935    18    4  

Selge forretningside?

 705     1
Jeg har en forretningside jeg gjerne skulle sett bli satt i liv. Selv vet jeg bare hvordan jeg vil tjenesten skal være, og har hverken mulighet eller eller forutsetninger til å ta del i prosessen mot utvikling og kommersialisering, men skulle gjerne gitt den videre til noen som kan..

Noen som vet om man kan, og eventuelt hvordan man kan selge en ide? Utfordringen slik jeg ser det, er at dette kan bli stort, og da er det kjedelig å ha gitt det vekk gratis, samt at hvis jeg forteller om ideen, kan den bli stjålet. Hvordan sikrer jeg meg?

   #1
 7,685     Bærum     0
Det er problematisk siden du ikke kan ta patent på ideen. Forteller du om den kan andre benytte den. Du må nok finne noen du kan stole på. Ofte er det slik at andre ikke synes ideene man har er så geniale.
  (trådstarter)
   #2
 705     0
Forstår det. Skulle gjerne spurt noen, men kjenner ingen med kompetanse til å vurdere dette, som jeg i tillegg stoler på.

Om noen har erfaring med apputvikling, kan de få kjøpe ideen av meg på etterskudd hvis de får penger ut av det. Av de jeg har vært i kontakt med som utvikler, er ikke interessert..
   #3
 832     Sørvikmark     0
Hei,

Hva var de ikke interessert i? Konseptet å eventuelt betale for en ide eller selve ideén?
   #4
 70     Østlandet     0
Siden det er snakk om en app, kan du kanskje kontakte firma som driver med apputvikling, evt. kanskje studenter som går data på din nærmeste høyskole eller Universitet som har denne linjen. Jeg vil anbefale at du ber de du snakker med signere en fortrolighetsavtale.

Fortrolighetsavtale - Innovasjon Norge

I firmaet jeg jobber ber vi tilstadighet våre leverandører om å signere slike avtaler for å sikre våre ideer. Jeg kjenner ikke til og har ikke bruk avtalen jeg linker til over.


Lykke til!
Signatur
   #6
 70     Østlandet     1
johneilif: Før han svarer på ditt spørsmål vet vi ikke om det er selve ideen eller det kommersielle de ikke er interessert i. At noen utviklere i utgangspunktet ikke er interessert betyr ikke at det ikke er en dårlig ide. Jeg har selv vært sketisk til ideer andre har hatt, men som har utviklet seg å være levedyktige og god forretning. Men en god ide er ikke alt. Kun 1/10 gründere som starter med en god ide lykkes.


Til trådstarter: hvis du tror ideen din er liv laga bør du kanskje sette deg ned å lage en forretningsmodell.

Forretningsmodell DNB

Forretningsmodell - Innovasjon Norge
Signatur
   #7
 832     Sørvikmark     2
johneilif: Før han svarer på ditt spørsmål vet vi ikke om det er selve ideen eller det kommersielle de ikke er interessert i. At noen utviklere i utgangspunktet ikke er interessert betyr ikke at det ikke er en dårlig ide. Jeg har selv vært sketisk til ideer andre har hatt, men som har utviklet seg å være levedyktige og god forretning. Men en god ide er ikke alt. Kun 1/10 gründere som starter med en god ide lykkes.


Til trådstarter: hvis du tror ideen din er liv laga bør du kanskje sette deg ned å lage en forretningsmodell.

Forretningsmodell DNB

Forretningsmodell - Innovasjon Norge


Nettopp derfor jeg spør. For å få litt.. kjøtt på beinet.

Har jobbet med utvikling til både web og mobile enheter, så har vært med å utvikle ting jeg ikke helt har sett nytteverdien i, men som har vokst over all forventning. Synes du er snill med statistikken når du sier 1 av 10 - mener jeg har sett mye mørkere tall enn så. Når det er sagt, synes jeg det er spennende med nye initiativ og håper selvfølgelig så mange som mulig slipper gjennom nåløyet - la det være app eller annen ide.

Som Erik3 peker til, er Innovasjon Norge en flott sparrepartner i startgropa, eller startmyra. Jeg har selv vært inkubator der og fant stor nytteverdi av å drodle med min kontaktperson der. Du får bistand fra A til Å ved behov. De har kompetanse til å bistå erfarne grundere så vel som ferske.

Dersom du ønsker å pitche ideén din for noen, kan jeg stille meg tilgjengelig for å gi konstruktiv tilbakemelding. Jeg kan gjerne signere en fortrolighetsavtale om det betrygger mer enn min lovnad om at jeg ikke har intensjon om å gjøre meg til tyv for en ide.

  (trådstarter)
   #8
 705     0
Takk for støtte!

De apputviklerne jeg har snakket med, driver kun med apputvikling hvor kunde bærer kostnad og risiko. Deres forretningsmodeller åpner ikke for å utvikle og kommersialisere apper hvor de selv bærer kostnad og risiko. Så vidt jeg har forstått på dem- er det heller ingen slike i norge.

Jeg har ikke drøftet ideen med noen, og ser på en avtale om konfidensialitet som ok. Takk til johneilif for tilbud om sparring. Jeg skal se på de forretningsmodellene og bli mer "trygg" på egen ide,- det vil alltid være rom for forbedringer..

Når det er sagt forstår jeg godt hvorfor man ikke kan ta patent på en "tanke". Om spotify skulle tatt patent på streaming av musikk, hadde det vært dårlig nytt for tidal og de andre.. Dessuten er ingen ide pr definisjon verd penger, men kun en mulighet for fortjeneste. Selv spotify som var ganske nytenkende når det kom- går ikke med overskudd enda..

Slik jeg oppfatter situasjonen,- må man enten ha utviklet ideen/produktet (appen) selv ferdig før salg, eller få med en investor som bærer kostnadene med prosjektledelse og utvikling. For meg er det siste det som er mest interessant, da fryktelig mye av utfordringene av å treffe gode løsninger i utviklingen er å forstå brukergrensesnitt og utvikling.

Det er mange som feiler i både produktutvikling og når det kommer til grunderfasen. Statistikken er dyster lesning, men jeg tror feilingen handler like mye om et dårlig produkt som manglende forståelse for forretning og evne til å selge, samt overtro på egne evner og produkt. Alt det vil jeg overlate til noen som har bedre evner og muligheter enn meg.
   #9
 832     Sørvikmark     0
HaakonMD, du nevner selv spotify og tidal (eller Project Panther Bidco), som i slik sammenheng bør vær definisjonen på timing for apper og tjenester. Selv om spotify har blodrøde regnskapstall er de vel referansepunktet for streaming av musikk for majoriteten. Det har nok en uskrevet verdi i seg selv.

Vi var et par kreative sjeler i utviklingsmiljøet som i vår tid utviklet en løsning det ikke fantes mange av på den tid, lanserte etter et par tusen timers arbeid. Feiltima og ble aldri noe av. Selv med god markedsføring og fornuftig promo. I dag er det over 10 slike løsninger som går i million, og milliardoverskudd.


   #10
 3,737     Asker     0
Det har seg slik at en ide, med noen unntak, ikke er verdt så veldig mye. I IT verden, hvor jeg jobber, er det teamet som er verdien. Det er menneskene som kan omsette tanker til virkelighet. Salgsteamet som brander og reklamerer for det, arkitektene og menneskene som sørger for at de rette nettverkene bygges. Dette er gjerne vert ufattelig mye. Stort sett er det den sammensetningen av mennesker som skaper verdien når noe selges. Å lykkes med en app er utrolig utrolig utrolig vanskelig. I hovedsak fordi det er vanskelig å eksponere den. Dersom app'n bare dekker en region, som Norge, vil den være tilnærmet verdiløs, i en IT sammenheng, med mindre den driver en Business case på baksiden. Evnen til å skaffe investore er også kritisk.

Skal du f.eks ha et team på 6-10 personer til å jobbe med et IT prosjekt, snakker du ca 15 mil. Da med relativt stramt budsjett
Signatur