Varmepistol gjorde susen. Jeg har et skjold til å montere på enden slik at man kan unngå at det blir for varm på en side av målet, og det var avgjørende for å kunne bruke pistolen, ellers ville gummien rundt sjaltemekanismen smeltet. Jeg varmet toppen av skruen helt til jeg kjente godset rundt skruehullet på girkassa ble lunkent.
Etter en runde med varming tok jeg hammer og slo skruene rett innover så hardt jeg klarte med den tilgjengelige plassen. Så lot jeg den stå noen timer og kjøles. Da syntes jeg den hadde blitt litt lettere å skru. Dermed gjentok jeg prosessen to ganger til. Da var skruen så løs at jeg kunne skru en halv runde med skralla. Dermed ble det dynking med wd40 og skru frem og tilbake flere ganger på den halve runden, og jeg kunne stadig skru litt lenger. Til slutt kom de ut.
Ca 3 runder av gjengene midt på skruene er dekket med alu. Jeg tar det som et tegn på at det fortsatt finnes gjenger lenger ned i hullet.
Du tildeles dagens ølkorkmedalje med grankvist for tålmodighet og besinnelse.
Når du skal skru sammen så rens hullet så godt du kan, bruk Locktite og dra til forsiktig! Det er ikke sikkert det er mye hold i de gjengene som er igjen selv om de fortsatt sitter i hølet. Lodd dybden på hølet og sjekk om du kan bruke en lengre bolt for å nå jomfruelige gjenger helt innerst. Skru inn en bolt som er for lang og mål hvor mye den skal kappes.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Hvis det er sannsynlig at dette en gang i fremtiden skal demonteres igjen, så ville jeg vurdert muligheten for å demontere girkassa slik at du kan bore opp gjengene og montere helicoil løsgjenger i stedet.
Måtte gjennom en slik operasjon på en tidligere bil jeg hadde. Alle gjengene satt på boltene etter demontering. Girkasse i aluminium og stålbolter.
Jeg fikk skrudd til skruene med 55Nm (som det skal være ref boka) uten at det glapp. Da satser jeg på at det er hold nok i gjengene. Eneste jeg gjorde i forkant var å kjøre en runde med oppfrisking av gjenger og utblåsing av spon.
Etter en runde med varming tok jeg hammer og slo skruene rett innover så hardt jeg klarte med den tilgjengelige plassen. Så lot jeg den stå noen timer og kjøles. Da syntes jeg den hadde blitt litt lettere å skru. Dermed gjentok jeg prosessen to ganger til. Da var skruen så løs at jeg kunne skru en halv runde med skralla. Dermed ble det dynking med wd40 og skru frem og tilbake flere ganger på den halve runden, og jeg kunne stadig skru litt lenger. Til slutt kom de ut.
Ca 3 runder av gjengene midt på skruene er dekket med alu. Jeg tar det som et tegn på at det fortsatt finnes gjenger lenger ned i hullet.
Når du skal skru sammen så rens hullet så godt du kan, bruk Locktite og dra til forsiktig!
Det er ikke sikkert det er mye hold i de gjengene som er igjen selv om de fortsatt sitter i hølet.
Lodd dybden på hølet og sjekk om du kan bruke en lengre bolt for å nå jomfruelige gjenger helt innerst.
Skru inn en bolt som er for lang og mål hvor mye den skal kappes.
Måtte gjennom en slik operasjon på en tidligere bil jeg hadde. Alle gjengene satt på boltene etter demontering. Girkasse i aluminium og stålbolter.
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.