Hvor vanlig er det egentlig med vannskader på telefoner? Har egentlig aldri tenkt over å beskytte mine telefoner for noe som helst egentlig, men har aldri hatt en vannskade om man ser bort i fra en som jeg hadde så mye dirty ting på at jeg måtte ta den en runde i vaskemaskina:p
Ser jo artikler støtt å stadig om at dagens telefoner ikke tåler det minste fuktighet, men desiren min holder etter å ha vært mange timer i regn, overnatta i bil i maaaaange minusgrader og slik:p
Fikk svar fra butikken i dag nå. De hadde vært i kontakt med verkstedet som ikke kunne si noe om hvordan, når og hvor skaden hadde oppstått. Men at de ikke kunne gjøre noe fordi den er den skaden den er. Fikk dermed avslag fra butikken, så jeg sendte just en mail til forbrukerrådet med alle vedlegg, kvitteringer, osv. Oppdaterer her etterhvert som jeg får svar:)
Fikk svar fra butikken i dag nå. De hadde vært i kontakt med verkstedet som ikke kunne si noe om hvordan, når og hvor skaden hadde oppstått. Men at de ikke kunne gjøre noe fordi den er den skaden den er. Fikk dermed avslag fra butikken, så jeg sendte just en mail til forbrukerrådet med alle vedlegg, kvitteringer, osv. Oppdaterer her etterhvert som jeg får svar:)
Bra. Ikke gi deg hvis du har ren samvittighet.
Jeg er også overrasket over hvor mye en telefon tåler. Jeg har ikke samvittighet til å gå tilbake med en to år gammel telefon, det blir for dumt. Har byttet noen joysticker på SE, levert inn Active pga problemer med mikrofon pluss noe annet småtteri. Men nå er det jo snakk om en pc i lommeformet, så mulig det blir mer problemer fremover.
Jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei med å prøve å bevise at mobilen er tatt godt vare på, men når jeg beskriver alle problemene som problemer som oppstår når jeg ta ut plugg fra USB-kabelen, så skulle vel USB-inngangen på telefonen være noe som burde ha blitt sett på i det minste? Jeg la heller ikke merke til noen irring i USB-inngangen selv før jeg leverte den inn, men dette kan jeg selvfølgelig ikke bevise. Men vil ikke en kvittering med " ingen synlige skader" være ganske relevant i denne sammmenhengen?
På forhånd takk for svar fra fortvilet kar som for en gangs skyld kostet på seg en litt for dyr mobil!^^
Du trenger ikke å bevise noen ting. Hvis selgeren (butikken) ikke kan bevise at det er du som har gjort det så spiller det ingen rolle.
"Feil første 6 månedene
Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. "
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art
Som jeg har skrevet før er ikke en fuktskade "fabrikkfeil" Det blir som du skulle bulke den nye bilen og forlange at de tok reparasjonen gratis. I denne saken er ikke ansvaret helt enkelt å vurdere. Bruker og servicemottak har ikke registrert irr. Det har imidlertid verkstedet. Svakheten med å argumentere med at irringen har oppstått etter innlevering er at telefonen faktisk var defekt ved innlevering. Da må to feilsituasjoner ha oppstått. En annen vinkling TS kan prøve er at han har behandlet telefonen etter leverandørens retningslinjer og at irring da har oppstått må skyldes en svakhet i telefonens konstruksjon som gjør at den ikke tåler normal bruk. Om TS får medhold er i stor grad opp til leverandørens policy. Noen bøyer av hvis kunden lager nok bråk da det skaper mer trøbbel og dårlig omdømme å være steile.
Jeg reagerte på at det bildet så så jævlig ut, en det er vel bare kombinasjonen av høy oppløsning, mye lys og sort høyglanslakk som gjør at alle riper faktisk vises. At det er noe muffens kan du dra lenger ut på landet med. Om den hadde sett særdeles slitt ut etter 1 mnd bruk i forhold til andre mobiler så hadde det vært skrevet på innleveringskvitteringen som en annmerkning regner jeg med.
Edit: Og de "merkelige substansene" du ser på bildet er tidligere nevnte irring. Flott at du følger med.
"irring" skjer ikke på en "pent brukt" 1 mnd gammel telefon, som ikke er fuktskadet.
Hvordan forklarer du denne "irringen" som det er nesten umulig å se? Har det alltid vært slik?
Synes du det er rart at verkstedet stiller spørsmål?
Det er rart du skulle mene det for det har jo tydligvis skjedd her.
For å spare deg for den (tydligvis) tunge oppgaven med å lese postene som er skrevet tidligere så har det ikke alltid vært slik.
Hva med f.eks en kontaktfeil fra fabrikk som reagerer på luftfuktighet? problemene med mobilen oppsto gradivs over flere dager, og jeg var innom salgsstedet flere dager før jeg leverte den inn, og ble annbefalt å prøve en formatering først. Om jeg hadde mistet mobilen i vann, eller sølt noe over den så er jeg ganske sikker på at den hadde sluttet å fungere umiddelbart.
Eller om du mener irring er noe som oppstår momentant og plutselig så er jo saken ihvertfall grei; da har den jo oppstått etter innlevering til verkstedet, og da er det ihvertfall ikke min case:)
Jeg skjønner godt at verkstedet stiller spørsmmål, men betyr det at jeg ikke har min fulle rett til å klage og være uenig? Du har jo selvfølgelig rett til å være uenig du og, men å beskylde meg for svindel, eller "noe muffens" som du selv kaller det, blir jo noe helt annet.
Du havner jo også i den samme kategorien som verkstedet med at det desverre er umulig for meg å bevise noe som helt fra min side, noe jeg synes er iriterende. Men heldigvis så er det som tidligere nevnt ikke jeg som har bevisbyrden, det er det verkstedet som har.
Jeg er ikke ute etter å bruke mange dager og timer på å krangle bare for å krangle, og håpe det går bra tilslutt, men jeg har MEGET god sammvittighet og er sikker på at jeg ikke har utsatt for mobilen for fukt. Hvis du er uenig får det være opp til deg å motbevise meg.
Ser jo artikler støtt å stadig om at dagens telefoner ikke tåler det minste fuktighet, men desiren min holder etter å ha vært mange timer i regn, overnatta i bil i maaaaange minusgrader og slik:p
Bra. Ikke gi deg hvis du har ren samvittighet.
Jeg er også overrasket over hvor mye en telefon tåler. Jeg har ikke samvittighet til å gå tilbake med en to år gammel telefon, det blir for dumt. Har byttet noen joysticker på SE, levert inn Active pga problemer med mikrofon pluss noe annet småtteri. Men nå er det jo snakk om en pc i lommeformet, så mulig det blir mer problemer fremover.
Du trenger ikke å bevise noen ting. Hvis selgeren (butikken) ikke kan bevise at det er du som har gjort det så spiller det ingen rolle.
"Feil første 6 månedene
Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. "
Som jeg har skrevet før er ikke en fuktskade "fabrikkfeil" Det blir som du skulle bulke den nye bilen og forlange at de tok reparasjonen gratis. I denne saken er ikke ansvaret helt enkelt å vurdere. Bruker og servicemottak har ikke registrert irr. Det har imidlertid verkstedet. Svakheten med å argumentere med at irringen har oppstått etter innlevering er at telefonen faktisk var defekt ved innlevering. Da må to feilsituasjoner ha oppstått. En annen vinkling TS kan prøve er at han har behandlet telefonen etter leverandørens retningslinjer og at irring da har oppstått må skyldes en svakhet i telefonens konstruksjon som gjør at den ikke tåler normal bruk. Om TS får medhold er i stor grad opp til leverandørens policy. Noen bøyer av hvis kunden lager nok bråk da det skaper mer trøbbel og dårlig omdømme å være steile.
Telefonen er tydelig oppskrapt og det er merkelige substanser i usb tilkobling.
Hadde ikke forventet å se dette på en "pent brukt" telefon som kun var 1 mnd gammel.
Noe muffens her..
Edit:
Og de "merkelige substansene" du ser på bildet er tidligere nevnte irring. Flott at du følger med.
Hvordan forklarer du denne "irringen" som det er nesten umulig å se? Har det alltid vært slik?
Synes du det er rart at verkstedet stiller spørsmål?
Det er rart du skulle mene det for det har jo tydligvis skjedd her.
For å spare deg for den (tydligvis) tunge oppgaven med å lese postene som er skrevet tidligere så har det ikke alltid vært slik.
Hva med f.eks en kontaktfeil fra fabrikk som reagerer på luftfuktighet? problemene med mobilen oppsto gradivs over flere dager, og jeg var innom salgsstedet flere dager før jeg leverte den inn, og ble annbefalt å prøve en formatering først. Om jeg hadde mistet mobilen i vann, eller sølt noe over den så er jeg ganske sikker på at den hadde sluttet å fungere umiddelbart.
Eller om du mener irring er noe som oppstår momentant og plutselig så er jo saken ihvertfall grei; da har den jo oppstått etter innlevering til verkstedet, og da er det ihvertfall ikke min case:)
Jeg skjønner godt at verkstedet stiller spørsmmål, men betyr det at jeg ikke har min fulle rett til å klage og være uenig?
Du har jo selvfølgelig rett til å være uenig du og, men å beskylde meg for svindel, eller "noe muffens" som du selv kaller det, blir jo noe helt annet.
Du havner jo også i den samme kategorien som verkstedet med at det desverre er umulig for meg å bevise noe som helt fra min side, noe jeg synes er iriterende. Men heldigvis så er det som tidligere nevnt ikke jeg som har bevisbyrden, det er det verkstedet som har.
Jeg er ikke ute etter å bruke mange dager og timer på å krangle bare for å krangle, og håpe det går bra tilslutt, men jeg har MEGET god sammvittighet og er sikker på at jeg ikke har utsatt for mobilen for fukt.
Hvis du er uenig får det være opp til deg å motbevise meg.