Dekk med godt grep vil slites fortere. Har selv kjørt kun med ukurante jallamerker, og det funker forsåvidt, men kommer nok til å investere i noe som støyer litt mindre neste gang...
En gang Uniroyal - alltid Uniroyal! Absolutt alt jeg har kjørt under litt krevende forhold etter at jeg kjøpte Uniroyal Rainxpert 2 har vært en nedturer. Mine Uniroyal har gått noe mellom 30-40.000km og det er fortsatt 7mm mønster igjen på det mest slitte stedet. Jeg har aldri opplevd vannplaning med dem. De har godt grep under normale forhold, og når de først slipper skjer det pent og kontrollerbart. De gjør nytten også i gjørme og snøslaps. Støynivået er lavt. Rullemotstanden er også blant de laveste og retningsstabiliteten er upåklakelig. Den største ulempen er at de er litt myke sideveis, slik at de ikke er et førstevalg til aktiv kjøring på tørr og svingete asfalt. Dette kompenseres imidlertid ganske godt ved å bruke lufttrykk 0,3 bar over bilens anbefalte - noe jeg har gjort med mine helt fra de var nye.
Før jeg kjøpte dem googlet jeg mye, og fant kun en nordisk test de hadde deltatt i, og kom da på topp-3.
De senere nedturene har vært: GoodYear (på primera P12): vannplaner lett, har lett for å dra til siden om veien har spor. Continental (på touran og A3): Mye støy etter en sesongs slitasje. De har gode vannplaningsegenskaper opp til en viss vanndybde. Blir vannet dypere forsvinner alt grep. Michelin (på Kia Cee'd): gir lite følelse med veien Alle bilene har jeg også kjørt med Nokian Hakkapelita R2 piggfrie vinterdekk, slik at jeg vet at det som plaget meg med sommerdekkene ikke er en svakhet med bilene.
Det viktigste jeg har erfart om dekk er at mønsteret på den ene siden SKAL være speilbilde av den andre for å gi retningsstabilitet. Dvs at de fleste dekk som mangler merke for rotasjonseretning er utelukket.
Så jeg kan kjøpe noe som bråker mindre.
Har selv kjørt kun med ukurante jallamerker, og det funker forsåvidt, men kommer nok til å investere i noe som støyer litt mindre neste gang...
Absolutt alt jeg har kjørt under litt krevende forhold etter at jeg kjøpte Uniroyal Rainxpert 2 har vært en nedturer. Mine Uniroyal har gått noe mellom 30-40.000km og det er fortsatt 7mm mønster igjen på det mest slitte stedet. Jeg har aldri opplevd vannplaning med dem. De har godt grep under normale forhold, og når de først slipper skjer det pent og kontrollerbart. De gjør nytten også i gjørme og snøslaps. Støynivået er lavt. Rullemotstanden er også blant de laveste og retningsstabiliteten er upåklakelig.
Den største ulempen er at de er litt myke sideveis, slik at de ikke er et førstevalg til aktiv kjøring på tørr og svingete asfalt. Dette kompenseres imidlertid ganske godt ved å bruke lufttrykk 0,3 bar over bilens anbefalte - noe jeg har gjort med mine helt fra de var nye.
Før jeg kjøpte dem googlet jeg mye, og fant kun en nordisk test de hadde deltatt i, og kom da på topp-3.
De senere nedturene har vært:
GoodYear (på primera P12): vannplaner lett, har lett for å dra til siden om veien har spor.
Continental (på touran og A3): Mye støy etter en sesongs slitasje. De har gode vannplaningsegenskaper opp til en viss vanndybde. Blir vannet dypere forsvinner alt grep.
Michelin (på Kia Cee'd): gir lite følelse med veien
Alle bilene har jeg også kjørt med Nokian Hakkapelita R2 piggfrie vinterdekk, slik at jeg vet at det som plaget meg med sommerdekkene ikke er en svakhet med bilene.
Det viktigste jeg har erfart om dekk er at mønsteret på den ene siden SKAL være speilbilde av den andre for å gi retningsstabilitet. Dvs at de fleste dekk som mangler merke for rotasjonseretning er utelukket.