1,419
26
0
Test av elbil
2,256
Ski
0
Har testet Nissan sin elbil Leaf:
Kjørte fra Ski til litt utenfor Hønefoss, rett over 90 km en vei (over sollihøgda).
Startet med fult batteri og den viste da ca 145km igjenstående rekkevidde ved start. Kjørte med 2 voksne og 3 barn (9-13 år) og litt bagasje. Kjørte kun i eco modus uten klima på siden det ikke var varmt ute. I bunnen av operatunnellen var rekkevidden 156km iflg. bilen, hadde kjørt veldig pent og den justerer jo gjenværende km etter kjørestil/forbruk.
Var spent på hvordan det ville gå over sollihøgda og om det ville vært nok strøm igjen til å kjøre tilbake til Rud (rett før Sandvika fra Hønefoss), det er ca 45-50km fra der vi skulle tilbake til hurtiglader hos Nissan på Rud. Når vi kom til Hønefoss var det 40km igjen på måleren og det hadde vokst frem 3 flotte trær som fortalte at vi hadde kjørt med en veldig fornuftig kjørestil.
Satte den i vanlig lader (10 amp, peugeot, citroen og mitsubishi har 16amp lager) og lot den lade i ca 2 timer før vi returnerte.
Når vi startet fra Hønefoss var det ca 55km rekkevidde iflg. bilen. Frem til begynnelsen av Sollihøgda så var rekkevidden ca 60-65km, opp Sollihøgda så sank den veldig fort og på toppen var den nede i 17km gjenværende rekkevidde, dette økte til 25 når vi kom ned til Rud.
På hurtigladeren så sa den at det var 24% igjen på batteriet, ladet den i 20 minutter og den kom da opp på 82% og da var det mer enn nok til å komme hjem. Kjørte da fortsatt i eco modus men brukte litt klima siden det var litt fuktig inne i bilen, ved Klemmetsrud så var det ca50 km igjen på rekkevidden. Vel hjemme satte vi i laderen ca kl 11.00 og den sto i til i dag tidlig og da var den på 100%. Leverte den hos Nissan i Ski i dag tidlig og da var det 154km igjen når jeg leverte den, det var på en strekning på 14km og kjørte i fartsgrensen og det vokste frem ett helt tre på den korte turen.
Når man ser på info displayet så sier den hvor mange km rekkevidde som blir borte hvis den skal bruke klima etter den temperaturen som er innstilt og som er ute, hvis vi hadde brukt klima så ville det blitt ca 25km kortere ved toppen av Sollihøgda, så er ikke sikker på om det da ville gått så bra. Nå brukte vi heller ikke mye lys til Hønefoss men på vei tilbake så slo de seg på, brukte heller ikke mye vindusviskere. Kupevifta var også slått av, åpnet vinduene litt isteden.
Konklusjon, rekkevidden er oppskryt. Bilen er veldig god å kjøre, veldig bra akselerasjon da særlig fra 50-60 og oppover til ca 140 (måtte teste opp til Mortensrud ). Det må bli utbygd flere hurtigladere før den kan brukes som bil nr2 selv her på østlandet. Det er faktisk ingen hurglader på Hønefoss.
Unga syntes at å sitte baki gikk veldig greit, setene var veldig gode, men det er ikke plass under setene foran slik at man kan ikke stikke beina under, det klagde de litt på.
Har også testet Peugeot sin elbil, artig og morsom bil å kjøre, men litt mange svakheter i forhold til Leaf til å kunne forsvare prisen.
Dårligere rekkevidde
Kun 4 seter
Spartansk inni i forhold til Leaf
Ikke navigasjon eller lcd skjerm
Ikke like god å sitte i
Ikke mulighet for å varme eller kjøle under lading.
Men hadde den vært billigere så hadde den nok vært vårt valg for å ha en elbil til all småkjøringa, men da som bil nr3, vi bor slik til at vi er helt avhengig av bil til og fra jobb og alt annet og det kjøres mye om vinteren grunnet ungas aktiviteter, mulig Leafen kunne vært valgt som en ren nr2 bil for vår del hvis det hadde blitt bygd ut flere hurtigladere.
Vil absolutt anbefale folk å teste en elbil, kjører man kun til å fra jobb og at det ikke er for langt og man har tilgang på lader så er det ett flott alternativ, og skal man snylte så må man jo gjøre det nå før det blir avgifter og alle andre goder fjernes.
Kjørte fra Ski til litt utenfor Hønefoss, rett over 90 km en vei (over sollihøgda).
Startet med fult batteri og den viste da ca 145km igjenstående rekkevidde ved start. Kjørte med 2 voksne og 3 barn (9-13 år) og litt bagasje. Kjørte kun i eco modus uten klima på siden det ikke var varmt ute. I bunnen av operatunnellen var rekkevidden 156km iflg. bilen, hadde kjørt veldig pent og den justerer jo gjenværende km etter kjørestil/forbruk.
Var spent på hvordan det ville gå over sollihøgda og om det ville vært nok strøm igjen til å kjøre tilbake til Rud (rett før Sandvika fra Hønefoss), det er ca 45-50km fra der vi skulle tilbake til hurtiglader hos Nissan på Rud. Når vi kom til Hønefoss var det 40km igjen på måleren og det hadde vokst frem 3 flotte trær som fortalte at vi hadde kjørt med en veldig fornuftig kjørestil.
Satte den i vanlig lader (10 amp, peugeot, citroen og mitsubishi har 16amp lager) og lot den lade i ca 2 timer før vi returnerte.
Når vi startet fra Hønefoss var det ca 55km rekkevidde iflg. bilen. Frem til begynnelsen av Sollihøgda så var rekkevidden ca 60-65km, opp Sollihøgda så sank den veldig fort og på toppen var den nede i 17km gjenværende rekkevidde, dette økte til 25 når vi kom ned til Rud.
På hurtigladeren så sa den at det var 24% igjen på batteriet, ladet den i 20 minutter og den kom da opp på 82% og da var det mer enn nok til å komme hjem. Kjørte da fortsatt i eco modus men brukte litt klima siden det var litt fuktig inne i bilen, ved Klemmetsrud så var det ca50 km igjen på rekkevidden. Vel hjemme satte vi i laderen ca kl 11.00 og den sto i til i dag tidlig og da var den på 100%. Leverte den hos Nissan i Ski i dag tidlig og da var det 154km igjen når jeg leverte den, det var på en strekning på 14km og kjørte i fartsgrensen og det vokste frem ett helt tre på den korte turen.
Når man ser på info displayet så sier den hvor mange km rekkevidde som blir borte hvis den skal bruke klima etter den temperaturen som er innstilt og som er ute, hvis vi hadde brukt klima så ville det blitt ca 25km kortere ved toppen av Sollihøgda, så er ikke sikker på om det da ville gått så bra. Nå brukte vi heller ikke mye lys til Hønefoss men på vei tilbake så slo de seg på, brukte heller ikke mye vindusviskere. Kupevifta var også slått av, åpnet vinduene litt isteden.
Konklusjon, rekkevidden er oppskryt. Bilen er veldig god å kjøre, veldig bra akselerasjon da særlig fra 50-60 og oppover til ca 140 (måtte teste opp til Mortensrud ). Det må bli utbygd flere hurtigladere før den kan brukes som bil nr2 selv her på østlandet. Det er faktisk ingen hurglader på Hønefoss.
Unga syntes at å sitte baki gikk veldig greit, setene var veldig gode, men det er ikke plass under setene foran slik at man kan ikke stikke beina under, det klagde de litt på.
Har også testet Peugeot sin elbil, artig og morsom bil å kjøre, men litt mange svakheter i forhold til Leaf til å kunne forsvare prisen.
Dårligere rekkevidde
Kun 4 seter
Spartansk inni i forhold til Leaf
Ikke navigasjon eller lcd skjerm
Ikke like god å sitte i
Ikke mulighet for å varme eller kjøle under lading.
Men hadde den vært billigere så hadde den nok vært vårt valg for å ha en elbil til all småkjøringa, men da som bil nr3, vi bor slik til at vi er helt avhengig av bil til og fra jobb og alt annet og det kjøres mye om vinteren grunnet ungas aktiviteter, mulig Leafen kunne vært valgt som en ren nr2 bil for vår del hvis det hadde blitt bygd ut flere hurtigladere.
Vil absolutt anbefale folk å teste en elbil, kjører man kun til å fra jobb og at det ikke er for langt og man har tilgang på lader så er det ett flott alternativ, og skal man snylte så må man jo gjøre det nå før det blir avgifter og alle andre goder fjernes.
Der er det mye god informasjon for den som lurer litt på om elbil er noe for meg.
MEN prisen er jo helt på trynet på disse bilene. Hadde de fjernet avgifter hadde jeg kjøpt på dagen, men når en elbil er dyere en vanlig drivstoff bil, så er jo valget enkelt.
Galácticos!
Det er ingen avgifter å fjerne, de er allerede fritatt fra både engangsavgift og mva
Nei det går nok her som med dieselbilene: når de får tenkt seg om så var det vel ikke bare bra likevel.
Og hvorfor vil "de grønne" ha flere elbiler? De vil jo ikke ha kraftlinjer for å få strøm i ladekontakten. Ei heller hydroelektriske installasjoner eller vindmøller. For ikke å snakke om gasskraftverk! De glemmer at den strømmen som kommer ut av kontakten må på ett eller annet vis puttes inn i andre enden av ledningen.
For å kjøre i bykjernen er de nok helt utmerket, bråker lite og forurenser ikke der de kjører. (Men kanskje der strømmen produseres.) Men så er spørsmålet om privatbil er egnet til interntransport i byen uansett fremdrift. Etter å ha sett hvor enkelt og billig det er å forflytte seg i NY, HK osv. der buss og bane går på kryss, langs og tvers, hele tiden syns jeg vel det er bedre. Men utenfor byen er det mye utvikling før elbiler blir brukbare alternativ.
JEPP.
Det er derfor man må kjøpe det nå. Det finnes ingen/fåtall i dag som kjøper elbil pga. miljøet, det er kun for å snyte staten og snylte på andre. Det er jo helt klart at det vil bli umulig å gjøre det i fremtiden, når det blir såpass mange elbiler at man ikke kan skru opp prisen på andre bilavgifter mer så vil det komme avgifter på elbiler også. Det staten får inn i dag i avgifter skal de fortsatt ha inn om 5 år, 10 år ,15 år osv. Det er vel ingen som tror at de vil gi slipp det det? Så subsidene skal bort, men om strømprisene går opp så mye at det kompenserer for drivstoffavgiten vil jeg ikke tro, men da må noe annet økes og da er det vel bomavgift eller en annen km avgift som må inn. Det totale avgiftsnivået på bilparken vil ikke synke.
Her er litt informasjon vedrørende energiforbruk for elbil versus fossilbil, det er ikke sikkert elbil er så ille likevel.
Der går jo med endel elektrisk energi for å produsere fossilt drivstoff også
Nå vil vel mange si at elbil.no ikke er helt objektive i saken, men det kan jo være lurt å høre på de som faktisk har erfaring med elbil også, ikke bare konservative biljornalister og kommentarfeltet på dagbladet.no.
Vedrørende transport i byen så er jo elektrisk kollektivtransport et godt alternativ, kanskje det er det som er løsningen NY med tiden også.
Løsningen for de som kjører ute i distriktet tror jeg ikke er så langt unna, Tesla Modell S. er en smakebit på hva som kommer.
Jaha.. og hvorfor er prisen på disse så høy da ??? Dyrere å produsere kanskje ??
Galácticos!
Om jeg bodde i Asker eller Bærum og "måtte" kjøre til jobb i Oslo hadde jeg nok synes innkjøpet kunne forsvares, 2 gratis bomringpasseringer og bussfil hele veien, samt gratis parkringsalternativer hadde gjort vaget enklere.
Ladbar Hybridbil vil for meg vært et bedre alternativ idag, første kommer til høsten ifølge Toyota. Da vil man kunne kjøre korte byturer på strøm og samtidig ha en fullverdig hyttebil.
Tipper Toyota Auris og Yaris hybrid kommer til å bli salgsuksess om de også etterhvert kommer i oppladbare versjoner. Toyota vil fra høsten av ha 5 hybridalternativer, noen også oppladbare.
Har vel kanskje vel så mye med produksjonsvolum å gjøre, Mitshubishi har vel produsert (og solgt) en 20-30'000 i-Miever (på et par år). Ford Focus alene selger vel omtrent tigangen av det i året, i USA alene.