#11
 7,685     Bærum     0
Jeg reiste til Singapore med en pall med kretskort. Ble spurt i tollen hva det var. Jeg forklare og svaret var: Electronic, very good keep on. Returnere til Fornebu med et Fluke multimeter i håndbagasjen. Det krevde en lengere utredning om hva dette var for noen mystiske greier.

   #12
 5,568     0
De finner det jo stort sett dersom man har noe.. Jeg tok med meg en julegave hjem fra Stavanger for et par år siden, som viste seg å være et knivsett. Gaven var pent pakket inn, og innholdet var ukjent for meg. Men vekteren på Sola kunne avsløre hva jeg fikk til jul - og hva jeg ikke fikk ta med meg hjem Smile
   #13
 1,596     0
Er vel stort sett kun med helikopter offhsore jeg føler sikkerheten er ivaretatt; her ryker jo det meste om man ikke kan redegjøre/fylle ut diverse deklarasjoner for. Og navnet sitt på speaker'n kommer ikke lenge etter ankomst dersom medic'en ombord har fått sjekke ut de blå pillene mine (allergimedisin....)

Ellers er flyplassene i USA stort sett rimelig strenge; ihvertfall opplever jeg alt fra manuell ransaking, bikkjer og kroppscannere oftere her enn i både Asia, midt-østen og Europa. Drar ofte på en relativt tung sekk med fotoutstyr, som ofte blir gjenstand for nysgjerrige sikkerhetsvakter. Men den kvinnelige vekteren på Vigra har foreløpig rekorden; her måtte alle løse deler og deksler åpnes og taes av. Labtop åpnes osv. Thumbs up!

Siste jeg hørte fra Saudi-Arabia var at alle PC'er og lagringsmedia ble scannet vha en USB dings, og eventuell (ukryptert) porno gir deg gratisbillett med VIP buss til nærmeste fangehull. Sharialover, amerikanske SUV'er og McDonalds i ørkenen - det er Saudi, det. Greit at jeg ikke reiser tilbake dit med det første...

I Luanda var de kun på jakt etter lokal valuta ved avreise, og gulfebervaksne ved innreise - man kunne sikkert tatt med seg en bombekaster ombord uten at noen hadde løftet et øye. Folk kom jo med alt fra tepperuller og høner i bur; glad jeg ikke skulle fly med standard innenriks der, gitt. Mulig ting er bedre også der nå, men ikke et sted jeg kan anbefale å avlegge en visitt, om man ikke er over gjennomsnittet eventyrer.

En fluke, labtop + en haug med interface/kabler/ladere har sjelden gitt meg problemer. Men håndverktøy forsvinner kjapt...
   #14
 909     Hordaland     0
Kan avkrefte at de er så strenge i Saudi Arabia.
Har aldri måtte vise frem laptop eller noen minnepinne for kontroll.

I Luanda er de fortsatt interessert i lokal valuta, i tillegg til at de er svært strenge på at en må ha visum som er gyldig ved utreisedato. Ellers venter det høye bøter. Kom forresten hjem fra Luanda igår:) Så ingen høner på flyplassen, men en eller annen hadde et lass med håndlagede krukker som skulle sjekkes inn. Regner med det fort blir litt svinn der:p

Kongo er vel et av de verre stedene jeg har vert gjennom kontrollen i. Pass som skal sjekkes utallige ganger, stempler som skal stemples av eget personell, personell som kun skal sjekke at stempelet er på plass, pengesjekker to-tre ganger og sjekk av bagasje et par ganger. Det mest spesielle her var at jeg hadde med meg en flaske med vann jeg hadde glemt. Denne ble først oppdaget ved den siste sikkerhetssjekken, men det eneste som ble gjort her var at jeg måtte ta av korken, ta en liten smaksprøve, så var det greitt å ta den med videre:)

I tillegg så synes jeg faktisk kontrollene er strengere i Norge enn i USA. Desverre er den norske kontrollen mest streng når det gjelder mengde brus og solkrem.
   #15
 36     0
Det er grunnet ombyggingen som pågår. De har fått mye refs der oppe nå for å være for slappe. Greit at håndverkere skal slippe igjenom, men da skal de være forhåndsklarert først. har de ikke kjøretillatelse på området, skal de loses av sikkerhetsavdelingen.

Hadde du krysset den røde linja, så hadde du nok opplevd en litt annen side av dette. Det gjorde hvertfall de tre elektrikkerene som hadde vannkrig og glemte seg. Fra tårnet oppdaget de, til de satt i møte med ledelsen, så gikk det ca tre minutter.
   #17
 36     0
på bakken? mot stripa, gate'r, og oppstillingsplassene. men du kommer ganske nærme flyene uten å krysse den.
men, de er blitt altfor slappe, og hvis dette fortsetter så tror jeg det bare er et tidspørsmål før det kommer ett førstesideoppslag

  (trådstarter)
   #18
 22,342     Akershus     0
Du tenker på de røde linjene som er tegnet rundt flyenes parkeringsplasser?

Med en gang jeg skjønte at jeg var inne blant flyene og trafikken der dro jeg vekk derfra fordi det var ikke dit jeg skulle, og hvis jeg skulle criuse der går jeg ut fra at de har en hel masse HMS/sikkerhetsregler som jeg ikke har peil på. Vi har en masse slikt der jeg arbeider vanligvis.
   #19
 5,432     Akershus     0
Jeg har vært igjennom akkurat det samme som Hans, riktignok 4-5 år tilbake. Kom med bil med masse forskjellig i varerommet, som ble meget overfladisk "øyescannet".

Gikk inn i en sikkerhetskontroll med belte og bukse fullt av kniver og annet verktøy. Tømte dette i en kasse, gikk gjennom metaldetektoren, kassen ble scannet, hvorpå jeg puttet det samme verktøy i beltet og lommer.

Gikk deretter ut i bilen og kjørte til hangaren det skulle jobbes på fly. Hadde noe av samme følelsen som når jeg var i militæret, ikke prøv å forstå hvorfor eller hvordan ting skal foregå, bare aksepter galskapen.
   #20
 6,009     Finnmark     0


Hadde noe av samme følelsen som når jeg var i militæret, ikke prøv å forstå hvorfor eller hvordan ting skal foregå, bare aksepter galskapen.


Opplevde noe tilsvarende i påska!
Vi kan kjøre gjennom Porsangermoen militærleir for å komme til veinett/lovlige snøskuterløyper. Noen venner sa det var ekstra sikkerhet pga beredskap GUL A.......Hva er det forresten?
Normalt så signerer man inn/ut, ved kjøring  inn militærveien.
Men man kjører bare inn forbi bommen med snøskuter om vinteren(lovlig snøskuterløype).
Etter litt diskusjon med vakta så kunne jeg bare kjøre gjennom.......skulle ikke tilbake, men videre til hytta.

....Forskjellen var at de som kjørte inn med snøskuter og kom tilbake samme vei måtte signere(vise legitimasjon) mens de som skulle gjennom ikke trengte det!........
Signatur