#11
 21,481     Enebolig     0

Jeg er redd hypen rundt elbiler og lading tar litt av. Det vanlige lademønsteret for "all fremtid" vil være lading over natten ved bolig gjennom 10a og 16a kurser. Årsak? Fordi forbruket ikke vil kreve mer.

En elbil bruker ca 0,2 kw / km. De fleste kjører 50-100 km/ dag. Det gjør at selv om du har en Tesla med 84 kw batteri i garasjen, så vil normalt forbruk være at du lader den opp med 10 - 20 kw per dag (les: natt) For å holde den på optimalt ladenivå. Ergo vil det ikke komme noe stort behov for å øke sikringskurser i de tusen hjem; det koster mer enn det smaker.

Min Leaf med 24kw batteri lades i snitt seks timer pr natt på en 10a kurs da jeg kjører endel Påvirker det strømforbruket i heimen? Ja. Plager det meg? Ikke mer enn å ha en 2000w varmeovn på i like lenge.

Er det av betydning for strømnettet om det installeres 100.000 nye 2000w varmeovner over de neste ti årene? Jeg håper virkelig ikke det står så dårlig til med infrastrukturen vår.


Fremtiden er jo at elbiler også blir familiebil, og når de ikke lenger er "nr. 2 biler" skal de også tilpasses langkjøring. Da er det mer enn tur/retur jobb som gjelder. En 16A plugg vil ikke takle hurtig lading.

Nettet takler ikke elbiler i ethvert hjem pr dags dato, men oppgraderes "i takt" med omsetningen av biler.

   #12
 725     Lier     0
For de som lurer så sendte discovery en episode om hvordan tekokern kan knele nettet i England. Mener det var i cl finalen. Pausa kommer, så godt som alle satte på tekokern sin. Da hadde kraftselskapene på forhånd guffa opp produksjon! Bør ses.

Det er i den sammenhengen jeg ser for meg at "alle" plugger inn bilen ca klokka 4-5 hver dag.
Signatur
   #13
 21,481     Enebolig     0
Har ikke sett programmet, men tidspunkt for tilkobling av ladere vil ikke være så nøyaktig at man får et enormt spenningsfall. Det vil absolutt bli spenningsfall, spesielt på høyt belastede trafoer, men det kan ikke sammenliknes med å legge inn noen millioner belastninger i samme sekund.
   #15
 923     0
Er vel ikke lenge før wattmetret står på kjøkkenveggen igjen og man betaler for overforbuk...
   #16
 21,481     Enebolig     0
Nja, AMS målerne går nok heller for regulering av pris etter tidspunkt på døgnet.
  (trådstarter)
   #17
 24,032     Akershus     0

Har ikke sett programmet, men tidspunkt for tilkobling av ladere vil ikke være så nøyaktig at man får et enormt spenningsfall. Det vil absolutt bli spenningsfall, spesielt på høyt belastede trafoer, men det kan ikke sammenliknes med å legge inn noen millioner belastninger i samme sekund.


Det er nok ikke innkoblingssjokket som er problemet, men at det generelle strømtrekket øker. Med el-bil vil laderne stå og putre i timesvis etter at folk er kommet hjem.
Signatur

   #19
 1,293     Nordpolen     0
Når elbilen er solgt i nok eksemplarer så begynner myndighetene å skru opp prisene, blir moro å følge strømprisene etterhvert...
pwb
   #20
 2,256     Ski     0

Når elbilen er solgt i nok eksemplarer så begynner myndighetene å skru opp prisene, blir moro å følge strømprisene etterhvert...


Det vil være en grense for hvor mye strømprisene kan øke, derfor vil det komme til det punktet at elbiler er akkurat like dyre som andre biler og vil koste akkurat like mye å bruke, hvordan man priser bruken skal bli artig å se, sikkert GPS overvåkning med en km avgift.