De er ikke fargesprakende nei, men når det står en 22 tonner og laster en bil halvveis ut i veien rett ved innkjørselen hans, så burde man se seg litt godt for når han rygger, skuffa overlevde uten en skramme :D Men bilen (en ford mondeo) fikk en liten bulk i fangeren, han hadde vært og taksert skaden hos forhandler til 6553kr. Det blir bare og fortelle han på en høfflig måte at vi ikke har noe ansvar for skader som oppstår når han rygger, og at han desverre må ta kostnaden selv.
Jeg var ikke der når det skjedde,men jeg snakka med maskinføreren og han fortalte hvor skuffa stod, når jeg snakket med bileieren i går viste han en helt annen plassering av skuffen (på motsatt side av veien) jeg fortalte hva maskinføreren hadde sagt om plassering,og etter mye om og men så "kunne" han gå med på "at den stod kanskje" der jeg mente, jeg velger å stole på min maskinfører.
Signatur
Behov for graving,transport,containere,anleggsgartner tjenester? Behov for å leie maskiner og utstyr? Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no www.ksn-as.no Tlf:48018107 | PM
Selvsagt kjedelig for bilføreren men uoppmerksomhet og uhel skjer. Når det står en stor graver og annleggsvirksomhet der jeg kjører så kikker jeg ekstra godt etter stein, huller i asfalt, pusseskuffer etc...
Nå er det et regelverk som sier noe om skilting dersom man arbeider inne på eller i tilknytning til offentlig vei. Dersom det ikke har vært skiltet etter regelverket er det ikke nødvendigvis slik at bilføreren må ta all skyld.
Jeg kjenner til et tilfelle der Vegvesenet ble idømt all skyld i en sammenstøtsulykke mellom en motorsykkel og en stor kompressor. Denne stod plassert i det ene kjørefeltet på en rett strekning like ved en bakketopp. Motorsykkelen traff kompressoren og fikk alvorlige skader.
Vegvesenet ble i retten idømt ansvar siden de ikke hadde skiltet i det hele tatt.
En kan ikke bare slenge fra seg en diger skuffe i vegkanten og frasi seg alt ansvar. Det er omfattende regler for hvordan dette skal merkes og skiltes dersom en skal følge boka. Velger en å ikke følge boka vil det være sjanse for å bli idømt ansvar for skader som oppstår.
Hvis vedkommende tar dette gjennom forsikringsselskapet kan det hende du sliter med å komme unna skadefritt.
Jeg kjenner et tilfelle hvor en mc fra en kjøreskole ble forbikjørt på en rett strekning uten av/på-kjøringer. Forbikjøringen skjedde på høyre side og traff passasjeren i armen/siden. Lege beskrev skadene på passasjeren. Bilen kjørte videre uten å stanse, men nummeret var notert. Sjåføren tilstod å ha slått borti motorsykkelen, men torde ikke stoppe siden hun var redd for represalier. Hun valgte likevel å ikke kontakte politiet når hun kom hjem. Anmeldelse fra kjøreskolen resulterte kun i en henleggelse av saken. Det er ikke alltid det er lett å vite hvilken vei lovens lange arm slenger.
Det stemmer at det er et regelverk entreprenører må forholde seg til ved arbeid på eller ved offentlig vei. Vedkommende skal ha gyldig kurs i arbeidsvarsling (håndbok 501 fra Statens Vegvesen), og en skiltplan skal være godkjent i forkant av arbeidet. Om avvik her har noen betydning for skyldspørsmålet skal jeg ikke ha noen bastant mening om.
Var dette et arbeid på veien, bestilt av SVV eller en entreprenør med funksjonskontrakt? Eller var det et privat arbeidssted i nærheten av veien? Hva slags vei, Europavei, riksvei, fylkesvei, kommunevei, privat vei? Kommuneveier og private veier er ikke omfattet av de samme reglene.
Signatur
Controller og IT-konsulent. Holder konstant på med oppussing av enebolig fra 50-tallet.
Jeg har arbeidsvarslingskurs,så er kjent med reglene.Men dog noe rusten(siden jeg tok kurset i feb 2010) Dette var arbeid på en privat eiendom ved siden av en vei, veien er kommunal (boligfelt). Vi har satt opp skilt ca 100m før arbeidet. (veien er en blindvei). Dette er ikke arbeid i vei, men ca 2m bortenfor veien. Men lastebilene står på veien og blir lastet. Men vi hadde holdt på mange dager når dette skjedde,og han som rygget er en av nærmeste naboer,og han er da godt kjent med at det arbeides der,samt at han mest trolig har måttet skrive under nabovarsel når arbeidet ble søkt om.
Signatur
Behov for graving,transport,containere,anleggsgartner tjenester? Behov for å leie maskiner og utstyr? Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no www.ksn-as.no Tlf:48018107 | PM
sunn fornuft tilsier at det ikke har noen ting å si hva det er som rygges på. Det er den ryggendes ansvar uansett om det så skulle være månen som plutselig har falt ned bak bilen.
En unge som løper ned veien er heller ikke lett å se... Kanskje bileier mener at selv fireåringer kan lastes for sånt?
Nei, la fyren betale skaden sin! Han kan bruke den som en lærepenge, slik at han kanskje lærer av det!
Men det er ikke alltid slik at den som kjører har skyld. Om en kjører på en hund som løper inn på vegen kan det utløse erstatningsansvar for hundeeieren i visse tilfeller. Rett og slett at den som eier dyret må betale for skaden som er påført bilen, pluss at eieren av hunden ikke får erstatning.
Antar dette skjedde på offentlig vei slik du beskriver det.
Men bilen (en ford mondeo) fikk en liten bulk i fangeren, han hadde vært og taksert skaden hos forhandler til 6553kr.
Det blir bare og fortelle han på en høfflig måte at vi ikke har noe ansvar for skader som oppstår når han rygger, og at han desverre må ta kostnaden selv.
Jeg var ikke der når det skjedde,men jeg snakka med maskinføreren og han fortalte hvor skuffa stod, når jeg snakket med bileieren i går viste han en helt annen plassering av skuffen (på motsatt side av veien) jeg fortalte hva maskinføreren hadde sagt om plassering,og etter mye om og men så "kunne" han gå med på "at den stod kanskje" der jeg mente, jeg velger å stole på min maskinfører.
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
Bilføreren skal nå igrunn være glad det var en gravemaskinskuffe og ikke en unge eller noe sånt han kjørte på.
Jeg kjenner til et tilfelle der Vegvesenet ble idømt all skyld i en sammenstøtsulykke mellom en motorsykkel og en stor kompressor. Denne stod plassert i det ene kjørefeltet på en rett strekning like ved en bakketopp. Motorsykkelen traff kompressoren og fikk alvorlige skader.
Vegvesenet ble i retten idømt ansvar siden de ikke hadde skiltet i det hele tatt.
En kan ikke bare slenge fra seg en diger skuffe i vegkanten og frasi seg alt ansvar. Det er omfattende regler for hvordan dette skal merkes og skiltes dersom en skal følge boka. Velger en å ikke følge boka vil det være sjanse for å bli idømt ansvar for skader som oppstår.
Hvis vedkommende tar dette gjennom forsikringsselskapet kan det hende du sliter med å komme unna skadefritt.
Jeg kjenner et tilfelle hvor en mc fra en kjøreskole ble forbikjørt på en rett strekning uten av/på-kjøringer. Forbikjøringen skjedde på høyre side og traff passasjeren i armen/siden. Lege beskrev skadene på passasjeren. Bilen kjørte videre uten å stanse, men nummeret var notert. Sjåføren tilstod å ha slått borti motorsykkelen, men torde ikke stoppe siden hun var redd for represalier. Hun valgte likevel å ikke kontakte politiet når hun kom hjem. Anmeldelse fra kjøreskolen resulterte kun i en henleggelse av saken.
Det er ikke alltid det er lett å vite hvilken vei lovens lange arm slenger.
Var dette et arbeid på veien, bestilt av SVV eller en entreprenør med funksjonskontrakt? Eller var det et privat arbeidssted i nærheten av veien? Hva slags vei, Europavei, riksvei, fylkesvei, kommunevei, privat vei? Kommuneveier og private veier er ikke omfattet av de samme reglene.
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
En unge som løper ned veien er heller ikke lett å se... Kanskje bileier mener at selv fireåringer kan lastes for sånt?
Nei, la fyren betale skaden sin! Han kan bruke den som en lærepenge, slik at han kanskje lærer av det!
Hva med trailervognene som står halvveis ute i motorveien i enden av et akselerasjonsfelt?