En del medarbeidere er sikkert overflødige. Samtidig ser vi gang på gang at det er vanskelig å redusere byråkratiet - delvis fordi oppgavemengden øker og det faktisk er behov for arbeidskraften. Ofte er den økende oppgavemengden politisk villet, selv fra politikere som ønsker avbyråkratisering. Også under nåværende regjering forsetter byråkratiet å vokse. Nøkkelen er selvsagt å jobbe smartere og mer effektivt, men det får bli en annen sak.
Jeg liker bare ikke generaliseringen om at det nærmest er slapt å jobbe i offentlig sektor. Jeg synes også folk skal være forsiktige med å konkludere kun basert på hva man ser fra utsiden.
Det finnes en andel i offentlig sektor som har det bedagelig i alle betydninger av ordet. MEN det akkurat det samme i Statoil, DNB og Aker Solutions.
Dette har hovedsaklig med størrelse på virksomheten å gjøre. Hvis det er noe høyrre i offentlig sektor er det nok fordi man tar et samfunnsmessig ansvar for å sysselsette enkeltpersoner som av ulike årsaker ikke kan yte 100%.
På den annen side, det man finner lite av i offentlig er den kategorien som jobber vettet av seg og alltid er tilgjengelig. Noen er det, spesielt i departementene.
Ellers synes jeg flere her har vært inne på de vesentlige forskjellene mellom privat og offentlig.
Torangos innspill derimot faller i kategorien fyllerør og trolling.
Dette blir off topic, men Wim2K, her er skivebom. Påstanden om at andelen bedaglig anlagte personer i stilling i offentlig sektor skyldes enkeltpersoners manglende evne til å yte 100 % kan ikke stå uimotsagt. I ulike sammenhenger og roller har jeg på baken flere hundre tilsettinger i offentlig sektor. Jeg har til gode å se at det er tilsatt noen som ikke er 100 % motivert for jobben de søker. Faktisk er min påstand at personer som ikke når igjennom i en offentlig tilsetting lettere kommer gjennom nåløyet i det private.
Påstanden om at det er få som jobber vettet av seg og alltid er tilgjengelig i det offentlige er også falsum. Offentlige stillinger er konstant med et krysspress mellom forvaltningen av offentlige ressurser og å yte maksimalt. Disse finner du ikke bare i departementene, men over alt. I motsetning til privat sektors ansvar kun for aksjonærende og profitt, er den offentlig tilsatte ansvarlig for best mulig ressursutnyttelse og det med fullt innsyn (offentleglova er her utfattelig sterk). Eksempel på dette kan være avtalen mellom tidligere adm.dir Helse-Midt og styreleder. I privat sektor ville slik avtale aldri kommet offentligheten til syne - mens offentlig innsyn gjør at man får skittentøysvaksen i media.
Hva angår staten som arbeidsgiver, er den nådeløs om det blir skjæring mellom arbeidstager og -giver. Få private bedrifter sier opp sine ansatte ved for eks lengre tids sykmelding (kreft eller lign). I staten finnes det flere eksempler på at man ikke har jobb i andre enden etter å ha blitt "friskmeldt" fra et lengre behandlingsopplegg. Private bedfriter "tør" ikke si opp folk på denne måten (selv om lovverket åpner for det). Dette da prestisjetapet og ev negativ omtale oftest blir større for en privat enn staten. Staten er per praksis forpliktet til en likebehandlingspolicy - som vil si følge loven ordrett - mens private er mere runde.
Men, du har rett i en ting - 100 timers uker har få eller ingen. Sektoren nevnte tidligere adm.dir kommer fra har hatt en undersøkelse blant professorer og der er gjennomsnittlig arbeidstid 50 timer - og gjennomsnittlig lønn for professorer ligger langt under millionen. Det er langt under 10 % som ligger i nærheten. Nå er ikke det direkte sammenlignbart med trådstartes referanseramme, men min opplevelse av statlige ledere med millionen og mer i lønn, er at de for det meste er tilstede, fleksible og svært dedikerte.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
En del medarbeidere er sikkert overflødige. Samtidig ser vi gang på gang at det er vanskelig å redusere byråkratiet - delvis fordi oppgavemengden øker og det faktisk er behov for arbeidskraften. Ofte er den økende oppgavemengden politisk villet, selv fra politikere som ønsker avbyråkratisering. Også under nåværende regjering forsetter byråkratiet å vokse. Nøkkelen er selvsagt å jobbe smartere og mer effektivt, men det får bli en annen sak.
Jeg liker bare ikke generaliseringen om at det nærmest er slapt å jobbe i offentlig sektor. Jeg synes også folk skal være forsiktige med å konkludere kun basert på hva man ser fra utsiden.
Heilt einig i at man aldri skal generalisere. Men behovet du snakkar om, er det virkelig eller er det eit behov vi sjølv lagar for å oppretthalde stillingar? Eg er jammen ikkje sikker lenger. Og eg ser det ikkje frå utsida, jobbar litt i ambulansetjenesta og var med i overgang frå privat til offentlig drift. Kort oppsummert, jobben som sjefen min gjor før har dei no 4-5 stk til å gjer, effektivt? nei!
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
"Torangos innspill derimot faller i kategorien fyllerør og trolling." Deg om det. Å beskylde folk for fyllerør er nok på kanten. Heldigvis er jeg ikke hårsår. Når du skriver at du vil ha en 8 - 16 jobb uten stess, med hjemmekontor, i offentlig sektor og min 1 mill. i lønn synes jeg kravene virker urealistiske. Det er noen som vil lese noe annet ut av det man skriver enn det som står der. Jeg sier ikke at folk i det offentlige er late. Det jeg skrev var at hvis folk med kravene til TS får over 1 mill. i lønn er de overbetalt i forhold til lønnsnivået i det offentlige. Hvis hro mener stillingsvernet i privat virksomhet er sterkere enn i det offentlige er det nytt for meg. Private bedrifter sier opp folk når det går dårlig. De blir ofte også presset ut når de er over 60 år. Disse forholdene er en sjeldenhet i det offentlige. Slik sett er det "tryggere" å jobbe i det offentlige.
Om behovet er der eller ikke kan jeg ikke svare på, wallace. Jeg registrerer bare at politikerne har stadig nye ambisjoner, visjoner og prosjekter. Byråkratiet er verktøyet for å omsette ord til handling. Og byråkratiet vokser blant annet for å takle veksten i arbeidsoppgaver, uavhengig av om den til en hver tid sittende regjering ønsker et større eller mindre byråkrati. Så må vi nesten legge til grunn at ledere i offentlig sektor ikke tenker mest på å grabbe til seg stillinger, men tenker på best mulig ressursutnyttelse og effekt av investeringene de gjør. Eksempelet ditt er ikke bra og jeg håper det ikke er representativt.
Fine avklaringer, Torango. Ellers enig i at W/m2k tråkker over grensa. Fyllerør og især trolling kommer ikke fra medlemmer med så mange innlegg som Torango.
Er einig i mykje av det du sei cheffen, og er fult klar over ein viss del byråkrati og offentlige stillingar trenger landet, uten tvil. Det som irriterar meg er som eksempelet mitt, det er trossalt våra skattepengar som verte brukt. Dei brukar 5kr for å spare 50øre, og lurar på kvifor det er underskot på underskot. Er og mykje liknandes eksempel frå Statens Vegvesen og...Men no har vi nok spora av nok i forhold til kva trådstartar spør om, vi er meir inne på politikk og der verte vi aldri einige
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
Synes det er søkt å spørre om jobbtips på byggebolig i den kategorien.
Folk som tjener slike summer vet som oftest selv hvilke jobber som er aktuelle for dem, muligheter og godtgjørelser. Som regel vet de også hvordan andre vil reagere på slike spørsmål. Støtter derfor tanken om at dette er en person som troller.
Hilsen en som ikke spør om jobbtips på byggebolig.no.....
Jeg jobber stort sett 112 timer i uken offshore og 84-100 onshore i perioder.Tar mentale pauser fra arbeidet med å besøke nettsider som byggebolig, så det går fint.
Hvordan går det går an? Jobbe helst utland da norsk AML begrenser personer med stor arbeidskapasitet. Helt vanlig i andre land, kriminelt i Norge selvfølgelig.
Jeg liker bare ikke generaliseringen om at det nærmest er slapt å jobbe i offentlig sektor. Jeg synes også folk skal være forsiktige med å konkludere kun basert på hva man ser fra utsiden.
Byggebolig på Facebook |
Dette har hovedsaklig med størrelse på virksomheten å gjøre. Hvis det er noe høyrre i offentlig sektor er det nok fordi man tar et samfunnsmessig ansvar for å sysselsette enkeltpersoner som av ulike årsaker ikke kan yte 100%.
På den annen side, det man finner lite av i offentlig er den kategorien som jobber vettet av seg og alltid er tilgjengelig. Noen er det, spesielt i departementene.
Ellers synes jeg flere her har vært inne på de vesentlige forskjellene mellom privat og offentlig.
Torangos innspill derimot faller i kategorien fyllerør og trolling.
Påstanden om at det er få som jobber vettet av seg og alltid er tilgjengelig i det offentlige er også falsum. Offentlige stillinger er konstant med et krysspress mellom forvaltningen av offentlige ressurser og å yte maksimalt. Disse finner du ikke bare i departementene, men over alt. I motsetning til privat sektors ansvar kun for aksjonærende og profitt, er den offentlig tilsatte ansvarlig for best mulig ressursutnyttelse og det med fullt innsyn (offentleglova er her utfattelig sterk). Eksempel på dette kan være avtalen mellom tidligere adm.dir Helse-Midt og styreleder. I privat sektor ville slik avtale aldri kommet offentligheten til syne - mens offentlig innsyn gjør at man får skittentøysvaksen i media.
Hva angår staten som arbeidsgiver, er den nådeløs om det blir skjæring mellom arbeidstager og -giver. Få private bedrifter sier opp sine ansatte ved for eks lengre tids sykmelding (kreft eller lign). I staten finnes det flere eksempler på at man ikke har jobb i andre enden etter å ha blitt "friskmeldt" fra et lengre behandlingsopplegg. Private bedfriter "tør" ikke si opp folk på denne måten (selv om lovverket åpner for det). Dette da prestisjetapet og ev negativ omtale oftest blir større for en privat enn staten. Staten er per praksis forpliktet til en likebehandlingspolicy - som vil si følge loven ordrett - mens private er mere runde.
Men, du har rett i en ting - 100 timers uker har få eller ingen. Sektoren nevnte tidligere adm.dir kommer fra har hatt en undersøkelse blant professorer og der er gjennomsnittlig arbeidstid 50 timer - og gjennomsnittlig lønn for professorer ligger langt under millionen. Det er langt under 10 % som ligger i nærheten. Nå er ikke det direkte sammenlignbart med trådstartes referanseramme, men min opplevelse av statlige ledere med millionen og mer i lønn, er at de for det meste er tilstede, fleksible og svært dedikerte.
Heilt einig i at man aldri skal generalisere. Men behovet du snakkar om, er det virkelig eller er det eit behov vi sjølv lagar for å oppretthalde stillingar? Eg er jammen ikkje sikker lenger.
Og eg ser det ikkje frå utsida, jobbar litt i ambulansetjenesta og var med i overgang frå privat til offentlig drift. Kort oppsummert, jobben som sjefen min gjor før har dei no 4-5 stk til å gjer, effektivt? nei!
Fine avklaringer, Torango. Ellers enig i at W/m2k tråkker over grensa. Fyllerør og især trolling kommer ikke fra medlemmer med så mange innlegg som Torango.
Byggebolig på Facebook |
Folk som tjener slike summer vet som oftest selv hvilke jobber som er aktuelle for dem, muligheter og godtgjørelser. Som regel vet de også hvordan andre vil reagere på slike spørsmål. Støtter derfor tanken om at dette er en person som troller.
Hilsen en som ikke spør om jobbtips på byggebolig.no.....
Hvordan går det går an? Jobbe helst utland da norsk AML begrenser personer med stor arbeidskapasitet. Helt vanlig i andre land, kriminelt i Norge selvfølgelig.