Hvor mye olje bruker en bil normalt sett? De siste bilene jeg har hatt har knapt brukt olje. Kanskje en liter pr 10 000 km max.
Min 2005 modell bruker hm kanskje en liter på 1000 kilometer.. Ikke helt som det skal være tror jeg. Ble litt bedre etter at jeg byttet fra ukjent (antagelig Castrol 0W30) til annet merke (Fuchs 5W40).
Bytter vår og høst, teller ikke kilometre så nøye da det blir langt under 10000 uansett.
Olja mi er helt svart med en gang bilen startes etter oljeskift, men sånn er det normalt på diesler.
Olja vert svart igjen fordi den tar opp drit som var det fra før og du ikkje fekk ut når du skifta. Som ein test kan du skifte olje igjen etter nokre km, og og da kan den halde seg rein mykje lengre. Det er ein del som gjer det da dei meiner motoren heldt seg lengre.
Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km)
Passat TDI med Longlife service har max. 30000 mellom hver service/oljeskift og dei har sotføler i bunnpanna, så småkjøring, ofte skift, langkjøring, opptil 30000 km.
Olja vert svart igjen fordi den tar opp drit som var det fra før og du ikkje fekk ut når du skifta. Som ein test kan du skifte olje igjen etter nokre km, og og da kan den halde seg rein mykje lengre. Det er ein del som gjer det da dei meiner motoren heldt seg lengre.
Jeg byttet to ganger rett etter hverandre en gang, og da var den antydning til gjennomsiktig en liten stund. Det er ganske mye olje jeg ikke får ut. Bare i oljekjøleren er det vel minst 2 liter mener jeg, og sikkert en del mer rundt om kring.
Bilen -kan- sikkert gå 30-40.000 på et skift. Den stopper sikkert ikke, så lenge det er olje der. Man kan sikkert kjøre på den billigste mineraldriten man finner også, men har man ambisjoner om at ting skal holde litt, er god olje og korte intervaller aldri feil.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km)
Passat TDI med Longlife service har max. 30000 mellom hver service/oljeskift og dei har sotføler i bunnpanna, så småkjøring, ofte skift, langkjøring, opptil 30000 km.
Jeg hadde bensin.
VW har gjort det vanskelig for seg med TDImotorene. Det er minst tre typer olje å velge mellom.
Jeg har iallfall kjørt på Castrol alltid, og har vært fornøyd. Mange i bilsportmiljøet bruker Castrol, og så lenge det fungerer på racerbiler er det mye som tyder på at det også fungerer på biler til normalt bruk.
Generelt så er vel kvalitetsoljer bra, men de skal jo skiftes innimellom og det er vel det viktigste at man gjør.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hyppige oljeskift er langt viktigare enn god olje iallefall på dieselmotorer. Så lenge olja holder spec smører den godt nok. Det er forurensinga i olja som gjer at den bør skiftast i og som slit ut motoren, ikkje at olja i seg sjølv blir øydelagt eller dårlig. Ei billig mineralolje holder specen etter tilsvarende 500 000km så lenge ein får forurensinga ut ifra olja, eg har ein kamerat som driv med den slags (service på dieselmotorer) og dei testar motoroljer innimellom når dei får motorproblemer.
Min 2005 modell bruker hm kanskje en liter på 1000 kilometer.. Ikke helt som det skal være tror jeg. Ble litt bedre etter at jeg byttet fra ukjent (antagelig Castrol 0W30) til annet merke (Fuchs 5W40).
Bytter vår og høst, teller ikke kilometre så nøye da det blir langt under 10000 uansett.
Olja vert svart igjen fordi den tar opp drit som var det fra før og du ikkje fekk ut når du skifta.
Som ein test kan du skifte olje igjen etter nokre km, og og da kan den halde seg rein mykje lengre.
Det er ein del som gjer det da dei meiner motoren heldt seg lengre.
Passat TDI med Longlife service har max. 30000 mellom hver service/oljeskift og dei har sotføler i bunnpanna, så småkjøring, ofte skift, langkjøring, opptil 30000 km.
Jeg byttet to ganger rett etter hverandre en gang, og da var den antydning til gjennomsiktig en liten stund. Det er ganske mye olje jeg ikke får ut. Bare i oljekjøleren er det vel minst 2 liter mener jeg, og sikkert en del mer rundt om kring.
Bilen -kan- sikkert gå 30-40.000 på et skift. Den stopper sikkert ikke, så lenge det er olje der. Man kan sikkert kjøre på den billigste mineraldriten man finner også, men har man ambisjoner om at ting skal holde litt, er god olje og korte intervaller aldri feil.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg hadde bensin.
VW har gjort det vanskelig for seg med TDImotorene. Det er minst tre typer olje å velge mellom.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Generelt så er vel kvalitetsoljer bra, men de skal jo skiftes innimellom og det er vel det viktigste at man gjør.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Så lenge olja holder spec smører den godt nok.
Det er forurensinga i olja som gjer at den bør skiftast i og som slit ut motoren, ikkje at olja i seg sjølv blir øydelagt eller dårlig.
Ei billig mineralolje holder specen etter tilsvarende 500 000km så lenge ein får forurensinga ut ifra olja, eg har ein kamerat som driv med den slags (service på dieselmotorer) og dei testar motoroljer innimellom når dei får motorproblemer.