601    12    0  

Polsk bilmekaniker i Oslo-området?

 31     Oslo     0
Er det noen her som har tips til en god bilmekanker i Osloområdet som er ledig for oppdrag? Som vanlig er det springende punktet å finne noen som har en anbefaling. Jeg skal bytte dynamo på en bil + andre ting for EU-kontroll...

   #1
 347     0
Kjøp deg ei haynes-bok og les litt i den, så klarer du nok å gjøre det selv :)
Hvilken bil er det snakk om forresten?
  (trådstarter)
   #3
 31     Oslo     0
Ja jeg har absolutt lurt på det, men et slikt prosjekt blir lett noe som skaper tidsklemme når jeg etterhvert trenger bilen, så jeg ville en trygg løsning i bakhånd.  Fant en instruksjon på nettet, og tror jeg skulle få til det. Saken er den at jeg vurderer å legge inn et bud på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47121784&searchclickthrough=true

Det er samme bil som Renault Trafic og Opel Vivaro. Eier forteller at han har tatt av remmen, slk at den går uten å lade batteriet. Tenker jeg kan få den til Oslo uten dynamo.

Han (eller hun!) behøver ikke være polsk. Jeg er bare ute etter en selvstendig mekaniker som ikke beregner timelønn for dekke overhead til et helt verksted. Og som tåler at jeg tar med en dynamo fra en hugger.
   #4
 347     0
Ett dynamoskifte er ganske så kurant. Kommer litt an på plassen. Har ikke noe erfaring med de bilene der.
Uten dynamo har du strøm til kjørelys i ca 8 timer. Og så er det mye annet som trekker strøm i tillegg, så jeg ville ikke ha satsa på å kjøre den biten uten ett ekstra batteri. Du kan heller ikke regne med at batteriet er fullada.
Hvorfor ikke prøve å skifte den dynamoen selv? :)
  (trådstarter)
   #5
 31     Oslo     0
Jeg er absolutt åpen for å forsøke, kanskje jeg bare gjør det. Tenkte å be eier lade batteriet på forhånd, og så tar jeg med en Biltema lader til 200 kr som jeg kanskje kan bruke på veien et sted. Lurte også på å finne sikringen til kjørelysene for å koble dem ut. Må kjøre på dagen.
   #6
 347     0
Du trenger ikke å ta sikringa. Det skal være en bryter du kan skru av lysene med.
Å lade ett bilbatteri tar tid, så ikke ha for høye tanker om å få noe futt i det før laderen har stått noen timer.

Jeg synes at du skal prøve å skifte selv! :)
Hva er det verste som kan skje? At du mister en fastnøkkel eller noe  ;D

Kjøp deg en haynes-manual for den aktuelle bilen. Der står alt du trenger å vite om bilen.
   #7
 3,210     Vestlandet     0
Ta av jord-kabelen på batteriet før du begynner å skru løs den tjukke kabelen på dynamoen...

   #9
 347     0
Du bør nok beregne litt tid hvis du ikke har skrudd noe særlig før. Det er også fint å ha en plass hvor du kan stå i fred. Kan nok bli litt vrient siden du skal ett stykke for å hente bilen. Kanskje selgeren er en real kar og hjelper deg her?
Strips, inspeksjonsspeil og korrekturlakk er også fint å ha. Strips unna polskoen så den ikke treffer batteriet om kabelen er stiv og kort. Korrekturlakk til strammeren på dynamoreima. Merk av på motorblokka hvor langt ned den sto, så er det bare å sette den på merket igjen om det ikke er automatisk strammer på den. Speilet er til for å se etter om du faktisk treffer merket.

Det høres ut som en kurant jobb, men du kan nok spare en del tid på å ta med deg en kompis som har litt erfaring. (og verktøy)
Skriv ut de sidene der og ta dem med deg, så har du hvertfall instruksene i nærheten.

Lykke til! Håper at du får til det her og ser gleden i å skru selv og spare en del kroner i samme slengen! Smile
   #10
 21,481     Enebolig     0

Han (eller hun!) behøver ikke være polsk. Jeg er bare ute etter en selvstendig mekaniker som ikke beregner timelønn for dekke overhead til et helt verksted. Og som tåler at jeg tar med en dynamo fra en hugger.


Det er ikke verre enn finne et verksted som ligger utenfor byen, og som ikke er et såkalt merkeverksted.