Har plukket av katalyastor/partikkelfilter i helga og satt på trykk på systemet. Jeg ser nå at det drypper fra baksiden av motoren, men det er ikke mulig å komme til for å se mer nøyaktig hvor det kommer fra. Tipper det kommer fra slanger eller registret til varmeapparatet, i hvertfall kommer det ingenting ut i eksosrøret. Så da blir det en tur til Biltema og kjøre på en flaske Radiatorsement.
Signatur
Controller og IT-konsulent. Holder konstant på med oppussing av enebolig fra 50-tallet.
Finn ut hvor du har termostaten før du kjører i guffe. Fransk motor = termostathus i plast montert på motor som blir varm. Plasten vil bli sprø etter noen år.
Jeg ville spandert på Bars Leaks sin radiatortett. Den har ihvertfall jeg god erfaring med. Rist boksen grundig, for det blir bunnfall. Og så må det tilsettes så det kommer i omløp selvsagt - ikke i ekspansjonskaret. De har den på Bilextra, og til og med noen bensinstasjoner.
Finn ut hvor du har termostaten før du kjører i guffe. Fransk motor = termostathus i plast montert på motor som blir varm. Plasten vil bli sprø etter noen år.
Har plukket av katalyastor/partikkelfilter i helga og satt på trykk på systemet. Jeg ser nå at det drypper fra baksiden av motoren, men det er ikke mulig å komme til for å se mer nøyaktig hvor det kommer fra. Tipper det kommer fra slanger eller registret til varmeapparatet, i hvertfall kommer det ingenting ut i eksosrøret. Så da blir det en tur til Biltema og kjøre på en flaske Radiatorsement.
Hvis det er en slange som er morken så vil det nok ikke hjelpe mer tettemiddel. Den vil bare bli mer og mer råtten og lekke mer og mer etterhvert som tiden går. Til slutt revner den helt uavhengig av hvor mye tettemiddel som er på motoren. Kommer du til underfra? Er gjerne bedre tilgang der.
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
Jeg fikk et aureka da jeg tok av vindusviskere og plata under disse. Plutselig kunne jeg se en side av motoren jeg tidligere bare hadde sett biter av ved bruk av speil og kamera. Det kan være verdt å prøve seg på en demontering der. (langt enklere enn å fjerne katalysator)
Hvis du tørker rent så mye som mulig, for så å legge papir under punkter der du mistenker det kan være er det muligens en grei måte å se hvor det kommer fra. Ikke ha papir der lengre enn absolutt nødvendig da, papir i motorrommet er jo veldig brannfarlig....
Jeg har funnet lekkasjen. Fra termostathuset går det en formstøpt slange/rør i hardplast inn bak mellom motor og torpedovegg like under luftfilterhuset. Vet ikke hvor den ender, mulig det er tilførsel fra ekspansjonstanken. Her har luftfilterhuset ligget nedpå slangen/røret og gnagd et lite hull. Lokal Peugeot-forhandler skulle ha kr 1.470,- for ny slange. Jeg kjøpte i stedet en rull vulktape på Clas Ohlson og surret rundt røret, 3 lag. Får se om dette gjør susen før jeg svir av en og en halv høvding på ny slange.
Signatur
Controller og IT-konsulent. Holder konstant på med oppussing av enebolig fra 50-tallet.
Det gjør nok susen en stund, men så vil teipen tørke og løsne. Tror heller jeg ville gått for en bit av en sykkelslange og noen strips - og gjør det til vane å bytte stripsene hver gang du bytter til sommer/vinterhjul.
Er ikke bare franskmenna som har det
Hvis det er en slange som er morken så vil det nok ikke hjelpe mer tettemiddel. Den vil bare bli mer og mer råtten og lekke mer og mer etterhvert som tiden går. Til slutt revner den helt uavhengig av hvor mye tettemiddel som er på motoren. Kommer du til underfra? Er gjerne bedre tilgang der.
http://www.peugeotforums.com/forums/207-36/1-6-hdi-oil-cooler-water-leakage-68937/
Ikke ha papir der lengre enn absolutt nødvendig da, papir i motorrommet er jo veldig brannfarlig....