Er det ingen som snakker om all driten produksjon (og resirkulering?) av batterier medfører, da?
Er jo alltid slik når miljøtiltak diskuteres. Er det samme for kraftproduksjon. Ikke tale om at det skal installeres gasskraftverk med relativt lave utslipp her i landet. Da er det bedre danskene fyrer opp et par ekstra kullkjeler slik at vi kan importere strøm derfra. Så lenge utslippene ikke skjer i Norge er jo alt i orden... ;)
Så kan man jo spørre om alle ulempene og kostnadene forbundet med miljøtiltakene virkelig er verdt det. Det er vel bred enighet om at utslipp fra menneskelig aktivitet kun utgjør 1-2 prosent av den totale globale drivhuseffekten, tror man virkelig det er akkurat dette som er dråpen som kan skape global katastrofe? Klimaet har jo alltid vært et dynamisk system, norge har vært dekket av is, denne har smeltet, det har vært skoger på Svalbard osv... Men dette blir kanskje en helt annen diskusjon. Kan bare ikke se at det er en diskusjon som noen er interessert i å ta...
Er det ingen som snakker om all driten produksjon (og resirkulering?) av batterier medfører, da?
Så kan man jo spørre om alle ulempene og kostnadene forbundet med miljøtiltakene virkelig er verdt det. Det er vel bred enighet om at utslipp fra menneskelig aktivitet kun utgjør 1-2 prosent av den totale globale drivhuseffekten, tror man virkelig det er akkurat dette som er dråpen som kan skape global katastrofe? Klimaet har jo alltid vært et dynamisk system, norge har vært dekket av is, denne har smeltet, det har vært skoger på Svalbard osv... Men dette blir kanskje en helt annen diskusjon. Kan bare ikke se at det er en diskusjon som noen er interessert i å ta... ;)
Har ikke tenkt til å ta klimadiskusjonen men dråpesammenligningen er jo ganske beskrivende, jeg tenker da at man kan snu på flisa og da blir spørsmålet som følger:
Om man har et fult vannglas og fyller 1-2% til så renner det kanskje over? ???
Det er nettopp den argumentasjonen man alltid møter om man prøver å stille kritiske spørsmål. "Hva om...", "Kanskje...", "I verste fall...", "Muligens..." osv. Saken er at det er enorme usikkerheter knyttet til årsakene til klimaendringer, men det er likevel blitt en politisk sannhet at det er en menneskeskapt krise. At mange nok sier det betyr ikke at det stemmer. Ikke så veldig lenge siden det var en etablert sannhet at jorda var flat osv.
Har enda til gode å høre en god forklaring på hva som er forskjellen på klimaendringer nå i forhold til endringene vi vet har funnet sted til alle tider og lenge før menneskeskapte utslipp var et tema...
Skulle forøvrig ønske noen kunne overbevist meg, så hadde jeg kanskje sluttet å irritere meg så mye hver gang noen pønsker ut en ny "klimaavgift". ;)
Er det ingen som snakker om all driten produksjon (og resirkulering?) av batterier medfører, da?
Hvorfor skal man snakke om det? Det er jo ingen (nesten ingen) som kjøper en elbil som tenker miljø eller gidder å tenke i de hysteriske banene. Man kjøper elbil for å snylte. Det lille fåtallet som kjøper elbil ut fra miljøhensyn er såkalte miljøfrikere og absolutt ingen av dem er i nærheten av å tenke annet enn 3 meter rundt seg selv, så de ser ingen problemer med miljøgifter og dritt rundt elbiler så lenge det ikke skjer innenfor dems komforsone.
Et arrogant og sneversynt standpunkt å ta...
Jeg tenker på begge deler, dvs. jeg er glad for at lokalmiljøet får litt mindre utslipp fra meg når jeg tross alt har et reelt behov for bil. Skal en tenke makrostørrelse hver gang så kan en like godt la være å ta noen grep som helst mtp forurensning.
Etter min mening er en ingen snylter fordi en tar visse fullt ut lovlige grep for at familieøkonomien skal være noe bedre. Jeg er glad for å slippe å betale uhorvelige summer i bompenger slik som jeg har gjort tidligere
Leafen skal i utgangspunktet være lagt opp til at det meste kan resirkuleres. Jeg kommer derimot nok aldri til å kjøpe en annen ny bil, jeg trives godt med biler som andre finner for gamle som dem selger etter 3-5 år, der er jeg mer for å ta godt vare på det jeg har og la det holde lenge.
Jeg har lyst på Leaf! Og det uten at jeg passerer en eneste vegbom, ikke finnes det kollektivfelt i mange mils omkrets heller. Og nei jeg er heller ikke en av de grønne "nerdene".
Jeg synes bare elbil rett og slett er kult, og endelig har det kommet en som ligner på bil og som ikke koster nærmere en mill.
Jeg kjører 50km tur/retur jobb hver dag og kan snylte ladestrøm av arbeidsgiveren, noe som allikevel ikke gir en stor nok besparelse til å forsvare innkjøpsprisen. Men om jeg tar en 10km omvei så sparer jeg 30kr dagen i bompenger i tillegg ;D
Vi har pr i dag to stk Skoda; en Octavia og en Superb, begge med 1,8 bensin, jeg tenker da tross alt på lokalmiljøet ;) Octavian er en gammel sliter som nærmer seg 300000km på telleren og når den gir opp så vil nok Leaf bli sterkt vurdert.
Er klar over at dette er off topic men har sett en tendens i det siste hvor diskusjoner sporer av.
Vi setter pris på varsling av diskusjoner som burde splittes.
God kveld fra Vaktmester
Signatur
ByggeBolig LAB er en brukerkonto som benyttes til å videreutvikle og teste ut nye konsepter på ByggeBolig. Målet er å gjøre nettstedet best mulig for medlemmene.
Er jo alltid slik når miljøtiltak diskuteres. Er det samme for kraftproduksjon. Ikke tale om at det skal installeres gasskraftverk med relativt lave utslipp her i landet. Da er det bedre danskene fyrer opp et par ekstra kullkjeler slik at vi kan importere strøm derfra. Så lenge utslippene ikke skjer i Norge er jo alt i orden... ;)
Så kan man jo spørre om alle ulempene og kostnadene forbundet med miljøtiltakene virkelig er verdt det. Det er vel bred enighet om at utslipp fra menneskelig aktivitet kun utgjør 1-2 prosent av den totale globale drivhuseffekten, tror man virkelig det er akkurat dette som er dråpen som kan skape global katastrofe? Klimaet har jo alltid vært et dynamisk system, norge har vært dekket av is, denne har smeltet, det har vært skoger på Svalbard osv... Men dette blir kanskje en helt annen diskusjon. Kan bare ikke se at det er en diskusjon som noen er interessert i å ta...
Har ikke tenkt til å ta klimadiskusjonen men dråpesammenligningen er jo ganske beskrivende, jeg tenker da at man kan snu på flisa og da blir spørsmålet som følger:
Om man har et fult vannglas og fyller 1-2% til så renner det kanskje over? ???
Har enda til gode å høre en god forklaring på hva som er forskjellen på klimaendringer nå i forhold til endringene vi vet har funnet sted til alle tider og lenge før menneskeskapte utslipp var et tema...
Skulle forøvrig ønske noen kunne overbevist meg, så hadde jeg kanskje sluttet å irritere meg så mye hver gang noen pønsker ut en ny "klimaavgift". ;)
Beklager avsporingen TS!
Et arrogant og sneversynt standpunkt å ta...
Jeg tenker på begge deler, dvs. jeg er glad for at lokalmiljøet får litt mindre utslipp fra meg når jeg tross alt har et reelt behov for bil. Skal en tenke makrostørrelse hver gang så kan en like godt la være å ta noen grep som helst mtp forurensning.
Etter min mening er en ingen snylter fordi en tar visse fullt ut lovlige grep for at familieøkonomien skal være noe bedre. Jeg er glad for å slippe å betale uhorvelige summer i bompenger slik som jeg har gjort tidligere
Leafen skal i utgangspunktet være lagt opp til at det meste kan resirkuleres. Jeg kommer derimot nok aldri til å kjøpe en annen ny bil, jeg trives godt med biler som andre finner for gamle som dem selger etter 3-5 år, der er jeg mer for å ta godt vare på det jeg har og la det holde lenge.
Og det uten at jeg passerer en eneste vegbom, ikke finnes det kollektivfelt i mange mils omkrets heller.
Og nei jeg er heller ikke en av de grønne "nerdene".
Jeg synes bare elbil rett og slett er kult, og endelig har det kommet en som ligner på bil og som ikke koster nærmere en mill.
Jeg kjører 50km tur/retur jobb hver dag og kan snylte ladestrøm av arbeidsgiveren, noe som allikevel ikke gir en stor nok besparelse til å forsvare innkjøpsprisen. Men om jeg tar en 10km omvei så sparer jeg 30kr dagen i bompenger i tillegg ;D
Vi har pr i dag to stk Skoda; en Octavia og en Superb, begge med 1,8 bensin, jeg tenker da tross alt på lokalmiljøet ;)
Octavian er en gammel sliter som nærmer seg 300000km på telleren og når den gir opp så vil nok Leaf bli sterkt vurdert.
Er klar over at dette er off topic men har sett en tendens i det siste hvor diskusjoner sporer av.
Vi setter pris på varsling av diskusjoner som burde splittes.
God kveld fra Vaktmester