Det er enorm forskjell på dekk! Og 4wd hjelper bare oppover. Han skal jo helst ha kontroll ned igjen også.
I sommer har jeg good year excelence på tilhengerbilen og antispinn har koblet inn støtt og stadig på tørt sommerføre (med tilhenger). Disse dekkene drar også til siden ved hver minste ujevnhet i veibanen og vannplaner ved hver minste pytt.
Uniroyal som jeg har pleid å ha på denne bilen (men i år har på den andre bilen) har aldri medført at esp har koblet inn på sommerføre (hverken på vått eller tørt), de lar rattet bestemme hvilken vei de skal svinge, og jeg har aldri opplevd vannplaning med dem - selv om de snart har gått 50.000km.
Forskjellen er veldig merkbar når båten skal opp fra slippen. Med Uniroyal har målet vært å akselere raskest mulig for å slite minst mulig clutch. Med Good year må slippen først kostes og deretter må jeg slurre masse på clutchen for at dekkene skal beholde grepet.
Good year har gått ca 15.000km (nesten aldri med tilhenger før i sommer) og har 5-6mm mønster igjen. Uniroyal har gått snart 50.000km (mye med tilhenger) og har 7mm mønster igjen. Bilene de sitter på er identiske (bortsett fra interiørfargen). Det sier litt om forskjellen i slitestyrke også.
For vinterdekk bruker jeg piggfrie Nokian Hakapelita R2 fra 2010 og Goodyear Ultragrip Ice 2 fra 2015. Nokian er overlegne på is (selv om dekkene de sammenlignes med er 5år nyere), men dårlige på bremsing på våt asfalt og støy.
TS sier ikke hvilke dekk som er på bilen..... Om det er feks Nokian (uansett type)eller annet premium merke så er problemet ikke dekk........ Vi har gamle Nokian Hakka 7 vinterdekk og Hakka Black Suv sommerdekk til største bilen. Kjører lett der andre står om vinteren.... Bridgestone piggfrie vinterdekk på den andre bilen( var ikke helt fornøyd med Nokian R2 på ekstrem føre).....
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Nja. Premiummerker kan være så ymse. F.eks er Continental kjent for å være langt mer premium på markedsføring enn på selve produktet. Jeg kjenner ikke piggdekkene deres, men de piggfrie er spesiallaget for å gjøre det bra i test, og håpløse så for føret er noe annet enn på testbanen.
Om du kan velge så gå for smalest mulig dekk som bilen din er godkjent for, da blir det lettest å lede vekk slaps. Ellers så les dekktester og se på de parameterene som er relevant for deg. For min del så er f.eks. bremsestrekning på tørr asfalt helt uinteressant på vinterdekk, jeg kjører uansett ganske forsiktig (prøver å kjøre som om det er "tørt snøføre" hele tiden) selv når det er tørr asfalt. Det jeg trenger er dekk som redder meg når det virkelig er dårlig føre (våt svart is som plutselig kommer rundt en sving).
Idag er det 4,5 år gamle piggdekk av merke Michelin X-ice. 215/16. Kjørt ca 30000km. Det er kun å vinteren når snøen kommer jeg har litt problem, er ikke alle dager, så det er et lite problem. Men tenkte at det var på tide med nye dekk til vinteren og kanskje piggfri kan få meg opp når det er komt mye slaps etter jobb
Hvis underlaget under slapset er is vil piggdekk være en fordel. Ellers spiller det ingen rolle. Slaps er et føre hvor mønsterdybde er viktigere enn gummiblanding. Dekkets alder er derfor av mindre betydning enn dekkets slitasje. Du kan jo måle mønsterdybden på de du har. Er det 7+mm er ikke egenskapene på slaps mye svekket fra de var nye. Klarte de jobben da de var nye? En googling av Michelin X-ice gir bilder av piggfri dekk. Mønsteret ser ut til å være blant de bedre på slaps.
Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste dekktest som inkluderer testing på slapseføre. For mange år siden så jeg noen tester som testet forskjellige vanndybder for å se når dekkene vannplanet. Jeg tror det var test av sommerdekk, men likevel den mest relevante testen jeg kan komme på for sammenligning på slapseføre.
Jeg tenker at hvis en bratt og tidvis islagt bakke er en viktig del av kjøringen, velger man piggdekk fordi det er overlegent på is. Når spørsmålet blir hvilket piggdekk, må svaret bli den som antagelig er best på slaps - mest mulig åpent V-mønster. Når man så har funnet et slik dekk ser man på tester og ser om de andre egenskapene for dekket er akseptable. Hvis ikke får man lete videre.
I sommer har jeg good year excelence på tilhengerbilen og antispinn har koblet inn støtt og stadig på tørt sommerføre (med tilhenger). Disse dekkene drar også til siden ved hver minste ujevnhet i veibanen og vannplaner ved hver minste pytt.
Uniroyal som jeg har pleid å ha på denne bilen (men i år har på den andre bilen) har aldri medført at esp har koblet inn på sommerføre (hverken på vått eller tørt), de lar rattet bestemme hvilken vei de skal svinge, og jeg har aldri opplevd vannplaning med dem - selv om de snart har gått 50.000km.
Forskjellen er veldig merkbar når båten skal opp fra slippen. Med Uniroyal har målet vært å akselere raskest mulig for å slite minst mulig clutch. Med Good year må slippen først kostes og deretter må jeg slurre masse på clutchen for at dekkene skal beholde grepet.
Good year har gått ca 15.000km (nesten aldri med tilhenger før i sommer) og har 5-6mm mønster igjen. Uniroyal har gått snart 50.000km (mye med tilhenger) og har 7mm mønster igjen. Bilene de sitter på er identiske (bortsett fra interiørfargen). Det sier litt om forskjellen i slitestyrke også.
For vinterdekk bruker jeg piggfrie Nokian Hakapelita R2 fra 2010 og Goodyear Ultragrip Ice 2 fra 2015. Nokian er overlegne på is (selv om dekkene de sammenlignes med er 5år nyere), men dårlige på bremsing på våt asfalt og støy.
Vi har gamle Nokian Hakka 7 vinterdekk og Hakka Black Suv sommerdekk til største bilen.
Kjører lett der andre står om vinteren....
Bridgestone piggfrie vinterdekk på den andre bilen( var ikke helt fornøyd med Nokian R2 på ekstrem føre).....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er kun å vinteren når snøen kommer jeg har litt problem, er ikke alle dager, så det er et lite problem. Men tenkte at det var på tide med nye dekk til vinteren og kanskje piggfri kan få meg opp når det er komt mye slaps etter jobb
En googling av Michelin X-ice gir bilder av piggfri dekk. Mønsteret ser ut til å være blant de bedre på slaps.
Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste dekktest som inkluderer testing på slapseføre. For mange år siden så jeg noen tester som testet forskjellige vanndybder for å se når dekkene vannplanet. Jeg tror det var test av sommerdekk, men likevel den mest relevante testen jeg kan komme på for sammenligning på slapseføre.
Jeg tenker at hvis en bratt og tidvis islagt bakke er en viktig del av kjøringen, velger man piggdekk fordi det er overlegent på is. Når spørsmålet blir hvilket piggdekk, må svaret bli den som antagelig er best på slaps - mest mulig åpent V-mønster. Når man så har funnet et slik dekk ser man på tester og ser om de andre egenskapene for dekket er akseptable. Hvis ikke får man lete videre.