#11
 3,387     0
Jeg lastet opp med en bil baklengs på bilhenger og skulle bare dra den et par kilometer pent og forsiktig. Mistet kontrollen i femti kilometer i timen i ei dump i veien siden bahjula ble løftet fra asfalten og bil og henger begynte sakse. Jeg måtte legge hele greia i grøfta for å sikre meg mot å treffe møtende biler.

Men den hang på kula hele tiden og slapp ikke.

   #12
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er den saftigste utgaven av "skulle bare" jeg har hørt om på lenge!  ;D

Ja, ha litt grease på kula. Blir det mye skit i den så er det lov å tørke av før ny krem påføres. Det smører og forhindrer rust.

Og når du først har greasepumpa i hende så vær snill å spandere etpar pump i nippelen til påløpsbremsen! Da napper ikke hengeren så mye når du bremser og hengerbremsen virker kanskje til våren også.

Signatur
   #13
 5,111     Sørnorge     0
Noen som har smarte triks for hengerbremser som går på når man skal rygge opp bakker? Jeg har flere ganger opplevd det problemet på lånte tilhengere, så en eller annen rask midlertidig løsning hadde gjort seg.
   #14
 1,185     0

Noen som har smarte triks for hengerbremser som går på når man skal rygge opp bakker? Jeg har flere ganger opplevd det problemet på lånte tilhengere, så en eller annen rask midlertidig løsning hadde gjort seg.


Hadde en Tysse-henger gjennom jobb en gang, og den hadde "bakkelås". Var en pinne man kunne sette i når man skulle rygge store lass opp bratte bakker.
   #15
 5,111     Sørnorge     0

Hadde en Tysse-henger gjennom jobb en gang, og den hadde "bakkelås". Var en pinne man kunne sette i når man skulle rygge store lass opp bratte bakker.


Jeg husker slikt fantes for endel år tilbake, men har ikke sett det på noen av hengerene jeg har brukt de siste 10 årene. Hvorfor sluttet man med slike nyttige løsninger?
   #16
 3,233     Vestfold     0
Jeg sprayer alltid en dæsj med crc/wd40 i det jeg skal hekte på en henger, også tørker jeg av og gir en ny spray når jeg er ferdig med hengern, før jeg setter på en kulebeskyttelse i massiv gummi. Da ser hengefestet som nytt ut, og en slipper rust.
   #17
 909     Hordaland     0
Måtte tømme litt olje på kroken sist jeg var ute med hengeren.
Det knirket helt fryktelig, og jeg trodde det var noe galt med bilen før jeg skjønte at det var kroken knirken kom ifra.
Bevegelige ledd bør alltid ha litt smørning, så litt olje eller grease på kulen og på mekanismen på hengeren gjør bare godt.

   #18
 10,486     Akershus     0
Når bremsene på hengeren er riktig justert, skal de ikke ta veldig mye bakover. En del tar de for det, og en slik ryggelås hadde absolutt vært å foretrekke. Jeg mener det finnes som tilbehør til min Ifor Williams. Når jeg skal rygge opp bakker med 2 tonn på kroken, så hadde det vært å foretrekke.
Signatur
   #19
 2,264     0
Kjøpte en veteranhenger fra 1978 nå, den har ryggesperre Smile liten pinne som du vipper rundt og låser draget. Glemmer du å ta den av, blir det dårlig med hengerbrems.
   #20
 10,486     Akershus     0
Jeg kom på at jeg var borti en campingvogn en gang, der det satt en liten lås til pådraget, aktivert av strøm. Det funket ikke, og jeg forsket aldri noe mer på det, men kan det ha vært at den tillot bremsing kun når bremselyset gikk på? Jeg tror jeg ville vært skeptisk til noe sånt, siden hengerelektronikk vanligvis ikke funker så mange år av gangen, men en motsatt løsning, som aktiveres av ryggelys kunne kanskje fungert?
Signatur