, og det er ingen mulighet for meg å benytte meg av den tjenesten jeg har betalt for ut måneden. Spørsmålet mitt blir da, er det lov å frata meg en tjeneste jeg har og må betale for?
Oppsigelsestid er helt vanlig, både ved leie av bolig og bredbåndsabonnement.
Har man sagt opp en leilighet er det helt normalt og rimelig at man disponerer denne frem til oppsigelsestiden går ut, ofte ved månedsslutt 1-3mnd etter oppsigelse.
Men med bredbånd derimot, byttet til nytt abonnement som ble aktivt den 5. Juli. Siden det er sagt opp i Juni, kreves det betaling ut Juli. Dette står i avtalen, og er ingen problem avtalemessig. Problemet er at den 5. blir linjen overført, og det er ingen mulighet for meg å benytte meg av den tjenesten jeg har betalt for ut måneden. Spørsmålet mitt blir da, er det lov å frata meg en tjeneste jeg har og må betale for?
Hjemme blir det overgang til fiber utpå høsten, er usikker på når jeg skal tørre å si opp ADSL abonnementet ...
Tampen lå i tomtegrensa i Oktober, akkurat så min motoriserte spade klarte å klore høl i tæla for å få den inn til husveggen. 1. Mai våknet de igjen og skulle installere. Høhh... ingen fiber i røret...
Etter 3 forsøk kom det fiber i røret og i dag kom installatøren.
Jeg ymtet frempå til en av de som skulle blåse fiber at jeg synes det var dårlig planlegging. Planlegging!? Da bare ristet han på hodet. Denslags drev de visst ikke med.
Hadde jeg sagt opp DSL da selgeren sa jeg ville ha fiber tilkoblet så hadde jeg måttet kjøre 3/4 år på mobilt bredbånd.
Så gjør din egen vurdering, men ha et godt mobilt bredbånd i bakhånd om du baserer din oppsigelse (av DSL) på Viken Fiber sine prognoser. Nå bare krysser jeg fingrene for at servicenivået er like bra som Nextgentel. De har løst de få problemene jeg har hatt med deres tjenester i maange år.
Det var aldri snakk om å si opp hos NextGenTel og RiksTV før jeg faktisk så at fiberen ble koblet opp. Ja, jeg var faktisk i tvil om CD noensinne ville klare å levere.
Canal digital fiber dette som er eid av canal telenor. De gir gratis mobilt bredbånd etter 1 september dersom de ikke har blitt ferdig. Ironien her er jo at de bygger ut fiber med støtte fra fylkeskommunen forsi det er dårlig 4g dekning i området.. fordelen med canal digital er at om 1 år kan man bytte til den fiber leverandøren man ønsker ettersom fiberen er da åpen.
Jeg beholdt ISDN (bedre telefonkvalitet har vi aldri hatt!) en god stund etter at fiberen kom, som en nødløsning i tilfelle det ble trøbble med fiberen - jeg har liggende et ISDN TA til PCen fra 90-tallet. Det var i den tiden at Telenor begynte å rasle med sablene og true med at de ville kutte ut all ISDN/POTS og flytte samtlige kunder over på IP-telefoni. Men noen tidsplaner for stenging kunne de ikke gi - alt de kunne fortelle var at jeg for IP-telefoni også var nødt til å ha bredbånd fra Telenor, og de hadde ingen planer for fiber i mitt strøk, det måtte bli ADSL.
Det var dråpen som fikk begeret til å flyte over for meg (Telenor har direkte provosert meg tidligere også, som da de skulle sende en montør, til 1500 kr, for å forandre navnet på regningsmottaker, "i tilfelle den andre personen ville ha endring i installasjonen" - uansett hva jeg sa om at det ikke skulle endres noe), og jeg ga kontant beskjed om at det betydde oppsigelse av abonnementet. Jeg savner fortsatt ISDN-kvalitet når jeg snakker i telefon, men jeg savner ikke Telenor som leverandør...