Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.
Pisspreik og svada.
Merkeforhandlar anbefalar berre det dei tjenar mest på (best innkjøpspris, i forhold til kva pris dei kan selge dei ut for) Dette gjør sansynligvis du også, som driver bedrift.
Velkommen tilbake til forumet foresten, som du har meldt deg ut av.....
Og hva tillegger du Incognito i denne tråden? ...basert på ingenting annet enn antakelser. Du har en usedvanlig lite ydmyk og høflig tone, noe du viser godt i det spesifikke innlegget.
Det stemmer at jeg og Torango står stritt mot hverandre i mange diskusjoner. Men du må gjerne begrunne påstandene bedre enn det du gjør, vi har alle en subjektiv oppfatning av det som skrives.
Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.
Pisspreik og svada.
Merkeforhandlar anbefalar berre det dei tjenar mest på (best innkjøpspris, i forhold til kva pris dei kan selge dei ut for) Dette gjør sansynligvis du også, som driver bedrift. Har sjølv vert dekkforhandlar, og har såleis god greie på dette her. Det er en gjengs oppfatning at eit dekk er ferskt 3 år etter prod. dato dersom det er lagra rett. Aldringa vil starte når dekket utsettes for varme, kjemikalier osv.
Velkommen tilbake til forumet foresten, som du har meldt deg ut av.....
Takk for hyggelig velkomst.
Som jeg skrev er min erfaring at dekk skal være tilpasset bil, og erfaringsmessig opplever jeg dette som en god løsning å kjøpe fra merkeforhandler. Men når det gjelder entusiastbilen min som må ha de dekkene som jeg skrev om, ønsker jeg faktisk å kjøpe noe som jeg vet tåler 300 km og som merkeforhandler leverer på tilsvarende biler.
At mine kunnskaper som bilsportutøver er begrensede når det gjelder dekk aksepterer jeg, men det er ikke galt å kjøpe det som er sikkert og trygt. Man prioriterer forskjellig, noen ønsker å sette inn bilen på merkeverksted og få gjort alt, andre ønsker å gjøre dette selv.
Men jeg setter ikke dekk av ukjent dekkmerke på en bil som brukes i høye hastigheter, uansett pris.
Edit: Etter å ha søkt litt nå ser jeg at det er kommet informasjon om at dekk ikke nødvendigvis er ferskvare. Jeg har hatt den forståelsen, men ser nå at det er feil.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Ingen har sagt du skal sette ukjente dekk på bilen, men om du setter Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear osv på bilen med hastigetsklasse Y og riktig L indeks er du sikra gode dekk, uavhengig av en forhandlars meining (innkjøpsavtale)
Du har sikkert rett i det, men de to bilene dette gjelder for meg har kun en importør/forhandler hver, og de "forhandler" flere dekkmerker. Den ene server jeg som sagt i Tyskland, den andre her i Norge, og kjører da på de dekkene som forhandler mener er best for akkurat den bilen.
Det fungerer for meg, og er selvsagt det viktigste for meg. Andre som har mye mer kunnskap om hva som er riktig dekk og som kan legge om selv vil selvsagt kunne kjøpe dette i fra utlandet på internett.
Men TS spurte om alle kjøper på nett, og jeg er en av de som ikke kjøper dekk på nettet, annet enn slicks og treningsdekk.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nåja, nå viser vel ulike tester gjort av seriøse aktører at også kjente merker driter på leggen i ny og ne. (Jeg skal ikke uttale meg om modeller, ei heller om Y-klassifiserte dekk noen gang har vært dårlige fra de merkene). Jeg synes personlig at velkjent merke PLUSS god test av anerkjent instans er å foretrekke. Kjøper neppe katta i sekken med de merkene du listet, men handler man fra øverste hylle så kan man jo gå for best kombinasjon ytelse/pris.
Selgere tester aldri et dekk så godt som f.eks. NAF vil gjøre i en artikkel så de har ikke belegg for å uttale seg for bombastisk på de finere detaljene.
(PS: Velkommen tilbake incognito. Om ikke annet så avgikk du med en moralsk seier i denne runden etter min mening, selv om kanskje det skortet på detaljene. Man skal innrømme sine feil.)
Dekktester skal man ta med en klype salt. Det selges veldig mange forskjellige dekk, og bare et fåtall blir med i dekktestene. Hva med alle de andre?
Det skal sies at incognitoen har i grunn et poeng også. Et dekk som kan være bra på én bil kan kan være ræva på en annen. Jeg kjørte en vinter på 16" Michelin X-ice da det var helt nytt. Lovprist av alle. Verste vinterdekk jeg har hatt noen gang. De ble flekket av bilen etter første sesong, og solgt billig.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Endte opp med Pirelli Cinturato P7 fra Johsbjerke. 4 stykk montert på felg 4800,- Kunne kjøpt disse dekkene, eller Goodyear Efficientgrip fra Sharif og fått dem på døra for ca 4200. Men billigste jeg fant etter en ringerunde hos ulike verksteder var 750 for montering+balansering - så da var det ikke noe poeng å styre med dette selv denne gangen.
Noen som har erfaring med http://www.byttdekk.com/ ? Ser ut som greie priser, samt at de kan levere rett til verksted som tar 600 for montering på felg, balansering, montering på bil. (400 for bare de to første). Høres jo meget bra ut, men det er litt spartansk med detaljer.
Endte opp med Pirelli Cinturato P7 fra Johsbjerke.
Jeg kjøpte akkurat ETT sånt for 1150,- fra dekkonline. 225/45-17 91W. Lokal dekkpusher skulle ha 1600 ink. omlegging. Sharif nettbutikk skulle ha 1379,-
Jeg måtte gi 100,- ekstra fordi jeg bare bestilte ett. Det blir sendt til en lokal sjappe rett rundt hjørnet, og de skal ha 150,- for omlegging.
4x ville kostet 4800,- i denne dimmen.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Og hva tillegger du Incognito i denne tråden? ...basert på ingenting annet enn antakelser. Du har en usedvanlig lite ydmyk og høflig tone, noe du viser godt i det spesifikke innlegget.
Det stemmer at jeg og Torango står stritt mot hverandre i mange diskusjoner. Men du må gjerne begrunne påstandene bedre enn det du gjør, vi har alle en subjektiv oppfatning av det som skrives.
Takk for hyggelig velkomst.
Som jeg skrev er min erfaring at dekk skal være tilpasset bil, og erfaringsmessig opplever jeg dette som en god løsning å kjøpe fra merkeforhandler. Men når det gjelder entusiastbilen min som må ha de dekkene som jeg skrev om, ønsker jeg faktisk å kjøpe noe som jeg vet tåler 300 km og som merkeforhandler leverer på tilsvarende biler.
At mine kunnskaper som bilsportutøver er begrensede når det gjelder dekk aksepterer jeg, men det er ikke galt å kjøpe det som er sikkert og trygt. Man prioriterer forskjellig, noen ønsker å sette inn bilen på merkeverksted og få gjort alt, andre ønsker å gjøre dette selv.
Men jeg setter ikke dekk av ukjent dekkmerke på en bil som brukes i høye hastigheter, uansett pris.
Edit: Etter å ha søkt litt nå ser jeg at det er kommet informasjon om at dekk ikke nødvendigvis er ferskvare. Jeg har hatt den forståelsen, men ser nå at det er feil.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det fungerer for meg, og er selvsagt det viktigste for meg. Andre som har mye mer kunnskap om hva som er riktig dekk og som kan legge om selv vil selvsagt kunne kjøpe dette i fra utlandet på internett.
Men TS spurte om alle kjøper på nett, og jeg er en av de som ikke kjøper dekk på nettet, annet enn slicks og treningsdekk.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Selgere tester aldri et dekk så godt som f.eks. NAF vil gjøre i en artikkel så de har ikke belegg for å uttale seg for bombastisk på de finere detaljene.
(PS: Velkommen tilbake incognito. Om ikke annet så avgikk du med en moralsk seier i denne runden etter min mening, selv om kanskje det skortet på detaljene. Man skal innrømme sine feil.)
Det skal sies at incognitoen har i grunn et poeng også. Et dekk som kan være bra på én bil kan kan være ræva på en annen. Jeg kjørte en vinter på 16" Michelin X-ice da det var helt nytt. Lovprist av alle. Verste vinterdekk jeg har hatt noen gang. De ble flekket av bilen etter første sesong, og solgt billig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kunne kjøpt disse dekkene, eller Goodyear Efficientgrip fra Sharif og fått dem på døra for ca 4200. Men billigste jeg fant etter en ringerunde hos ulike verksteder var 750 for montering+balansering - så da var det ikke noe poeng å styre med dette selv denne gangen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg kjøpte akkurat ETT sånt for 1150,- fra dekkonline. 225/45-17 91W. Lokal dekkpusher skulle ha 1600 ink. omlegging. Sharif nettbutikk skulle ha 1379,-
Jeg måtte gi 100,- ekstra fordi jeg bare bestilte ett. Det blir sendt til en lokal sjappe rett rundt hjørnet, og de skal ha 150,- for omlegging.
4x ville kostet 4800,- i denne dimmen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
http://www.europdekk.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1320
Riktignok høyere lastindeks enn du kjøpte, men...
150 for montering av ett dekk på felg er ikke så gærnt..
- Baderomsbloggen min
....
...
...