473    18    0  

Pålagt kjøring i rundkjøring

 24,032     Akershus     0
Gitt en firearmet rundkjøring, enkle kjørefelt inn. Litt før rundkjøringen passerer en skilt 402. (Rundt, blått, hvit pil. Pila deler seg og peker høyre og venstre)

Lovdata skriver:

402 Påbudt kjøreretning

Skiltet angir at kjørende skal forlate vegkrysset i den retning som er angitt på skiltet.

Hvordan skal dette skiltet forstås? Hvordan er det lov eller meningen at en skal kjøre i den 4-armede rundkjøringen?

(Om noen lurer, dette er en reell situasjon) 
Signatur

HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er en kø-snike vei rett frem. Jeg tror vel at de ser på krysset og det er kun lov å forlate krysset mot høyre og venstre. Rent praktisk er krysset ordnet som en rundkjøring. Det er jo noen påbudpiler også i denne så det er nok muligens konflikt mellom disse TS tenker på. Tenker en det som påbudt kjørefelt inn mot rundkjøringen der rett frem feltet mangler så blir det kanskje ikke så galt ? Noen her som la igjen 5.5k i denne til "onkel" i dag ?
  (trådstarter)
   #3
 24,032     Akershus     0
Det som er spørsmålet er om denne skiltingen er dekkende?
Formålet er som nevnt over, å hindre kjøring rett frem.
Signatur
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Jeg undrer meg forøvrig om fartsgrenser i/etter rundkjøring. F.eks i denne rundkjøringen har man:
I vest har man skiltet 50 inn mot rundkjøringen, og 50 ut.
I sør har man skiltet forbikjøring forbudt (det er to kjørefelt inn mot rundkjøringen, og to kjørefelt i rundkjøringen) og lenge sto det "slutt på 60" (altså 80) inn, og ingen skilt ut. Nylig har det kommet et 60 skilt inn.
I øst står det ingen skilt hverken ut eller inn
I nord står det forbikjøring forbudt inn (det er to kjørefelt inn mot rundkjøringen), og slutt på forbikjøring forbudt ut. Nylig har det også kommet "slutt på 60" ut.

Er fartsgrense ut av rundkjøring det den var inn i rundkjøringen dersom du hadde kommet fra den armen som ville vært rett frem? Er det i så fall meningen at man skal kjøre motsatt vei av det man hadde tenkt til, og snu, bare for å sjekke fartsgrensen i den retning man skal? Men da må man vel først kjøre motsatt av det igjen for å sjekke fartsgrensen på den veien man må kjøre for å sjekke fartsgrensen på den veien man skal?

Og hva er fartsgrensen på påkjøringsfeltet til motorvei når det ikke er skiltet? Gjelder 80-grensen helt til man har flettet seg inn og passert skiltet med 110? Om 110 gjelder for påkjøringsfeltet, hvor starter i så fall påkjøringsfeltet? Ved påkjøringsfeltet fra Holmestrand sentrum til E18 sørover ender jo veien som er flere km lang i et påkjøringsfelt. Hvis man tenker at påkjøringsfelt starter ved siste kryss før man treffer motorveien, så er dette påkjøringsfeltet skiltet med "slutt på 60" (altså 80), flere hundre meter før veien fletter inn i motorveien med 110 - og UP har faktisk stått på denne strekningen mellom skiltet og flettingen!
pwb
   #6
 2,256     Ski     0
Er fartsgrense ut av rundkjøring det den var inn i rundkjøringen dersom du hadde kommet fra den armen som ville vært rett frem? Er det i så fall meningen at man skal kjøre motsatt vei av det man hadde tenkt til, og snu, bare for å sjekke fartsgrensen i den retning man skal? Men da må man vel først kjøre motsatt av det igjen for å sjekke fartsgrensen på den veien man må kjøre for å sjekke fartsgrensen på den veien man skal?


Skilt oppheves i/etter kryss, så det er fartsgrense tettbebygd strøk 50 eller fartsgrense 80 som gjelder til nytt skilt kommer.
http://www.oblad.no/ski/forvirring-om-fart-forbi-ungdomsskolen/s/2-2.2610-1.3859063

  (trådstarter)
   #7
 24,032     Akershus     0
Nettopp. Skilt oppheves ved kryss. Høyesterett omtaler en rundkjøring som "en vei som går i ring" og at en kjører inn på denne veien. Da synes pålegget å gjelde i T-krysset der en kjører inn på en ringformet vei. Det står ikke noe nytt skilt i T-krysset der en viker ut fra den ringformede veien.

En kan forstå hensikten, men holder dette? Hva om en tar en ekstra runde i ringen, kan en svinge ut da?
Signatur

   #8
 3,535     0
Slik du beskriver det, virker det på meg som at en 100% bokstavtro tolking av skiltet er at når du kjører inn i rundkjøringen (etter å ha passert skiltet) må du enten svinge til høyre i dette T-krysset, dvs. kjøre ringen motsols, eller svinge til venstre, og kjøre ringen medsols. Så snart du har passert T-krysset og er inne i rundkjøringen oppheves skiltet.

Selv om dette er den bokstavtro tolkingen, er det selvsagt ikke det som er intensjonen. Hvis du blir stoppet etter å ha forlatt rundkjøringen på den "ulovlige" avkjøringen, og prøver å snakke deg ut av det med en slik tolking, får du neppe noen dommer med på at en såpass absurd konklusjon er rimelig.

Det er vanlig rettspraksis i Norge at "lovgivers intensjon" skal ligge til grunn for lovtolkingen. Du kommer ingen vei i rettssalen med et "Jammen hvis vi istedet tolker fjerde ledd slik..." og du kommer opp med en helt absurd tolking, som at du er påbudt å enten kjøre medsols eller motsols i rundkjøringen. Skilt er direktiver gitt i henhold til forskrifter, forskriftene er utdyping av lovene. Prinsippet om "lovgivers intensjon" kan derfor sies å gjelde også for tolkingen av trafikkskilt. Selv om du kan lese bokstavene og si at "Selvfølgelig skjønte jeg at det var intensjonen å forby meg å kjøre ut på den andre rundkjøringen, men jeg tok en hel runde først. Hvis vi da tolker skiltreglene 100% bokstavtro gjelder ikke skiltet da, uansett hva intensjonen var", så holder det ikke i en rettssak - det er jeg 100% overbevist om.

Men det er en ting jeg ikke forstår: Hva er den "forbudte" avkjøringen der for, hvis du ikke kan kjøre av på den? Kan du benytte den hvis du kommer inn i rundkjøringen via én påkjøring, men ikke hvis du kommer inn via en annnen? Det er i så fall den underligste trafikkreguleringen jeg har hørt om!

Hvor ligger denne rundkjøringen? Er den tilgjengelig på Google Earth (streetview)?
  (trådstarter)
   #9
 24,032     Akershus     0
Den er omtalt i Romerikes blad som en køsnikesak. En tar igjen en kø, en svinger av på avkjøringsrampe, kommer opp til rundkjøring. Her kan en kjøre rett frem, komme ned igjen på køveien, men nå 50 biler lenger frem. Formålet med skiltingen er å hindre slik køsniking. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at skiltingen er velegnet. Selv tror jeg jeg ville lett etter en løsning med "Gjennomkjøring forbudt/Gjelder gjennomkjøring til E6".

Ad pirk. På Bakke bro i Trondkjem svingte en rekke bilister til venstre inn i Kjøpmannsgata. Politiet bøtla folk i årevis. Så kom det en som spurte:Hvorfor får jeg bot? Fordi det henger et firkantet blått skilt over kjørebanen med hvit pil rett frem.
"Det, er ikke noe påbud, kun et opplysningsskilt"! Det ble ingen bot.
Uka etter hang det et rundt, blått skilt over feltet på Bakke bro.

Her er det ingen tvil om formålet, men er skiltingen formålstjenelig?
Signatur
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Er fartsgrense ut av rundkjøring det den var inn i rundkjøringen dersom du hadde kommet fra den armen som ville vært rett frem? Er det i så fall meningen at man skal kjøre motsatt vei av det man hadde tenkt til, og snu, bare for å sjekke fartsgrensen i den retning man skal? Men da må man vel først kjøre motsatt av det igjen for å sjekke fartsgrensen på den veien man må kjøre for å sjekke fartsgrensen på den veien man skal?


Skilt oppheves i/etter kryss, så det er fartsgrense tettbebygd strøk 50 eller fartsgrense 80 som gjelder til nytt skilt kommer.
http://www.oblad.no/ski/forvirring-om-fart-forbi-ungdomsskolen/s/2-2.2610-1.3859063


Hvorfor har de da satt "slutt på 60" ved utgangen av rundkjøringen på en av armenen?
Og hvorfor kommer slutt på forbikjøring forbudt på veien ut?