#11
 492     Trondheim     0
Batterikostnadene er vel relativt høye også. Enn så lenge..

Mitt bruk av min Leaf finansierer billånet i forhold til det jeg sparer i bom og drivstoff utgifter.
Vår bil nr 1 har blitt nr 2. Elbilen brukes stort sett hele tiden, er det en bil som står ubrukt når kun en bil er i bruk så er det fossilbilen.

   #12
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg har testet Tesla roadster og det var veldig moro, men for mitt behov aldeles bortkastet. Akkurat den bilen blir kun et leketøy eller en bil nummer x.

Men elbiler generelt er jeg for, spesielt da for bybruk. Jeg har dog valgt å ikke investere i en slik bil ennå, og tror vel at det er hybrid som jeg oppfatter som det smarteste, og vil nok se på noe slikt som bybil i fremtiden.

For meg så er størrelsen på en bybil viktig, dvs den skal være liten, men den må samtidig være stor nok til at den kan brukes som en normal bil.

Jeg er ikke veldig begeistret for japanske biler og derfor er det jo ikke så stort utvalg her ennå.

For meg som bor i Oslo er derfor alternativet offentlig kommunikasjon, og kombinasjonen trikk, t-bane og tog gjør at jeg kommer meg enkelt frem til de fleste prosjekter, og jeg bruker svært sjelden bil i Oslo, selv om jeg er meget interessert i bil og veldig glad i å kjøre bil.

Det er dog viktig å merke seg, som omtalt tidligere, at de aller fleste ikke er opptatt av miljø i det hele tatt, men mer opptatt av gratis bompassering og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet. På den måten vil de fleste av oss hele tiden følge myndighetenes krav (der hvor de subsidierer) og hva som lønner seg kan være kortsiktig, jfr diesel.

Selv om jeg ikke er så veldig opptatt av japanske biler skal jeg ut å prøve Nissan Leaf og jeg har hatt en lengere tur i Toyota Prius, og er positivt overasket.

Jeg er dog usikker på hva man sparer, om det sparer miljøet for noe og hvordan det blir i fremtiden, så det blir fortsatt offentlig kommunikasjon på meg mandag til fredag, og litt kosekjøring lørdag og søndag.
Signatur
   #13
 1,052     Trøndelag     0

Jaha.. og hvorfor er prisen på disse så høy da ??? Dyrere å produsere kanskje ??


Ja dyrere å produsere. Som andre sier så er spesielt batteriene kostbare. Dette gjør at det kun er i land som Norge, med høye avgifter på andre biler, at elbilene er i nærheten av å være konkurransedyktige.
pwb
  (trådstarter)
   #14
 2,256     Ski     0


Det er ingen avgifter å fjerne, de er allerede fritatt fra både engangsavgift og mva


Jaha.. og hvorfor er prisen på disse så høy da ??? Dyrere å produsere kanskje ??


Dyre batterier (tror jeg leste en plass at batteriene koster Nissan 100.000,-) + bedre fortjeneste hos importøren og salgsledd. Husk at de som selger Leaf har jo bygd opp gratis hurtigladere som ikke er billige å sette ut.
   #15
 575     Auli     0
Prøvde selv en leaf fra 16. - 18. mai, fikk testet en skikkelig familierunde den 17. .
Gikk greit nok, hadde litt strøm til overs. Bilen i seg selv er kanon!

Kjørte innover med bilen 18. Mai for å levere, en strekning på 43km med halvparten E6 og Østre Aker vei. Gikk fra fulladet til 56km igjen med tung høyrefot og "fossilstil".
Det var spikeren i kista!
Jeg må ha muligheten til å kjøre 5-600 km med fossilstil så kjøper jeg en!
Signatur
   #16
 129     0
I husstanden vår er vi to voksne og 1 barn til nå. For rett over 3 måneder siden fikk vi vår Nissan Leaf i forbindelse med at jeg trengte en pendlerbil(ca. 95km tur-retur). I løpet av denne perioden har bilen så godt som tatt over alle bruksområder i hverdagen. Jeg sitter nok like godt bak som foran uten å flytte setet(182cm) og vi får plass til stor barnevogn bak(dog med egen teknikk). Leafen har blitt kjørt over 7500km i denne perioden.

Det har vel ikke vært kaldere enn -3 grader i denne perioden så noen virkelig kuldetest er ikke gjort, men det går greit med 10 mil(mye opp og ned) og varme i ratt/sete(lukker dog glidelåsen i jakken). Om bilen er full eller ikke har til nå ikke hatt så mye å si på rekkevidden. For å være ærlig ble jeg allikevel glad da jeg fant ut at jeg kunne få ladet på jobb, da ble det hele mindre stress i forhold til bruk av AC. Er det rimelig flatt og farten er jevnt 70 går bilen glatt 150km.

Etter min mening er dashbordet rent, oversiktlig og litt fremtidsinspirert. En sitter godt, men setetrekkene er i lys microfiber(eneste alternativ, det er visst valgt utifra et miljøperspektiv). Vi puttet inn meget tettsittende setetrekk med lærlook pga redselen for flekker. Hvis Nissan hadde tilbudt full skinninnredning til si 30000 ekstra ville vi nok ha betalt dette. Dette er etter min mening definitivt en elbil som har mye verdi utover batteripakken i motsetning til mange eldre elbiler som jeg har oppfattet som verdiløse når batteriene må byttes.

Vi er nok i en særstilling i forhold til innsparingspotensiale da vi sparer minst 5000kr i månedeni  bare bompenger(da er kun pendlingen tatt med). For oss vil bilen være spart inn iløpet av 4-5 år av bompengene alene.

Bilen ville ikke ha fungert som en bil nr. 1 gjennom hele året, men sett bort fra langhelger/ferier og behov for tilhenger en sjelden gang fungerer den forbausende bra. Vi har en Saab 9-5 Aero og en eldre 900 Aero(pene innvendig og gøyale å kjøre) som nesten ikke ser veien nå. 9-5en brukes til langturer(15+ mil). Vi kunne i teorien ha leid/lånt oss en bensin/dieselbil disse gangene og allikevel ha spart store summer uten særlig tap av komfort/bruksområde i hverdagen.

Nissan Leaf er god å kjøre og ser ut til å bli en fantastisk investering for oss. Vi har egentlig ingen negative ting å komme med.





pwb
  (trådstarter)
   #17
 2,256     Ski     0


Vi er nok i en særstilling i forhold til innsparingspotensiale da vi sparer minst 5000kr i månedeni  bare bompenger(da er kun pendlingen tatt med). For oss vil bilen være spart inn iløpet av 4-5 år av bompengene alene.



Vel, sikker på at dette stemmer? Hvis du betaler 5000,- i mnd i bombenger bare på jobbkjøring så høres det ut som en del av det kan trekkes fra, og da er det jo ikke 5000 spart.

   #18
 129     0



Vi er nok i en særstilling i forhold til innsparingspotensiale da vi sparer minst 5000kr i måneden i  bare bompenger(da er kun pendlingen tatt med). For oss vil bilen være spart inn iløpet av 4-5 år av bompengene alene.



Vel, sikker på at dette stemmer? Hvis du betaler 5000,- i mnd i bombenger bare på jobbkjøring så høres det ut som en del av det kan trekkes fra, og da er det jo ikke 5000 spart.


Her er ikke et potensielt skattefradrag regnet med nei, men det er ikke sikkert jeg sparer 2 timer i forhold til kollektivtransport som vel er kravet for å skrive av bomkostnader også.

Å reise kollektivt ville uansett ikke ha fungert for meg som kan ha uforutsigbart kveldsarbeid.  Allikevel, el-bilen sparer oss for store summer i måneden. Inkl. privatkjøring(vi ville nok ha kjørt noe mindre med kun bensinbil) sparer vi nok rett i underkant av 10000kr i bensin/bom samt at vi får en større frihet i forhold til spontanturer. En bytur koster med 9-5en kanskje 300kr i bom og bensin, med Leaf er disse utgiftene begrenset til ca 15kr i strøm.
   #19
 10,486     Akershus     0
Er det ingen som snakker om all driten produksjon (og resirkulering?) av batterier medfører, da?


Jeg tror nok mange kunne hatt el.bil, og det hadde fungert fint, men er det ikke litt kjedelig når den største spenningen er om man når hjem igjen, da? Smile
Signatur
pwb
  (trådstarter)
   #20
 2,256     Ski     0

Er det ingen som snakker om all driten produksjon (og resirkulering?) av batterier medfører, da?



Hvorfor skal man snakke om det? Det er jo ingen (nesten ingen) som kjøper en elbil som tenker miljø eller gidder å tenke i de hysteriske banene. Man kjøper elbil for å snylte. Det lille fåtallet som kjøper elbil ut fra miljøhensyn er såkalte miljøfrikere og absolutt ingen av dem er i nærheten av å tenke annet enn 3 meter rundt seg selv, så de ser ingen problemer med miljøgifter og dritt rundt elbiler så lenge det ikke skjer innenfor dems komforsone.