Jeg har selv blitt påkjørt ett par ganger hvor jeg har kjøpt tilbake vraket, fått utbetalt oppgjøret (-MVA, selskapet beholder MVA pengene som refunderes tilsvarende innsendte kvitteringer) og rettet bilen selv. Har ett generelt inntrykk av at takstmennene har vært ærlige og redelige. Det bunner ned i kjøp/salg. Skal man kjøpe noe vil man gjerne betale minst mulig og motsatt om man skal selge noe (frivillig eller ei). Begge gangene har jeg fått bra for skadene, men har selvsagt ment at det har vært litt dårlig. Etter en kort prat om generelle priser osv har jeg endt opp med noen tusenlapper ekstra. Og helt på slutten av praten har jeg sagt at jeg vil beholde vraket. Vraket må man regne med å betale noen tusenlapper for da. Helt klart en fordel å være forberedt og oppdatert på priser osv på Finn før man skal ta den praten:-)
Hva er det du har handlet av vrak og for hva? Min forrige bil var ingenting å handle tilbake. Slitedeler og arbeidstid får man ikke tilbake. Nåværende bil derimot er (relativt) gammel så en takst vil være latterlig lav, men den er pakket med dyre deler så blir den utsatt for noe så vil jeg helst handle den tilbake. Enten for å få den rettet eller flytte delene over på en lik modell.
Da har jeg kjøpt tilbake min egen bil. Det er klart at dette blir ett regnestykke for å vurdere om man får betalt for jobben eller ikke. Skadeoppgjøret ved kondemnasjon er i de fleste tilfeller ett engangsoppgjør, på den siste bilen fikk den en skade venstre foran. Dette var en gammel bil som nettopp var eu godkjent. Husker ikke helt summene, men jeg mener at jeg fikk 15.000,- + vraket. Kjøpte en brukt støtfanger og en brukt forskjerm til 1200,- og noen timer med hamring og montering. Tok meg ikke bryet med lakkering så bilen var ikke noe smykke, men jeg tjente 13000,- på en bil jeg ga 5000,- for o videresolgte for 10.000,- rett etterpå. Så hvis regnestykket er riktig kan dette være ganske god butikk. Også får man jo velge selv hvilke variabler man legger til grunn i regnestykket.
Jeg fikk utbetalt taksten i sin helhet. Dette var i 2008, så det kan ha kommet nye regler, men jeg ble forklart at når det ikke var min skyld, fikk jeg alt utbetalt.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det kan man gjøre. Hvis skadene går i rammevanger elller bærende konstruksjon må reparasjonen godkjennes av biltilsynet før man kan få igjen skiltene. Spørs vel om dem godkjenner reparasjonen hvis det ikke er utført på godkjent karosseriverksted. Det er derimot ikke mulig å kjøpe vrak av selskapene som privatperson. Vet om mange som spekulerer i å ta takst på dyrt merkeverksted og får utført jobben på billig bakgårdsverksted. Mellomlegget beholder bileier...
I tillegg skal vi huske på en ting. Om forsikringselskapet velger å kondemnere bilen betyr ikke det at bilen er vrak og ikke kan brukes mer. Det betyr bare at reparasjonen koster mer enn bilen er verdt på det åpne markedet. Hvis bilen er fulltbrukbar og skadene er kosmetisk ville jeg valgt ett såkalt kontantoppgjør og brukt bilen som den er, eller reparert den selv eller til fastpris på ett karosseriverksted.
En bekjent av meg har blitt påkjørt bakfra to ganger med samme bil. Dette er en gammel bil så han har fått kontantoppgjør to ganger uten å reparere noe som helst:-)
Har ett generelt inntrykk av at takstmennene har vært ærlige og redelige.
Det bunner ned i kjøp/salg. Skal man kjøpe noe vil man gjerne betale minst mulig og motsatt om man skal selge noe (frivillig eller ei).
Begge gangene har jeg fått bra for skadene, men har selvsagt ment at det har vært litt dårlig. Etter en kort prat om generelle priser osv har jeg endt opp med noen tusenlapper ekstra. Og helt på slutten av praten har jeg sagt at jeg vil beholde vraket. Vraket må man regne med å betale noen tusenlapper for da.
Helt klart en fordel å være forberedt og oppdatert på priser osv på Finn før man skal ta den praten:-)
Det er klart at dette blir ett regnestykke for å vurdere om man får betalt for jobben eller ikke. Skadeoppgjøret ved kondemnasjon er i de fleste tilfeller ett engangsoppgjør, på den siste bilen fikk den en skade venstre foran. Dette var en gammel bil som nettopp var eu godkjent. Husker ikke helt summene, men jeg mener at jeg fikk 15.000,- + vraket. Kjøpte en brukt støtfanger og en brukt forskjerm til 1200,- og noen timer med hamring og montering. Tok meg ikke bryet med lakkering så bilen var ikke noe smykke, men jeg tjente 13000,- på en bil jeg ga 5000,- for o videresolgte for 10.000,- rett etterpå.
Så hvis regnestykket er riktig kan dette være ganske god butikk. Også får man jo velge selv hvilke variabler man legger til grunn i regnestykket.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Skadet.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er derimot ikke mulig å kjøpe vrak av selskapene som privatperson.
Vet om mange som spekulerer i å ta takst på dyrt merkeverksted og får utført jobben på billig bakgårdsverksted. Mellomlegget beholder bileier...
En bekjent av meg har blitt påkjørt bakfra to ganger med samme bil. Dette er en gammel bil så han har fått kontantoppgjør to ganger uten å reparere noe som helst:-)