Joda biler kan "stå seg i hjel" og nei det er ikke noe bedre med amerikansk. Poenget er vel mer at med amerikanere så ønsker folk en søndagsbil som fortsetter å bli lite brukt.
En gammel bil med lav km.stand som plutselig blir brukt daglig som vanlig bruksbil kan fort begynne å krangle.
Hadde samme erfaring med en Datsun Cherry 120A F2 for mange år siden. Kjøpt ny av min tante og stort sett bare stått i 20 år. Når jeg så tok den i bruk var det sjelden den gikk en uke uten trøbbel. Solgte den derfor til en entusiast som ville parkere den for å beholde den lave km.stand.
Dessuten er forskjellen på en hvilken som helst bil og en "amerikaner" at amerikaneren ofte eies av entusiaster som stadig lufter bilen, samt bytter deler og smører og styrer med den stadig!
Lurt å sjekke når registerreim og kjølevæske er skifta sist. Ikke alltid det blir fulgt opp på tid, selv om det skal det. Og drivakselmansjetter lønner det seg å følge med på.
Man skal ikke tro det er en ny bil, men etter min erfaring er det utrolig hvor godt biler holder seg når de ikke blir brukt.
Jeg viser til mitt innlegg (#8) ovenfor. Nå har det gått et år, siden jeg fortalte om min fars gamle Mazda. Årgang 2000. Antakelig varierer det mye fra bilmodell til bilmodell, i hvor stor grad de "står seg i hjel". På rundt et og et halvt år har jeg kjørt 10 000 km. Altså har bilen nå gått ca. 26 000. Forleden dag ble reg.reim skiftet på merkeverksted - 4 000 kr. inkl. mva. Hvorvidt dette var nødvendig eller ikke, får jeg aldri noe svar på. Verkstedet bedrev bare tåkeprat. Servicen var topp!
Her er listen over det som er rettet etter at bilen ble tatt i bruk på 16 000 km (da hadde den stått i ca. 10 år):
Tull med tenningen. Alle plugger skiftet. Def. batteri skiftet. Olje og oljefilter skiftet. To def. stag foran skiftet. Periodisk feil på tenningen. Ekspert mente det skyldes coil-feil. Ny coil innkjøpt og montert i hanskerommet. En viss bedring! En liten kjølevannslekkasje. Fikser selv. Rustne bremseskiver foran. Fikser selv. Def. vindusheis høyre side foran. Kontakttrøbbel. Fikset selv. Enkelte ganger svak bensinlukt ved oppstart. Ikke feilsøkt.
Totalt har ikke dette kostet mye (ser bort fra skifte av reg.reim). Prøver å kjøre rimelig pent og mykt, i håp om at dette er sunt for bilen.
Så får enhver gjøre seg opp en mening om feillisten min. For meg var det utmerket at jeg tok vare på fars bil ...
Hadde en guffen feil en periode, døde tidvis under kjøring, eller umulig å starte. Syntes å være en temperaturrelatert feil i ledningen mellom coil og fordeler.
Ta vare på den, ikke at jeg tror den blir hot som veteran, men det trodde man ikke om gamle escorter og kadetter heller. Min 75 mod mazda har gått 106.000km
En gammel bil med lav km.stand som plutselig blir brukt daglig som vanlig bruksbil kan fort begynne å krangle.
Hadde samme erfaring med en Datsun Cherry 120A F2 for mange år siden. Kjøpt ny av min tante og stort sett bare stått i 20 år. Når jeg så tok den i bruk var det sjelden den gikk en uke uten trøbbel. Solgte den derfor til en entusiast som ville parkere den for å beholde den lave km.stand.
Her er en annen som selges dyrere:D
http://www.tv2.no/broom/8049736/
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Man skal ikke tro det er en ny bil, men etter min erfaring er det utrolig hvor godt biler holder seg når de ikke blir brukt.
Det har faktisk vært på årlig service og pleie, eid av en som bodde i USA mesteparten av året...
Årgang 2000.
Antakelig varierer det mye fra bilmodell til bilmodell, i hvor stor grad de "står seg i hjel".
På rundt et og et halvt år har jeg kjørt 10 000 km. Altså har bilen nå gått ca. 26 000.
Forleden dag ble reg.reim skiftet på merkeverksted - 4 000 kr. inkl. mva.
Hvorvidt dette var nødvendig eller ikke, får jeg aldri noe svar på. Verkstedet bedrev bare tåkeprat. Servicen var topp!
Her er listen over det som er rettet etter at bilen ble tatt i bruk på 16 000 km (da hadde den stått i ca. 10 år):
Tull med tenningen. Alle plugger skiftet.
Def. batteri skiftet.
Olje og oljefilter skiftet.
To def. stag foran skiftet.
Periodisk feil på tenningen. Ekspert mente det skyldes coil-feil. Ny coil innkjøpt og montert i hanskerommet.
En viss bedring!
En liten kjølevannslekkasje. Fikser selv.
Rustne bremseskiver foran. Fikser selv.
Def. vindusheis høyre side foran. Kontakttrøbbel. Fikset selv.
Enkelte ganger svak bensinlukt ved oppstart. Ikke feilsøkt.
Totalt har ikke dette kostet mye (ser bort fra skifte av reg.reim).
Prøver å kjøre rimelig pent og mykt, i håp om at dette er sunt for bilen.
Så får enhver gjøre seg opp en mening om feillisten min. For meg var det utmerket at jeg tok vare på fars bil ...
Hadde en guffen feil en periode, døde tidvis under kjøring, eller umulig å starte. Syntes å være en temperaturrelatert feil i ledningen mellom coil og fordeler.
Inntil videre kjører jeg Mazda, men jeg synes den er håpløst liten.
Har tatt vare på bil nummer to i mitt liv: Volvo 242L 75-mod. Den har gått ca. 107 000 km.