#21
 992     Østlandet     0
Mitt poeng er at det er begrenset hvor mye elbillading vil trekke. Folk kjører lite i hverdagen, langtur i ferie er kun sporadisk. Uavhengig av kommende størrelser på batterier, vil folk fortsette å kjøre like lite som de gjør med bensinbil.

0,2kw / km vil fortsette å være normalt forbruk, kanskje +50% for større biler som vw sharan. Snitt kjørelengde er vel ca 17000km, så er det bare å gange opp. Fantastene håper på 100k elbiler innen 2020.

   #22
 342     Hordaland     0
E-verkene må stille strenge krav til at laderne må ha PFC funksjon for å ikke lage harmoniske forstyrrelser og varmgang i kontaktene.  Alle strømkunder burde bli belastes med maks effekt uttak og kostnad per kwh.  Det vil være fordelaktig for oss som har investert i varmepumper og har litt kontroll på effekt uttaket.
   #23
 4,110     Akershus (Follo)     0
Er ikke (aktiv) PFC noe stort sett alle invertere har i dag?
Og en lader som trekker borti 10A fra nettet er jeg rimelig sikker på at den vil ha det.
Med nyere elektronikk koster det svært lite å bygge det slik. Kanskje tilogmed rimeligere da de kan bruke samme lader (eller hva det nå er) over hele verden uansett nettspenning.

Signatur
   #24
 61     0
Dere trenger ikke å bekymre dere for strømnettet.
Alle moderne elbiler har effektfaktorkorrigering og opptrer så nær en ohmsk last som mulig.
Cosphi typisk 0,99
Det er faktisk et krav for alt utstyr over 300 Watt.
   #25
 21,481     Enebolig     0

Dere trenger ikke å bekymre dere for strømnettet.
Alle moderne elbiler har effektfaktorkorrigering og opptrer så nær en ohmsk last som mulig.
Cosphi typisk 0,99
Det er faktisk et krav for alt utstyr over 300 Watt.



Det er greit nok, men man vil likevel få mye større belastning enn det er per dags dato etter jobbtid. Dog er netteiere klar over problemstillingen, og oppgraderer nettet kontinuerlig.

Kravet du nevner vil ingen motorer kunne tilfredsstille.
   #26
 61     0
Huska feil. 75 Watt er grensen for krav om effektfaktorkorrigering.

http://www.epsma.org/pdf/PFC%20Guide_November%202010.pdf

Har to Nissan Leaf som lader hver natt.
Bytta ut elektrisk fyring med vannbåren varme fra luft/vann pumpe og pelletsfyr som spisslast.
Selv om vi kjører 20.000 km med bilene i året til sammen greier vi ikke å kjøre bort hele reduksjonen i strømforbruk. ;D

En elbil som lader representer ikke mer enn et par panelovner.
Litt skumlere er det med alle varmepumper som har el som spisslast. Når kulda kommer og elementer på 6-10 kW slår inn blir der et heftig trøkk i nettet.
   #27
 21,481     Enebolig     0
Dette gjelder strømforsyninger, og ikke utstyr generelt.

Svært få har varmepumper på 6 - 10kW, el bil kan bli allmannseie. Det er liten tvil om at nettet må oppgraderes, men mulig problemstillingen med overharmoniske er marginal.

   #28
 68     0
Hovedutvalgtfordringen er nok ikke overbelastning av nettet, men hvis disse laderne forvrenger sinns kurven i forsyningene. Slik forvrengning kan skape problemer for elektronisk utstyr og overbelastning av trafoer. Dette er ikke et ukjent fenomen ved båter og rigger som får etter installert større anlegg av likeretere ved ombygging. Tenker vel at det helst er trafoer i nettstasjoner som kan få problemer ved stor lokal THD